סגור
בית דין רבני נתניה
בית דין רבני נתניה (צילום: אוראל כהן)

חוק הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים חוזר; "צעד ראשון למדינת הלכה"

החוק שיאפשר לבתי הדין לדון במחלוקות בנושאים כספיים הועבר היום מוועדת החוקה שבה התעכב, לוועדת הכספים בראשות גפני, אחד מיוזמיו. ח"כ פורר: "מה אנחנו מדינה עם שתי מערכות משפט? זה לא מתקבל על הדעת"

עוד חוק מתקופת ההפיכה המשטרית מתעורר לחיים. ועדת הכנסת אישרה היום (ג') את העברת הדיון בהצעת החוק להרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים מוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן לוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני שהוא מיוזמי החוק. זאת, למרות חוסר הרלבנטיות המוחלט של נושא הצעת החוק לוועדת הכספים ולמרות שגפני מעכב את הדיון בחלקים גדולים מהתוכנית הכלכלית בשווי 6 מיליארד שקל - מה שעלול להביא להורדה נוספת של דירוג האשראי של ישראל.
מדובר בהצעת חוק של ארבעה חברי כנסת מדגל התורה וש"ס בראשות גפני להחזרת הסמכות של בתי הדין הרבניים לדון במחלוקות כספיות כבוררים. היא עברה בקריאה טרומית בפברואר 2023 ועוררה סערה ציבורית והתנגדות גדולה, בשל הטענה שהיא התחלה של מהפכה חוקתית נוספת. בחודשים האחרונים לא התקדם הדיון בוועדת החוקה.
ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו מספר ש"פתאום הופיע בוועדת הכנסת על סדר היום להעביר את החוק לוועדת הכספים כאילו זה הדבר שהכי דחוף בוועדת הכספים. כאילו אין עומס". לדבריו, "יש פה שתי שערוריות. זה חוק שעוסק במערכת הדין וחייב להיות בוועדת חוקה. זה הצעד הראשון בדרך למדינת הלכה. מה אנחנו מדינה עם שתי מערכות משפט? זה לא מתקבל על הדעת. להוציא את זה לוועדת הכספים מצביע על ניסיון לגנוב סוסים". עוד טוען פורר ש"מדובר קודם כל בפגיעה במעמד האישה. מנופפים בזה שהכל יהיה בהסכמה. אני רוצה לראות אישה חרדית שתגיד שהיא לא מסכימה לדון".

ביניים

בתי הדין הרבניים של המדינה מוסמכים בחוק לדון בענייני אישות ובסכסוכים שנלווים אליהם. אבל עד 2006 הם ישבו גם כבוררים בסכסוכי ממון בלי שהיה שום חוק שהסמיך אותם, פשוט בגלל הנחה שזה מה שבתי דין רבניים עושים. הם דנו ב-700 תיקים בשנה. ב-2006 קבע בג"ץ בפס"ד סימה מאיר שבית משפט של המדינה אינו יכול לקיים דיונים בלי שקיבל הסמכה בחוק. מאז מנסות המפלגות הדתיות והחרדיות להשיב לבתי הדין את הסמכות אבל רק עכשיו נוצרה קואליציה שבה אין התנגדות חילונית לכך.
בפברואר 2023 אישרה הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של ארבעה חברי כנסת מדגל התורה ומש"ס, בראשות יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שמסמיכה את בתי הדין לדון כבוררים בסכסוכי ממון. בדברי ההסבר לפסק הדין נטען שזה חלק מעיקרון הפלורליזם השיפוטי. ההסבר הזה נראה אבסורדי כשהוא מתייחס לאותם בתי הדין הרבניים שהחוק בישראל כופה על כל האוכלוסייה היהודית להתגרש רק אצלם. ההצעה הזאת השתלבה ביוזמת ההפיכה המשטרית וגרמה לטענות רבות שזו הדרך למערכת משפט מקבילה הלכתית ושההצעה תפגע קשות בנשים. הטענה הנגדית היתה שבתי הדין ידונו רק בנושאים שאינם קשורים לתיקי גירושין ורק בהסכמת שני הצדדים.