סגור

דעה
לחתוך בבשר החי

תעשיית הבשר היא סכנה סביבתית ויש לצמצם את היקפה. הפודטק הישראלי מתגייס למשימה

תעשיית הבשר היא אחד התורמים העיקריים לפליטת גזי החממה. היא צורכת שטחים אדירים, הן לגידול הבקר עצמו והן לגידול המזון להאכלה שלו. כמו כן, היא קרובה מאוד לגבול יכולת הייצור שלה, ולא תעמוד בביקוש העולה במקביל לגידול באוכלוסיית העולם. לאור זאת, העולם נמצא היום במרוץ אחר תחליפי בשר, ותעשיית הפודטק הישראלי היא בחוד החנית.
תחליפי הבשר נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות - תחליף בשר צמחי ובשר מתורבת. המשקיעים, שזיהו את הצורך ואת גודל השוק הצפוי, התחילו להשקיע - והרבה. תחילה התרכזו בתחליפי בשר מן הצומח, בעיקר בשל האפשרות להגיע באמצעותם למכירות באופן מהיר יחסי. לאחר הצלחת ההנפקה של החברה האמריקאית ביונד מיט (Beyond Meat), זרמו כספים רבים לתעשיית תחליפי הבשר הצמחי. גם חברות ישראליות גייסו סכומים גדולים, והבולטת שביניהן החברה רידיפיין מיט (Redefine Meat).
2 צפייה בגלריה
רון צדוק ראש תחום פודטק ואגטק ב-KPMG סומך חייקין
רון צדוק ראש תחום פודטק ואגטק ב-KPMG סומך חייקין
רון צדוק, שותף וראש תחום פודטק ואגטק ב-KPMG סומך חייקין
(צילום: רוני פרל)
תחלפי הבשר הצמחיים אינם מושלמים. חלבון האפונה, שנמצא ברבים מהם, הוא יקר יחסית, המלאי שלו מוגבל, ועל מנת להתמודד עם הטעם שלו צריך להכניס חומרים מייצבים אשר הופכים את המוצר הסופי למוצר מעובד. בשל כך אנחנו רואים יותר ויותר חברות פודטק מקומיות, כגון צ'יקפי (ChickP Protein) וייפ (Yeap), שמנסות לייצר את החלבון הצמחי הבא. מאחר שתעשיית תחליפי הבשר הצמחי הולכת וגדלה, נראה שבעתיד הקרוב כספים רבים יותר יושקעו בפיתוח חלבונים ובטכנולוגיות הייצור שלהם.
ריבוי השחקנים בתחום תחליפי הבשר הצמחי והבגרות של חלקם, מאפשר למשקיעים הגדולים והאסטרטגים להתמקד ולהשקיע יותר בחברות הבשר המתורבת. בעוד שהתחליף הצמחי כבר נמצא בשוק, תחליף מבשר מתורבת נתפס בעיני משקיעים רבים כמוצר שדרכו אל השוק עדיין ארוכה. יחד עם זאת, אין ספק שלמוצרים מסוג זה הולך לזרום כסף רב בעתיד הנראה לעין. ביולי 2021, חברת אלף פארם (Aleph Farms) הישראלית גייסה כ-105 מיליון דולר. לאחרונה, פרסמה החברה שלאונרדו די קפריו בין המשקיעים בה.

2 צפייה בגלריה
המבורגר של סבוריט תחליפי בשר
המבורגר של סבוריט תחליפי בשר
תחליפי בשר
(צילום: שרון ביירון סבוריט)
גם אשטון קוצ'ר הצטרף לטרנד וקבוצה בראשותו הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת מיטק (MeaTech) הישראלית. סביר להניח שהמוצרים הראשונים של חברות אלו יהיו מוצרים היברידים, כלומר מוצרים שיש בהם גם בשר מתורבת וגם חלבון צמחי, שמשלים את המוצר והופך אותו לכלכלי יותר. חברת אלפרד (Alfred's Food Tech) הישראלית מנסה להיכנס לנישה הזאת ולסייע לחברות הבשר המתורבת לייצר מוצרים היברידים באמצעות הטכנולוגיה שלה.
עוד תהליך שיכול לקדם את תעשיית הבשר המתורבת מגיע מחממת פרש סטארט (Fresh Start). חברת פרופיוז (ProFuse) של החממה פתחה טכנולוגיה שמאיצה את גידול התאים ותסייע רבות להפיכת חלום הבשר המתורבת לממשי.
ההצלחה של תחליפי הבשר שהחברות הישראליות מפתחות תהיה לא רק הצלחה כלכלית, שכן תהיה לה השלכה משמעותית על יכולתנו לצמצם את צריכת הבשר ואת הנזקים הסביבתיים הנלווים לה.
רון צדוק הוא שותף וראש תחום פודטק ואגטק ב-KPMG סומך חייקין
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.