סגור
מימין יוסי שלי משה בן זקן ו אלעזר בן הרא"ש
יוסי שלי, משה בן זקן ואלעזר בן הרא"ש (צילומים: חיים צח לשכת העיתונות הממשלתית יואב דודקביץ אבי אוחיון לע"מ)

פרשנות
הממשלה החלה להכיר במינויים הכושלים שלה

לאחר גל של מינויים פוליטיים שהסתיים, בין היתר, במחדל הטיפול בעורף, הממשלה חוזרת על כורחה למקצועיות: שורה של מינויים מקצועיים במינהלת תקומה, בנוסף לשלוש מנכ"ליות לשעבר שנזרקו לטובת מקורבים

הוואקום הממשלתי בתחום הטיפול בעורף החזיר כעת לתמונה מנכ"ליות מקצועיות שעזבו את תפקידיהן עם הקמת הממשלה הנוכחית לפני עשרה חודשים. מנכ"לים מקצועיים רבים שמונו לתפקידם בממשלת בנט־לפיד פרשו ממשרדי הממשלה עם כינון הממשלה הנוכחית. חלקם עשו זאת ברגע שהבינו עם מי הם נדרשים לעבוד, ולחלקם נרמז שעדיף שיפנו את הכיסא. שרי הליכוד מינו למנכ"לים את עוזריהם, הנעדרים ניסיון ורקע בתחומי משרדם. כעת, 10 חודשים אחרי, בעיצומו של משבר ביטחוני מהקשים שידעה ישראל, ניכרת התוצאה העגומה בשיקום העורף ובסיוע לאזרחים ולעסקים. על רקע כל אלה הקימה הממשלה שני גופים: מינהלת תקומה – לשיקום יישובי העוטף; והמשל"ט (מרכז שליטה) - לשיקום העורף.
בראש מינהלת תקומה עומד תא"ל במיל' משה אדרי, והוא הקים תחתיו שישה צוותים עם תחומי פעילות מוגדרים כמו בינוי ושיכון, כלכלה ועסקים, אדם וקהילה. בראש כל צוות מונו מנהלים שצברו ניסיון בשירות הציבורי. לתפקידים המרכזיים במינהלת הוא מינה שלוש מנכ"ליות שפרשו עם הקמת הממשלה החדשה ובכיר נוסף בשירות הציבורי.
לתפקיד ראש צוות שותפויות רב־מגזריות ושיתוף הציבור מונתה עו"ד לירן אבישר בן חורין. בן חורין מונתה ביוני 2020 על ידי שר התקשורת לשעבר יועז הנדל למנכ"לית משרד התקשורת, ופרשה ממנו במרץ השנה, שלושה חודשים לאחר מינויו שלמה קרעי לשר התקשורת. אבישר בן חורין כיהנה בין היתר כעוזרת לעניינים כלכליים פיסקליים של מני מזוז כיועץ המשפטי לממשלה; כיועצת של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, ואחר כך כראש המטה של הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. היא הובילה את עבודת המטה החברתי־כלכלי של ראש הממשלה, ופעלה לקידום רפורמות בתחומי ממשל וחברה. לאחר מכן מונתה למנהלת "פרויקט מסע" לעידוד הבאתם לישראל של צעירים יהודים מהעולם, שמבוצע על ידי הממשלה והסוכנות היהודית.
1 צפייה בגלריה
מימין עו"ד לירן אבישר בן חורין ו דגנית סנקר לנגה חברו למינהלת תקומה
מימין עו"ד לירן אבישר בן חורין ו דגנית סנקר לנגה חברו למינהלת תקומה
המינויים המקצועיים חוזרים: מימין לירן אבישר בן חורין ודגנית סנקר לנגה שחברו למינהלת תקומה
(צילומים: ריאן פרויס, יריב כץ)

לראשות צוות כלכלה ועסקים מונתה מיכל פרנק. פרנק מונתה ביוני 2021 למנכ"לית משרד התחבורה על ידי השרה מירב מיכאלי (עבודה). פרנק שימשה בעבר כסמנכ"לית פנים תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה, ובהמשך בתפקידי ניהול ב"ג'וינט" ובקרן לידידות. זמן קצר לפני השבעת הממשלה הנוכחית ומינויה של מירי רגב לשרת התחבורה הודיעה פרנק על התפטרותה. במקומה נלחמה רגב למינויו משה בן זקן, ממארגי ה"ליכודיאדה".
דגנית סנקר לנגה מונתה למנהלת צוות אדם וקהילה במינהלת תקומה. לנגה מונתה ביוני 2022 למנכ"לית משרד העלייה והקליטה על ידי השרה לשעבר פנינה תמנו שאטה. היא פרשה מהתפקיד לאחר מינויו של אופיר סופר (הציונות הדתית) לשר. קודם לכן כיהנה במשך עשור בתפקידי ניהול בכירים במשרד הקליטה. היא השתחררה מהצבא בדרגת סגן אלוף.
לראש צוות דיור ובינוי מונה אביאל פנסאפורקאר, בכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה. עד יולי הוא שימש כסמנכ"ל ומנהל אגף פנים תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה. ב־2015 היה בכיר במטה הדיור שהוקם על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון.
לראש מטה המינהלת מונה תא"ל במיל' אגאי יחזקאל, ששירת 31 שנים בצה"ל בתפקידים פיקודיים ובתפקידי מטה בכירים. הוא השתחרר ב־2016, ומאז הוא איש עסקים פרטי, למעט תקופה של שנתיים ב־2017-2019, שבהן שימש כמנכ"ל מפלגת כחול לבן.
בגלל הצורך הדחוף באיוש המשרות הללו, ועד להסדרת הליכי קליטתם, הבכירים שמונו למינהלת תקומה עובדים בהתנדבות.
הצורך במינוי של בכיר שצמח בשירות הציבורי עלה גם סביב הקמת המשל"ט. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מינה לפרויקטור האזרחי לשיקום העורף את טל בסכס, המשמש מיוני 2021 כמנכ"ל החברה למתנ"סים.
ממינהלת תקומה נמסר: "ראשי הצוותים התגייסו בהתנדבות למאמץ הלאומי לטיפול באוכלוסייה ושיקום חבל העוטף לצורך הקמה מידית והתנעת פעילות המינהלת.
"מדובר במנהלות מוכשרות עם ניסיון ניהולי עשיר והיכרות מצוינת עם עבודת הממשלה שתורמת מקצועית למינהלת. בהמשך, ובכפוף להליך מסודר עם הנציבות, יוסדרו מנגנוני ההעסקה".