סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ו מוצרי חלב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומוצרי חלב (צילומים: עמית שאבי, אוראל כהן)

ניתוח
סמוטריץ' הפר את ההסכם עם המחלבות והציבור יישא במחיר

באוצר ידעו שמחיר החלב המפוקח צפוי לזנק בחדות ולא עשו דבר. ברגע האחרון החליטו להפר הסכם לעדכון מחירים עם המחלבות, והעלייה לצרכן תהיה כ־9%. עתה צפויים פחות מוצרים בסיסיים במדפים, והמחלבות שוקלות עתירה לבג"ץ

מחירי מוצרי החלב שתחת צו פיקוח על המחירים ובהם חלב וגבינה לבנה יעלו מחר ב־9%. עליית המחירים בשיעור חד - כפול מזה שנרשם לפני חצי שנה - מתרחשת כשלושה שבועות לפני חג השבועות, שבו מגיעה צריכת החלב לשיא.
ההתייקרות החריגה, אמורה היתה להיות בשיעור חד יותר של 16%, אך שר האוצר בצלאל סמוטריץ', החליט להפר הסכם ענפי שנחתם בתחילת השנה, שכלל התחייבות למחלבות, למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי, בדומה לזה הקיים בדלק, ומנותק משיקולים פוליטיים של שר האוצר, שעד כה נדרשה חתימתו כתנאי לעדכון מחירי מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים.
סמוטריץ' שכנע את שר החקלאות אבי דיכטר והשניים חתמו ביום חמישי לקראת חצות, על טיוטת צו, להערות הציבור שניתן להגיש עד הבוקר בשעה 10:00, ולפיה מחירי מוצרי החלב שתחת פיקוח מחירים יעלו מחר ב־9% ובתוך חודש, ייקבע מנגנון פריסה של יתרת החוב הקיים כלפי המחלבות, לתקופה של שלוש שנים. נוכח התנגדות המחלבות למהלך צפוי משרד ראש הממשלה להיכנס היום לתמונה ולנסות להגיע להבנות בנוגע למשך פריסת החלק השני של ההתייקרויות.
הצפי להתייקרות חדה של 16%, היה ידוע למשרד האוצר והחקלאות מזה חודשים, אלא שבאוצר בחרו במשך חודשים להתעלם מהפצצה המתקתקת. בדיונים שקיימה ועדת הכלכלה, עלתה אפשרות להימנע מהעלאת המחיר לצרכן דרך תמיכה ישירה ברפתנים, אולם באוצר העדיפו את הפתרון הנוח של גלגול הבעיה למחלבות, שאחת מהן (רמת הגולן, ראו מסגרת) כבר קרסה בנובמבר האחרון בעקבות הסחבת הקודמת בעדכון מחיר המכירה, למרות זינוק במחיר החלב הגולמי לרפתנים.


כעת, בעקבות הצעד החד צדדי שבו נקט סמוטריץ' - למרות סירוב המחלבות לקבלו - בוחנות האחרונות את חוקיותו, ושוקלות לעתור נגדו לבג״ץ. ההערכות הן כי הפרת ההסכם שנחתם עם המחלבות, תוביל לצמצום ייצור המוצרים המפוקחים לטובת לא מפוקחים והמחסור שחווה שוק המזון בחודשים האחרונים בחלב המפוקח, יגבר. המשמעות היא שהצרכנים ימצאו במקררים בחנויות בעיקר חלב מועשר, שמחירו גבוה בעשרות אחוזים מזה של החלב המפוקח, כפי שקרה כשטרה הפסיקה לייצר חמאה והמקררים נותרו עם חמאות יקרות מחו"ל.
ענף החלב מתוכנן ומפוקח לאורך כל השרשרת, כך שהמחלבות מחויבות לשלם לרפתנים על החלב הגולמי מחיר המתעדכן אוטומטית אחת לשלושה חודשים. מחירי חלק ממוצרי החלב מצויים תחת צו הפיקוח על המחירים, הקובע מחיר מקסימום שבו יכולות מחלבות למכור את המוצרים לקמעונאים, וגם המחיר לצרכן מפוקח.
אלא שבעוד שמחיר המטרה מתעדכן אוטומטית אחת לרבעון, בהתאם לעלויות הייצור של הרפתנים כמו מזון לבהמות, אנרגיה ושכר עבודה — מחיר המכירה שגובות המחלבות על המוצרים היה עד כה כפוף למנגנון שלפיו העדכון חל רק אחרי ירידה או עלייה של 3%, ובכפוף לחתימת שרי האוצר והחקלאות. חתימת השרים, על פי רוב התעכבה במשך חודשים ארוכים בתקופות שבהן הגיעה למחלבות העלאת מחיר, משיקולים פוליטיים. השיא נרשם בתקופת כהונתו של משה כחלון כשר אוצר, בעקבות סירובו לאשר את המלצת ועדת המחירים במרץ 2018 להעלות את המחיר לצרכן ב־3.4%, שהוביל את תנובה לעתור לבג״ץ, שחייב אותו לחתום על הצו ולאפשר את ההתייקרות.
גם אישור סבב ההתייקרות האחרון בספטמבר 2022, ארך חודשים ולמעשה השפיע על הסיטואציה הנוכחית. כפי שנחשף ב"כלכליסט" בנובמבר 2021, פנתה טרה שבבעלות החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל) לוועדת המחירים, המורכבת מנציגי משרד האוצר והחקלאות, בדרישה לאשר עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב־9.2%. זאת בעקבות עלייה מתמשכת במחיר החלב הגולמי. מחיר המטרה שעמד בתחילת 2021 על 2 שקל לליטר, עלה רגע לפני פניית טרה ל־ 2.12 שקל לליטר. במהלך הסחבת בה נקט משרד האוצר בעדכון המחיר לצרכן, המשיך מחיר המטרה לטפס עד שהגיע ביולי 2022 ל־2.43 שקל לליטר. עבור המחלבות, הקונות 1.5 מיליארד ליטר חלב גולמי בשנה מהרפתנים, מדובר בתוספת הוצאה של כ־450 מיליון שקל בשנה.
ועדת המחירים, הגיעה להחלטה שיש להעלות את המחיר, אך לא היתה תמימות דעים בין חבריה בנוגע לשיעור העלייה. עקב כך, קיימה הוועדה שימוע והגישה בתחילת 2022, המלצה לאביגדור ליברמן, שר האוצר אז, להעלות את המחירים ב־6.5%.
משיקולים פוליטיים, דחה ליברמן את ההחלטה וקידם הסכם ענפי, שנחתם באוגוסט האחרון, שבמסגרתו הסכימו המחלבות להסתפק בהתייקרות של 4.9% ולדחות את היתרה לנובמבר הקרוב — בתמורה למעבר למנגנון עדכון אוטומטי אחת לחצי שנה.
ההסכם כלל גם הפחתת מחיר המטרה על ידי הרפתנים ופתיחת השוק לייבוא גבינות. ההסכם שנחתם כבר מומש ברובו עם פתיחת השוק ליבוא ועם הפחתת מחיר המטרה, אך כעת בחר סמוטריץ שלא לכבד את הסעיף הנוגע למנגנון האוטומטי, בנסיון לבלום את ההתייקרות החריגה שלא נרשמה כמותה בעשורים האחרונים.
עליית מחירי החלב מורכבת משני חלקים: הראשון נובע מעלויות שוטפות שנרשמות למחלבות בעקבות עליית מחיר המטרה והשני, המכונה "רטרו", נוגע לחובות כלפי המחלבות, בעקבות עליות קודמות במחיר המטרה, אותן ספגו, כפי שקרה בשנה שעברה. ההחלטה של סמוטריץ', מפרידה למעשה בין שני החלקים ומאשרת רק את החלק הנובע מהעלויות השוטפות. זאת, תוך דחיית החלק של הרטרו, שאותו בכוונת האוצר להשיב למחלבות בפריסה לשלוש שנים. בנובמבר הקרוב, צפויים המחירים לצרכן לעלות שוב, בשל דחיית חלק מההתייקרות של 2022 לנובמבר 2023, כך שלמעשה סמוטריץ' לא פתר בעיה, אלא דחה אותה במספר חודשים.
נראה כי במחלבות מתקשים לשאת את התנהלות האוצר, שמוביל לכך שאין משמעות להסכמים איתו. מי שקצה בהתנהלותו ובהפסדים שספגה בעקבות דחיות עדכון המחירים לצרכן, היא טרה, שחדלה בשנה החולפת לייצר שקיות חלב ואשל. קודם לכן, בטרם הוצאה החמאה מפיקוח, חדלה מלייצר גם אותה. כך הותירה את תנובה כגורם היחיד למוצרים אלו, וגרמה למחסור בשוק. ההערכות הן, כי בעקבות הפרת ההסכם, תמשיך טרה לצמצם את ייצור מוצרי החלב שבפיקוח וגם תנובה תצטרף לצעדים אלו. הסטת החלב שיועד לייצור מוצרים מפוקחים לטובת קווי ייצור למוצרים שאינם מפוקחים ורווחיים הרבה יותר, תייצר מחסור שיאלץ את הציבור לקנות תחליפים יקרים.