סגור

נחשפה הונאת פנסיה במיליוני שקלים בעיריית ירושלים

הבוקר נעצרו ארבעה חשודים שפיתחו והפעילו מנגנון שכלל שימוש במסמכים מזויפים והצגת מצגי שווא, בעזרתו סייעו לעשרות עובדי עירייה למשוך במשך שנים מיליוני שקלים מקופות הפנסיה שלהם במועד מוקדם ובניגוד לחוק. אחר הצהריים הוארך מעצרם בארבעה ימים

במשך שנים מתחת לאף של עיריית ירושלים נמשכו מיליוני שקלים מקופות הפנסיה של עשרות עובדי העירייה במרמה, במועד שלא היו זכאים להם, בעודם עובדים בפועל, תוך שימוש בשורת מסמכים מזויפים. זה החשד בפרשת הונאת פנסיה ענקית שהתפוצצה הבוקר (א') אחרי חודשים ארוכים של חקירה סמויה במשטרת ישראל וברשות המסים.
הבוקר, עם המעבר לחקירה גלויה, נעצרו ארבעה חשודים שפיתחו והפעילו את מנגנון המרמה המשומן שכלל שימוש במסמכים מזויפים והצגת מצגי שווא, שסייעו לעשרות עובדי עירייה למשוך את כספי הפנסיה שלהם בניגוד לחוק.
העצורים הם שני עובדים באגף התברואה, עובד נוסף לשעבר באגף ואחיו. הארבעה נחקרו בשעות הבוקר ושמרו על זכות השתיקה, ואחר הצהריים הוארך מעצרם בבית משפט השלום בירושלים בארבעה ימים.
במשטרה וברשות המסים מייחסים להם מעורבות בעשרות מקרים שונים בשנתיים האחרונות. החשדות המיוחסים להם הם קשירת קשר להונאה, מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים, שימוש במסמכים מזויפים, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס.
בדיון בבית המשפט תיאר נציג המשטרה את שיטת המרמה של החשודים, שפנו באופן יזום לעובדי עירייה רבים והציעו להם לפדות את כספי הפנסיה שלהם במרמה תוך הצגת מצגי שווא שסיימו את עבודתם בעירייה, ותוך התחמקות מתשלום מס. "הם פנו בצוותא מתוך מניע טהור של תאוות בצע. הם פעלו באופן שיטתי ומתוחכם ובמשך תקופה ממושכת", אמר נציג המשטרה. "הם גרמו ביודעין נזק ביטוחי בל יתואר, כמו גם נזק ארוך טווח ובלתי ניתן לתיקון למבוטחים ובני משפחותיהם. היקף העבירה נאמד במיליוני שקלים. ההיקף הידוע מהווה רק קצה הקרחון".
ראשיתה של החקירה לפני כשנה וחצי, כאשר עיריית ירושלים הגישה תלונה במשטרת מחוז ירושלים בזמן שהתגלו אינדיקציות באגף התברואה בעירייה לפיהן נמשכו כספי פנסיה של עובדים במרמה ובמועד שלא היו זכאים לו, בעוד העובדים ממשיכים לעבוד בפועל. זאת בניגוד לחוק לפיו משיכת כספי פנסיה מותרת רק בהגעה לגיל פרישה או בתנאים מסוימים, למשל בעת פיטורים.
בעקבות התלונה נפתחה חקירה סמויה ביחידת ההונאה של ימ"ר ירושלים יחד עם פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום. "במהלך החודשים האחרונים נגבו עדויות רבות ונאספו ראיות מגוונות, במטרה לחשוף ולהתחקות אחר השיטה והחשודים בביצוע מעשי המרמה והזיוף", מסרו הבוקר המשטרה ורשות המסים עם מעצר החשודים.
מחומר החקירה שנאסף עד כה עולה כי החשודים הקימו מנגנון פלילי מסועף במסגרתו תיווכו, זייפו וגבו עמלות תמורת ניפוק מסמכים מזויפים אודות פיטורים לצורך משיכת כספי הפנסיה של עשרות עובדי עיריית ירושלים, בזמן שהם ממשיכים להיות מועסקים בפועל, זאת באמצעות הגשתם לחברות הביטוח הפנסיוני וקבלת הכסף במרמה ותוך מצג שווא כאילו פוטרו מעבודתם.
בין המסמכים שזויפו לצורך משיכת הכספים שלא כדין: מסמכים של עיריית ירושלים המעידים כביכול על הפסקת עבודה, טופסי 106, טפסים של רשות המסים וצווי הפטר של בית המשפט. המטרה שעמדה מאחורי מנגנון הזיוף היתה לאפשר לעובדים למשוך את כספי הפנסיה שלהם במועד שהם אינם זכאים לו, תוך התחמקות מתשלום מסים ובניגוד לחוק.