סגור
אלי כהן שר האנרגיה והתשתיות
שר האנרגיה אלי כהן. "המשרה אושרה על ידי הנציבות" (צילום: יאיר שגיא)

אלי כהן המציא תפקיד חדש של סמנכ"לית, אליו מונתה ראש המטה שלו

ראש המטה של שר האנרגיה מונתה לתפקיד שלא היה קיים עד כה אף שאין לה ניסיון בתחום האנרגיה. משרד האנרגיה: "המועמדת הפגינה יכולות מקצועיות התואמות את צורכי המשרה"

טלי אלבז, ראש המטה של שר האנרגיה אלי כהן, מונתה לתפקיד סמנכ"לית פרויקטים במשרד האנרגיה — תפקיד חדש שלא היה קיים עד כה ושכלל לא בטוח שיש בו צורך. בכך, אלבז עוברת ישירות ממשרת אמון בלשכת השר להנהלה המקצועית של המשרד. בשלב זה התפקיד החדש יהיה למשך שנתיים ועיקרו קשר עם הרשויות המקומיות ועם גורמים במשק האנרגיה בנושאים הקשורים להשפעות המלחמה ולנזק הרב לתשתיות. לפי נציבות המדינה, המכרז לתפקיד נעשה לבקשת מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין, שהגיע עם כהן ממשרד החוץ בינואר האחרון, לאחר השלמת הרוטציה בין כהן לשר החוץ הנוכחי ישראל כץ. לדיין אין כלל ניסיון בשוק האנרגיה ומינויו גרר ביקורת, שכן תפקיד מנכ"ל משרד האנרגיה רגיש במיוחד בתקופת מלחמה לאור הצורך לנהל את משק החשמל והגז הטבעי במקביל לאיומים הרבים על מתקני התשתית.
יחד עם כהן ודיין הגיעה גם אלבז ממשרד החוץ רק לפני ארבעה חודשים, וללא ניסיון קודם במשרד האנרגיה. אולם בניגוד לתפקידי המנכ"ל או ראש המטה, התפקיד החדש המיועד לאלבז אינו משרת אמון אלא משרה מקצועית. במענה לשאלת "כלכליסט" על כישוריה של אלבז הרבלנטיים לתפקיד ועל ניסיונה בתחום נמסר ממשרד האנרגיה: "טלי אלבז, עורכת דין בהשכלתה, עבדה במספר משרדים ממשלתיים בשנים האחרונות תוך הובלת פרויקטים משמעותיים וכן היתה מנהלת פרויקטים בשוק הפרטי בחברת סייבר".
עם זאת, כלל לא ברור מדוע יש צורך בתפקיד החריג. באתר נציבות שירות המדינה נכתב תיאור ארוך של התפקיד, שממנו עולה כי עיקרו הוא לתאם ולקשר בין המשרד לבין רשויות מקומיות ומשרדי הממשלה האחרים — משימות שגם כך נעשות ביום־יום על ידי עובדי משרד האנרגיה ולא ברור מה הערך בתפקיד החדש.בין היתר נכתב בתיאור התפקיד: "תכלול והובלה של פרויקטים חוצי ארגון וחוצי משק בתחום האנרגיה והמים בדגש על ניהול פרויקטים הנגזרים ממלחמת חרבות ברזל והקשר עם הציבור, גופי ממשלה, החברה האזרחית והגופים הרלבנטיים... אחריות לניהול פרויקטים אסטרטגיים בעלי השפעה לאומית ועיצוב מדיניות לרבות ניהול המשימות, ניהול הממשקים, קידום שיתופי פעולה פנימיים וחיצוניים ועמידה באבני הדרך של כל פרויקט".
ממשרד האנרגיה נמסר: "מדובר במשרה שאושרה על ידי נציבות שירות המדינה, באופן זמני לשנתיים. תהליך האיוש נקבע על ידי נציבות המדינה כמקובל ועל פי דין. לוועדת הבוחנים זומנו חמישה מועמדים. המועמדת שנבחרה הפגינה יכולות מקצועיות מרשימות התואמות את צורכי המשרה ועונות על כלל דרישות התפקיד ונבחרה על ידי הוועדה פה אחד". מנציבות שירות המדינה נמסר: "בהתאם לפניית מנכ"ל משרד האנרגיה, אושרה לאחרונה בוועדת השירות משרה בכירה זמנית של סמנכ״ל פרויקטים בכפיפות למנהל הכללי. זאת, על מנת לסייע לו בניהול היבטים רבים של המשרד הנוגעים למצב החירום המיוחד בו אנו מצויים. הליך המינוי למשרה הזמנית בוצע באמצעות פרסום קול קורא בפומבי. ועדת הבחירה התקיימה ב־17.4.24".