סגור

תוכנית למשיכת חוקרים בכירים לישראל: יקבלו מענק של עד 10.5 מיליון שקל

על רקע גל האנטישמיות, ועדת השרים למדע אישרה תוכנית בעלות של 700 מיליון שקל בשבע השנים הקרובות, למשיכת 131 חוקרים יהודים וישראלים לשעבר

ועדת השרים למדע אישרה היום תוכנית ראשונה מסוגה למשיכת מדענים ישראלים לשעבר ויהודים לארץ.
במסגרת התוכנית שעלותה כ-700 מיליון שקל בשבע השנים הקרובות, יוצעו לחוקרים מענקים שבין 5.4 מיליון שקל למדענים צעירים ל-10.5 מיליון לכוכבי אקדמיה ותיקים. זאת במטרה לחזק את מעמדה של ישראל בתחום המחקר והחדשנות ולמשוך חוקרים שסובלים מגל האנטישמיות העולם
בתוכנית שני מסלולים להחזרה או משיכה לארץ של מדענים ישראלים לשעבר וזכאי חוק שבות. מסלול אחד מיועד לחוקרים בכירים בשיא הקריירה יציע מענקי מחקר וקליטה בשווי של 1.5 מיליון שקל לשנה ובסך הכל 10.5 מיליון שקל במשך שבע שנים. במסלול הזה ייבחרו 8 מדענים לשנה ו-56 במשך שבע שנים.
במסלול השני המיועד לפוסט דוקטורנטים ייבחרו 15 חוקרים בשנה ו-75 בחמש שנים. הם יקבלו מענק שנתי של 800 אלף שקל במשך חמש שנים וכן מענק חד פעמי לרכישת ציוד מחקר של 1.3 מיליון שקלים ובסך הכלל סיוע של 5.3 מיליון שקל לחוקר.
בסך הכל מדובר ב-131 חוקרים שיבחרו על ידי ועדת מומחים בינלאומית. התקציב השנה יהיה 36 מיליון שקל ובשנת השיא 153 מיליון שקל. 85% מהתקציב הם תוספתיים. שותפים לה משרדי האוצר, המדע והעליה והקליטה, הועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה והקרן הלאומית למדע. המטרה היא שהחוקרים יכשירו תלמידים רבים, ייצרו סביבת מצוינות, יתרמו למחקר ולפיתוח וישתפו פעולה עם חברות ההייטק.
במקביל הוועדה אישרה תוכנית לעידוד שיתופי פעולה אקדמיים בינלאומיים מול גל החרמות הלא רשמיים על האקדמיה הישראלית. תקציב המחקרים הבינלאומיים המשותפים של המשרד יוגדל השנה מ-20 מיליון שקל ל-40 מיליון. כמו כן יושקעו 10 מיליון שקל בכנסים וביקורי חוקרים בישראל.