הכיס שלנו בידי ה-AI: כך תשנה הבינה המלאכותית את הרגלי הצריכה
תכנון חופשה משפחתית אמור להיות מקור להתרגשות ולציפייה, הזדמנות לברוח משגרת היומיום וליצור זיכרונות בלתי נשכחים. אלא שבפועל, עבור רבים מאיתנו, הוא הופך במהרה למשימה מורכבת, גוזלת זמן ולעיתים אף מלחיצה. מהזמנת טיסות ולינה, דרך חיפוש מסעדות מומלצות, ועד איתור פעילויות שיתאימו לכל הגילאים והעדפות במשפחה – כל שלב דורש מחקר, השוואות וקבלת החלטות שיכולות להפוך את התהליך לנטל כלכלי ותפעולי משמעותי.
הבינה המלאכותית (AI) כבר ממלאת תפקיד הולך וגובר בהחלטות הרכישה שלנו כיום, כשכמעט 47% מהצרכנים מדווחים על שימוש בכלי AI כחלק מתהליך הקנייה. היא מסייעת לנו לאתר מידע, להשוות מחירים ולקבל המלצות מותאמות אישית. עם זאת, קיים עדיין פער משמעותי: אף שה-AI מציעה שפע של אפשרויות ותובנות, היא לרוב אינה מסוגלת להשלים את הרכישה בפועל. הדבר מחייב את המשתמשים לעבור בין אתרים ויישומים שונים כדי להשלים כל פעולה בשרשרת הרכישה, מה שפוגע ביעילות ומייצר חיכוך מיותר בתהליך הצרכני.
כאן נכנסת לתמונה ההתפתחות הבאה בעולם המסחר: סוכני AI אוטונומיים. סוכנים אלה, המשלבים יכולות מתקדמות של בינה מלאכותית עם אינטגרציה עמוקה למערכות תשלומים אמינות, יוכלו לנהל את כל שלבי הרכישה – מחיפוש המוצר או השירות הרצוי, דרך בחירה והתאמה אישית, ועד לביצוע התשלום הסופי. תארו לעצמכם שתוכלו להפקיד בידי סוכן AI את משימת תכנון החופשה המלאה: הוא יחפש, יזמין, ישווה וישלם עבור הטיסות, המלונות, הרכב השכור, ויבצע הזמנות למסעדות ולאטרקציות – והכל באופן אוטומטי, על בסיס העדפותיכם ובהתאם לתקציב שהגדרתם.
אך ככל שאנו מאפשרים לעוזרים דיגיטליים לבצע תשלומים בשמנו, עולות שאלות קריטיות של אמון, אבטחה והגנת פרטיות. המערכת הפיננסית כולה – בנקים, מוסדות פיננסיים ועסקים – נדרשת לוודא שכל רכישה המתבצעת באמצעות סוכן AI אכן בוצעה על ידי הלקוח האמיתי, ושהעסקאות תקינות ולגיטימיות.
חברות מובילות בתחום התשלומים והטכנולוגיה עומדות בחזית המעבר לעידן החדש הזה. הליבה של פתרונות אלה היא שמירה בלתי מתפשרת על אבטחת התשלומים המתבצעים דרך עוזרים דיגיטליים. אחד הפתרונות המרכזיים הוא טכנולוגיית טוקניזציה (Tokenization). במקום להעביר את פרטי כרטיס האשראי עצמם לעוזר הדיגיטלי, מועבר קוד ייחודי - "טוקן" - שמחליף את פרטי הכרטיס ומשמש לביצוע העסקה. בדרך זו, המידע האישי והפיננסי של המשתמש נשאר מוגן ואינו נחשף, מה שמקטין משמעותית את הסיכון לפריצות ושימוש לרעה.
בנוסף, סטנדרטים חדשים מפותחים ומעניקים לצרכנים שליטה מלאה בתהליך הרכישה. הצרכנים יכולים להגדיר בבירור את תנאי השימוש בעוזר הדיגיטלי שלהם, כולל הגבלת סכומי רכישה, אישור עסקאות ספציפיות, וקביעת סוגי מוצרים או שירותים שהעוזר מורשה לרכוש. העוזר הדיגיטלי לא יבצע פעולה כלשהי ללא קבלת אישור מפורש מהמשתמש, והמידע שנמסר לו נשאר חסוי ואינו מועבר לגורמים אחרים. ובמידה ומשהו משתבש הצרכנים יכולים לצפות לאותה רמת הגנה וביטחון צרכני הקיימת כיום ברכישות המסורתיות, כולל מנגנוני הגנת עסקאות והחזר כספי.
מסחר באמצעות עוזרים דיגיטליים אינו עוד מדע בדיוני. הוא כבר כאן והוא צפוי לחולל שינוי דרמטי באופן שבו אנו מבצעים קניות, מנהלים את הכספים שלנו ומתנהלים בחיי היום-יום. ההשפעה הכלכלית תהיה מרחיקת לכת: היא תאפשר לעסקים להגיע ללקוחות בצורה יעילה יותר, להגדיל את היקף המכירות ולצמצם עלויות תפעול. לצרכנים, היא תציע רמת נוחות ויעילות חסרת תקדים, שתאפשר להם להשקיע פחות זמן במטלות שגרתיות ויותר זמן במה שחשוב להם.
החברות בתחום התשלומים, אשר מובילות את החדשנות בענף מזה עשרות שנים, ערוכות להבטיח שהעידן החדש של המסחר יהיה לא רק חכם ויעיל, אלא גם בטוח, אמין ומותאם באופן מלא לצרכים המשתנים של הצרכן והעסק בעידן הדיגיטלי. אנו נמצאים על סף מהפכה כלכלית שתשנה את פני המסחר כפי שאנו מכירים אותו.
גרי לסקי הוא מנכ״ל Visa ישראל