סגור
תחנות אורות רבין חברת חשמל ב חדרה
תחנות אורות רבין של חברת החשמל בחדרה (צילום: אלעד גרשגורן)

בדרך לאבד את המונופול? חלקה של חברת החשמל בייצור ירד ל-52% ב-2021

בשנת 2020 עמד חלקה של חברת החשמל בייצור על 61%, והשנה הוא צפוי לרדת לראשונה בתולדותיה אל מתחת ל-50%. ברשות החשמל מייחסים זאת לכניסתם לשוק של יצרני החשמל הפרטיים במסגרת הרפורמה במשק החשמל. ב-2025 צפוי לעמוד נתח חברת החשמל על 38%, לעומת 62% ליצרנים הפרטיים

נתח מקטע ייצור החשמל בידי חברת החשמל הוסיף לרדת גם ב-2021 ועמד על 52% לעומת 61% בשנת 2020, כך עולה מדו"ח רשות החשמל לשנת 2021 שפורסם היום (ד'). חלקה של חברת החשמל בייצור החשמל צפוי להוסיף ולרדת גם השנה, כשעד סוף 2022 הוא ירד לראשונה בתולדותיה אל מתחת ל-50%, ובכך היא תתקדם בדרך לאיבוד מעמדה כמונופול במשק החשמל בישראל.
ברשות החשמל מייחסים את המגמה לכניסתם לשוק של יצרני החשמל הפרטיים, וזאת במסגרת הרפורמה במשק החשמל ואיתה מכירות של תחנות כוח של חברת החשמל ליצרנים אלה. הצפי של רשות החשמל לשנת 2025 מדבר על נתח שוק של 38% בלבד לחברת החשמל, בעוד שהנתח של היצרנים הפרטיים במשק החשמל יעלה ל-62%.
כ-70% מייצור החשמל התבסס במהלך 2021 על גז טבעי, באופן שהוריד את צריכת הפחם המשמש לייצור חשמל ל-23% מכלל תמהיל הדלקים של חברת החשמל. חלקו של הפחם בייצור החשמל עמד ב-2020 על 26% וב-2019 על 30%. עם הסבת יחידות הייצור הפחמיות בתחנות הכוח רוטנברג באשקלון ואורות רבין בחדרה, שצפויה להסתיים עד סוף 2025, חלקו של הפחם בתהליך ייצור החשמל יפחת דרמטית - לכ-3% בלבד. נזכיר כי העלייה הגלובלית במחירי הפחם היא שהובילה את רשות החשמל לייקר את מחיר החשמל ב-9.6% החל מהשבוע הבא.
סך ההספק המותקן שמבוסס על גז טבעי הסתכם ב-2021 ב-11.7 ג'יגה-ואט, כאשר רוב הגז המשמש את חברת החשמל מקורו בקידוח תמר. בעקבות מכירתן של תחנות הכוח אלון תבור, חגית ונאות חובב בידי חברת החשמל, כ-5.7 ג'יגה-ואט מהחשמל המיוצר באמצעות גז מוחזק בידי יצרנים פרטיים. הגדולה בהם היא אדלטק, עם 19.3% מכלל יצור החשמל בקרב היצרנים הפרטיים; אחריה נמצאת שיכון ובינוי עם 12.8%. בשנה הקרובה חברת החשמל צפויה למכור ליצרנים פרטיים גם את תחנת הכוח אשכול באשדוד – הליך שיוביל לסיום עידן היותה מונופול בשוק.
אחרי שתחדל להיות מונופול, חברת החשמל תתחרה עם ספקי החשמל הפרטיים על אספקת חשמל לצרכנים. כמו כן, מגבלות רשות התחרות יפסיקו לחול עליה. עם זאת, לפי הרפורמה פעילות חברת החשמל במקטעי ההולכה והחלוקה היא מונופול טבעי, ותישאר בידי חברת החשמל. יחד עם זאת, היא תשקיע משאבים לפיתוח והרחבה של הרשת בהיקף של מיליארדי שקלים, וזאת תוך עמידה ביעדים מדידים ופיקוח רגולטורי לטובת יציבות ואיכות אספקת החשמל לציבור, ומתוך מטרה להאיץ את קידומם, הקמתם וחיבורם של מתקני אנרגיה מתחדשת. הכספים שייכנסו ממכירת תחנות הכוח ליצרנים פרטיים ישמשו להורדת תעריפי החשמל.
הדו"ח מתייחס גם לחשמל המוזרם ברשת הארצית ומקורו באנרגיות מתחדשות, וזאת לאחר שבמהלך 2021 חוברו מתקנים המייצרים חשמל סולארי בהספק כולל של כ-1,000 מגה-ואט. מדובר בעיקר במתקנים סולאריים דו-שימושיים, המותקנים על גגות של מבנים. שיעור צריכת החשמל בפועל שמקורו באנרגיות מתחדשות עמד בסוף השנה שעברה על 8.2% מכלל החשמל המסופק לרשת. בסוף אותה השנה כלל ההספק המותקן של אנרגיות מתחדשות בישראל היה 3,656 מגה-ואט.
חרף הגידול שרשות החשמל מדווחת עליו בדו"ח שלה, מדובר עדיין בשיעור זמינות נמוך של חשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות, ובהחמצת היעד של הממשלה שדיבר על 10% חשמל מאנרגיות מתחדשות בסוף 2021. היעד של הממשלה הוא שב-2025 לפחות 20% מהחשמל בארץ ייוצר באנרגיות מתחדשות, וב-2030 היעד הוא 30% - שהם יותר מ-17 אלף מגה-ואט.
רוב היצע החשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות הוא חשמל סולארי, עם 3.35 ג'יגה-ואט מותקנים, כש-2 ג'יגה-ואט מהם מיוצרים במתקנים דו-שימושיים המותקנים על גגות של מבנים ותשתיות.
הספק החשמל שמקורו במתקנים סולאריים קרקעיים עמד ב-2021 על 1,349 מגה-ואט. בשנתיים הקרובות הספק זה צפוי לגדול עד כ-2 ג'יגה-ואט. מעבר לכך, אין צפי לחיבורים של שדות סולאריים נוספים בשל ההתנגדות של רשויות התכנון והארגונים הסביבתיים. עם זאת, חלקו של החשמל הסולארי שמקורו במתקנים דו-שימושיים יוסיף ויגדל עד סוף השנה ליותר מ-3 ג'יגה-ואט, ובמהלך 2023 צפוי לגדול בכ-900 מגה-ואט נוספים.