סגור
בנימין נתניהו נאום לאומה מלחמה בעזה 9.10
בנימין נתניהו, הערב

דעה
פתאום, נתניהו נזכר לדבר נגד "הפילוג" בעם

ראש הממשלה אמר הערב כי "תמיד ידענו מי זה החמאס" - אבל הוא זה שאיפשר לארגון להתעצם ולהתחמש; גם דבריו כי "הפילוג בתוכנו נגמר" נשמעים מנותקים מהמציאות הרעילה שיוצרת מכונת הרעל שמשרתת אותו

1. שני משפטים בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב החרידו אותי מול האבסורד הנורא שעולה מהם. הראשון, "אנחנו ידענו תמיד מי זה החמאס". אם ידעת איך איפשרת לו לממש במלואו את מהותו? אם ידעת, איך איפשרת לו להתעצם, להתחמש, להתעשר, להתאמן ולהגיע לשבת בבקר כפי שהגיע? אם ידעת, איך איפשרת לצבא להפקיר כך את החזית מולו?
השני, "הפילוג בתוכנו נגמר". באמת? רק אתמול מכונות הרעל שמשרתות אותך האשימו גורמי ביטחון בבגידה, בשיתוף פעולה עם החמאס. קשה אפילו איפה להתחיל בתיאור גודל הצחנה שעולה מהדברים האלה. הפילוג נגמר? אבל מי התחיל אותו? מי שיסע את העם הזה לקרעים בעשרת החודשים האחרונים? ועוד שאלה לעניין זה - איך זה שעד עכשיו לא הקמת את ממשלת החירום הלאומית?
2. בפגישה עם ראשי הרשויות בדרום הכריז נתניהו כי "נשנה את המזרח התיכון". לפני כעשרה חודשים הוא החל בשינוי פניה של ישראל כדי להתאימה למשטרים המקובלים במזרח התיכון - דיקטטורה פרסונלית או דתית. והנה, עוד לפני שהשלים את השינוי הזה, הוא כבר אץ לשנות את המזרח התיכון. לתפנית הזו אחראים כ-1,000 נרצחים, 3,000 פצועים, למעלה מ-100 שבויים ונעדרים, קורבנות התבוסה הצבאית הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל.
3. גם אם ועדת חקירה (שספק אם תוקם על ידי ממשלה שנתניהו יעמוד בראשה) תמצא שעיקר האשם למחדל נמצא בצבא - עיקר האחריות היא עדיין של נתניהו. זו מהותה של אחריות מיניסטריאלית. זה צריך להיות צו המצפון של כל בן אדם או מנהיג הגון. וכנראה שנתניהו הוא לא זה ולא זה. עליו ללכת, פשוט כי זה קרה במשמרת שלו. לא כל תקלה אמורה להרעיד את כס ראש הממשלה, אבל מגה-מחדל מהסוג הנוכחי - די בהתרחשותו כדי שייטול אחריות, יניח את המפתחות ו"בואי שרה'לה הולכים".
ב-2001 הוציא נתניהו את ספרו "מקום תחת השמש" שהציב אותו (לצד יחוסו המשפחתי כאחיו של יוני נתניהו) כמומחה עולמי למלחמה בטרור. כמומחה לטרור, כבן של היסטוריון וחובב היסטוריה, כמי שהתחייב להגן על עמו מפני שואה נוספת עליו להפנים את המאת המרה הזו - שבמשמרת שלו נרצחו ביום אחד הכי הרבה יהודים, והכי הרבה ילדים, מאז השואה.