סגור
תחנת דלק סונול ראשון לציון מכוניות
תחנת דלק סונול ראשון לציון (צילום: שאטרסטוק)

דעה
תרומת המלחמה באוקראינה לחיסכון באנרגיה

ישראל תנסה להפחית תוך שנה מיליון נסיעות ביום, זאת תוך שיפור התחבורה הציבורית בארץ- דבר שיחסוך הרבה אנרגיה. זה מחזיר אותנו לנייר סוכנות האנרגיה הבינלאומית מחודש מרץ, שמראה כיצד להתמודד עם צמצום ההיצע ובתוך 4 חודשים להגיע לחיסכון של 2.7 מיליון חביות נפט גולמי ליום

על השלכות התנהלות רוסיה, העיצומים נגדה ושוק הנפט ומחיריו נכתב רבות. כמו רבים בעולם אנו חשים זאת בהוצאות המאמירות על שימוש באנרגיה פוסילית.
רבים שמעו על השיבושים הקשים בשרשראות ההיצע של הנפט ותזקיקיו, עלויות ההובלה, ההיצע הקרטליסטי, הרצון הכמעט נואש למצוא חלופות (איראן, ונצואלה) ועוד. בכל השיח הזה לוקחים כנתון את הביקוש לדלקים, בנזין, הסקה, חשמל ועוד, אבל פחות מדברים על הדרך לייעל אותו ולחסוך.
השבוע התבשרנו כי הממשלה אישרה שהמדינה תנסה להפחית תוך שנה מיליון נסיעות ביום מכבישי ישראל. מדובר להערכתה ב-5% מנסיעות הרכב הפרטי. לפי התכנון, נוסעים שייוותרו על רכבם יועברו לתחבורה הציבורית- שתצטרך לשנות פניה, להשתפר, להתגבר על מחסור עצום בנהגים (ולשפר את ביטחונם האישי) וכן לזכות בתמריצים גבוהים לצורך כך. המטרה היא להקטין את הצפיפות אך כפי שנראה להלן, זה גם יחסוך הרבה אנרגיה. הרעיון לא פשוט ליישום, אך הכיוון נכון.
זה מחזיר אותי לנייר של סוכנות האנרגיה הבינלאומית מחודש מרץ, שמראה איך להתמודד עם צמצום ההיצע ובתוך 4 חודשים להגיע לחיסכון של 2.7 מיליון חביות נפט גולמי ליום. לשם השוואה, כתוב שם שזה כמו הביקוש לדלק של כל כלי הרכב שנוסעים בסין. סין, לא ישראל. לקראת עונת הנסיעות והחופשות, הנייר מתמקד בתחבורה, מציע כמה פעולות פשוטות (יותר או פחות) ומראה כמה כל אחת תחסוך (באלפי חביות נפט ליום). זה חשוב במיוחד למדינות המתקדמות, שמהוות כמעט חצי מהביקוש העולמי לנפט. לכן הממשלות שלהן נקראות לקדם זאת וכותבי הנייר מזכירים כי יש להן את הכלים לכך. הרעיונות בנייר קודם כל נותנים מענה מיידי למחסור שנוצר, אך כדאי גם לאמץ (לפחות חלק מהם) בתור דפוסי התנהגות להמשך.
וכן, אני כותב על כך מפוזיציה של אחד שנוהג, מעת לעת, וחושב על הרעיון של לוותר על הרכב ולנסוע באוטובוס. אז מה מציעים שם וכמה נחסוך? הפעולה שתחסוך הכי הרבה, 470 אלף חביות ליום, היא הגדלת הנסיעה השיתופית (car-sharing) ואימוץ הרגלים שיפחיתו את השימוש בדלקים, אחר כך באה הצעה ליום ללא תחבורה (ימי ראשון בחו"ל) בערים הגדולות, שיחסוך 380 אלף חביות ליום. גם הוזלת התחבורה הציבורית ותמרוץ מיקרו-מוביליות (הליכה, דיווש) תחסוך הרבה: 330 אלף חביות ליום- בישראל פועלים בכיוון. לא הרחק מאחור צועדת הצעה לייעל את נסיעות משאיות המשא והמשלוחים, שתחסוך 320 אלף חביות ליום.
יש בנייר גם הרבה רעיונות שרובנו מכירים, כמו:
• הפחתת מגבלת המהירות באוטוסטרדות ב-10 ק"מ לשעה לפחות.והבונוס - יש מצב שזה ישפר גם את הבטיחות בדרכים. רק אתמול פרסמה הלמ"ס סקר לפיו ל-76% מהציבור יש חשש להיקלע לתאונת דרכים כהולכי רגל, נהגים, או נוסעים. ובדרכים לא עירוניות, 52% מהנהגים נוהגים במהירות של יותר מ-20 קמ"ש מעל המותר.
• הליכה לעבודה מהבית כשאפשר. הם ממליצים על שלוש פעמים בשבוע - אני בעד.
• גישה לסירוגין של כלי רכב לערים גדולות.
• שימוש בתחבורה לילית (רכבות, לדוגמא).
• ואימוץ כלי רכב חשמליים/חסכוניים יותר.
ברור שברוב המקרים מדובר על חלופות פחות נוחות לחיי היום יום שלנו אבל היי, זה המצב ויכול להיות שבעתיד רק נצא נשכרים משינוי הרגלי הנסיעה שלנו. כשבחדשות רואים עוד ועוד כתבות על פקקים, עומסים ויוקר אנרגיה, שזורות בכתבות על שינויי אקלים, שחיקה באיכות הסביבה ופגעי מזג אוויר – יהיה לזה יתרון נוסף.
אומרים שכל משבר הוא גם הזדמנות. אז גם כאן – משבר רוסיה-אוקראינה הוא ההזדמנות שלנו לשפר ולייעל את צריכת האנרגיה. מכל מקום, זה מאמר חשוב וגם אם אינו מחדש הרבה הוא מרכז את כל החלופות ומנגיש אותן היטב לקרוא – לכן אני ממליץ להיכנס לאתר של ה-OECD ולעיין בו.
רונן מנחם הוא הכלכלן הראשי בבנק מזרחי טפחות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.