סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בגלל המלחמה באוקראינה - סמסונג נתקעה עם מלאי של 50 מיליון סמארטפונים

על פי אתר המסקר את עולם הטכנולוגיה הקוריאני, מרבית המלאי העודף הוא מדגמי הביניים גלקסי A והמוזלים כמו סדרה M. עם זאת בין הדגמים גם מכשירי הדגל גלקסי S22 ומכשירים מתקפלים מדגם גלקסי Z פליפ 3

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גרמה כבר לצרות גדולות לכלכלה הגלובלית, אך את הצרה הזו כנראה שבסמסמונג היו מעדיפים לא לספוג. קריסת שרשראות האספקה גרמה למחסור בשבבים ובמוצרי אלקטרוניקה, אבל לסמסונג קרה בדיוק ההיפך - על פי דיווח באתר The Elec המסקר את עולם הטכנולוגיה הקוריאני, החברה נתקעה עם מלאי עודף של כ-50 מיליון סמארטפונים - רובם מדגמי הביניים גלקסי A והמוזלים כגון סדרה M. עם זאת בין הדגמים העודפים, גם מכשירי דגל גלקסי S22 ומכשירים מתקפלים מדגם גלקסי Z פליפ 3.
מלאי של מיליוני מכשירים שלא נמכרים אינו אירוע יוצא דופן בתחום. לכל יצרנית יש הערכה שנתית של מלאי שהיא לא תמכור ותיאלץ או להשמיד או למכור בהנחה למפיצים עם התחלפות שנת הדגם. עם זאת בדרך כלל מדובר בהיקף של כ-10% מהערכת המכירות השנתית. עבור סמסונג זה היה אמור להיות כ-25 עד 27 מיליון מכשירים השנה - אך כאמור כרגע המספר עומד על כ-50 מיליון, כלומר פי 2 מהערכותיה הטובות ביותר.
על פי הדיווח, הסיבה היא שקברניטי החברה העריכו שהביקוש למכשירים ימשיך בדיוק כמו בשלהי 2021, אז העולם חזר לצרוך אחרי סיום סגרי הקורונה ברוב המדינות. אבל בסמסונג לא זיהו את המשבר המתפתח באוקראינה וכתוצאה ממנו את הזינוק באינפלציה שגרמה לרבים לדחות רכישות לא נחוצות למועד מאוחר יותר. סמסונג ציפתה למכור כ-300 מיליון מכשירים השנה ויעד הייצור עמד על כ-330 מיליון מכשירים.
מפעליה ייצרו כ-20 מיליון מכשירים בחודש בינואר ופברואר. אבל במרץ המספר כבר ירד ועד מאי הוא עמד על כ-10 מיליון מכשירים. כלומר בחברה התחילו לזהות שהדברים לא כפי שציפו. בנוסף היא חתכה את הזמנות הרכיבים שלה מספקיה בכ-30% עד 70% בין אפריל למאי. סימן ברור לכך שהיא לא מצפה לשינוי מגמה בחודשים הקרובים. או במילים אחרות, המחצית הראשונה של 2022 ככל הנראה כבר אבודה מבחינתה. אבל אולי אם המצב ישתפר היא תצליח להציל משהו מהמחצית השנייה של השנה שכוללת גם את חגיגות הקניות: סייבר מאנדיי, פריים דיי, חג הרווקים וכמובן כריסמס.
עם זאת החברה ככל הנראה תמשיך להיזהר ולא תגדיל את המלאי. לא ברור מה תהיה התוצאה של עודפי הייצור שלה. אפשרות אחת תהיה לנסות למכור אותם בהנחות גדולות עם השקת הדגמים החדשים של הסמארטפונים המתקפלים שלה, למשל כבאנדל של מכשיר פרימיום עם מכשיר ביניים או זול צמוד בהנחה גדולה. פתרון אחר יהיה לשמור את המלאי עד שהביקושים יחזרו, אך אף אחד לא יודע מתי המצב יחזור לקדמותו אם בכלל. בנוסף, יש אפשרות מאוד סבירה שהיא תציע את מכשירי הפרימיום שלה במחירים יותר נמוכים מבעבר. כך למשל מכשירי הפליפ עשויים להימכר במחיר הנמוך בכ-100 עד 200 דולר ביחס למחיר ההשקה של הדור הקודם.
עם מכשירי הפולד 4, סמסונג עשויה אף להוריד עוד יותר את המחיר, ולהשיק אותם בסביבות ה-1,600 דולר לעומת כ-1,800 דולר לסדרת הפולד 3. אם המחירים האלה אכן יתאמתו, החברה מתכננת כך לפי הדיווחים למכור כ-15 מיליון מכשירים בעלי מסך מתקפל עד סוף השנה - פי 2 יותר ממכירות הדגמים של דור 3 עד כה. מנגד, לא צריך לדאוג יותר מדי לרווח של סמסונג על מכשירי הפולד והפליפ. היא מתכננת להוסיף גרסאות עם אחסון של 512 גיגה-בייט למכשירי הפליפ ועד 1 טרה-בייט למכשירי הפולד. בהתחשב בכך שהיא מייצרת לעצמה את רכיבי הזכרון והאחסון - היא ככל הנראה תצליח לייצר שולי רווח מספיקים כדי לרצות את המשקיעים.