פרשנותהמס הכי טוב שסמוטריץ' יכול להטיל - וכנראה לא יעשה זאת
פרשנות
המס הכי טוב שסמוטריץ' יכול להטיל - וכנראה לא יעשה זאת
הפטור ממס על משקאות ממותקים אמור להסתיים ב-1 בינואר, וההערכה היא שסמוטריץ' יבחר להאריך אותו. העובדה שבזמן מלחמה מעדיף שר האוצר גזירות שפוגעות בציבור על פני מס שיתרום לבריאות הציבור ויכניס למדינה קרוב למיליארד שקל - היא פשע. וגם: מדוע מתעכבים הדיונים על העלאת מס ביטוח לאומי, ומתי תגיש ועדת נגל את מסקנותיה
1. אחד הצעדים העיקריים בחבילת המיסים לשנת 2025 הוא העלאת מס ביטוח לאומי בהיקף של כחמישה מיליארד שקל. בביטוח לאומי אוהבים לקרוא לו "דמי ביטוח לאומי" ולא "מס". למה זה כל כך משנה לנו? הרי בסוף מדובר בכסף שהמדינה גובה בכפייה בכדי לממן "מוצר ציבורי".
התשובה היא שבשונה משאר המיסים, מס ביטוח לאומי נדון בוועדת העבודה והרווחה ולא בוועדת הכספים. במילים אחרות - אצל ישראל אייכלר ולא אצל משה גפני, וזה יוצר בעיה מסוימת לאוצר: מול גפני האוצר יודע לעבוד. גפני אמנם שולט ביד רמה בוועדה, אבל הוא בסופו של דבר ניחן ביכולת ניהול וניתוח, הוא לא מעכב דברים ללא סיבה (גם אם לעיתים הסיבה לא עניינית), הוא יודע לדחוף את הצדדים למשא ומתן ולהסכמות, מתי עליו להיכנס לפרטי פרטים של החקיקה ומתי עליו להתאמץ לא להבין יותר מדי. מעבר לכך, לפקידיו הבכירים של האוצר יש היכרות רבת שנים עם גפני ולשכתו, שכוללת עקיצות והומור משותף. ואכן, גפני קבע דיונים לבקשת האוצר בכל המיסים שחשוב להם להעביר לפני 2025.
אצל אייכלר זה אחרת: למרות בקשות האוצר, אייכלר עדיין לא קבע דיון על העלאת דמי הביטוח הלאומי. זה כנראה לא נובע מהתנגדות מהותית לתקציב: בלשכתו של אייכלר קראו לזה "ענייני לו"ז". כלומר, אייכלר לא שותף לתחושת הדחיפות של האוצר. אם הם עיכבו את התקציב בכמה חודשים, אז גם הוא יכול.
2. ב-1 בינואר אמור להסתיים הפטור ממס על משקאות ממותקים. מדובר במס מבורך, עד כמה שמס יכול להיות כזה. מבין חלופות המס שעומדות בפני מדינת ישראל, מדובר במיסוי הטוב ביותר: גם תורם לבריאות הציבור, גם חוסך הוצאות עתידיות ממערכת הבריאות, גם מגדיל את הכנסות המדינה בכ-900 מיליון שקל וגם חוסך קיצוץ או מיסוי אחר שקרוב לוודאי יפגע יותר באיכות החיים של הציבור.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביטל את המס ב-2023, והחליט להאריך את הפטור גם ל-2024. התרחיש הסביר כעת הוא שסמוטריץ' יחתום שוב על הצו ויאריך עוד את הפטור. צווים לביטול מס לא דורשים אישור בכנסת, ולכן יש לסמוטריץ' קצת פחות משלושה שבועות לעשות זאת.
בעבר, סמוטריץ' כמעט אישר את מס משקאות הממותקים (על המשקאות שאינם דיאט). הוא הבין לרגע את ההצדקות וההיגיון שבמס, אך בסופו של דבר נסוג עקב לחץ החרדים. ההערכה הרווחת במשרד האוצר שזו הכוונה של סמוטריץ' גם כעת - לא לתת למס משקאות ממותקים לחול, בשל ביקורת מהחרדים.
קשה להגזים בתיאור חדלות האישים שמשתקפת מכך שבזמן מלחמה לא מצליחים להעביר מיסוי שבחלקו יביא גם לשיפור איכות החיים של אזרחים רבים. גם אם סמוטריץ' חושש מהחרדים, בתקופה הזו הם לא יכולים להרים קול גדול נגד המס למעשה, החרדים דיברו כבר מספר פעמים באופן מפויס יותר לגבי המס הזה, ואמרו כי ההתנגדות בזמן ממשלת ליברמן היתה קשורה לכך שהם ראו במס משהו שמכוון באופן ישיר נגדם.
מדוע סמוטריץ' מתעכב בחתימה על הצו המבטל את המס? ייתכן שהסיבה היא טכנית - רשות המסים טרם הכינה את הצו העדכני, למרות בקשתו של סמוטריץ'. אפשרות אחרת היא שסמוטריץ' מבין שייתכן שחלק מהצעדים הפיסקליים ייפלו בכנסת, והוא רוצה לשמור קרוב לחזה את האפשרות להטיל מס אחר במקומו. יש לקוות שאולי שר האוצר ישנה את דעתו ברגע האחרון.
3. ועדת נגל (הוועדה לבחינת תקציב הביטחון) התכנסה היום לדיונים אינטנסיביים, שנמשכו כל היום. הוועדה נאלצה לדון בהתפתחויות בזירה הסורית והשפעותיהן על האפשרות של הגדלת או הקטנת התוספת לביטחון. הוועדה דחתה בחריפות שמועות כי היא הפסיקה את עבודתה, ולפי הודעת הוועדה היא צפויה להגיש את המלצותיה עד סוף השנה לראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון.
גורמים הקשורים לוועדה אומרים כי היא עדיין חותרת להציג המלצות "פה אחד", שכן התקבלותן בקונצנזוס תגדיל את השפעתן הציבורית. ייתכן שזו גם הסיבה שהוועדה החלה להתכנס לדיונים ללא המשקיפים מטעם המדינה, שכן היכולת להגיע לקונצנזוס קטנה כשבאותו החדר נמצאים נציגי האוצר וצה"ל. עם זאת, בשלב זה לא ברור האם חזון ה"פה אחד" יתממש. לדברי גורמים בוועדה, יהיה צורך להמתין עוד כמה ימים בכדי לדעת לאן הדברים הולכים.