סגור
חנית מרינוב
חנית מרינוב

דעה
הסטארט-אפים הישראלים עם טכנולוגיות ה-AI מהווים הזדמנות בזמן משבר

ב-2023 ירדו מספר סבבי ההשקעה המוקדמים בסטארט-אפים ישראלים בכ-50% בהשוואה ל-2022. ההאטה הגלובלית, עליית האינפלציה, המלחמה והמשבר הפוליטי תרמו לשנת המשבר של התעשייה המקומית. אנחנו עדיין נתפסים בעולם כאומת הסטארט-אפ - עלינו לוודא שאנחנו שומרים על זה

מאז יצא ב-2009 הספר של דן סינור ושאול זינגר שהכתיר את ישראל כאומת הסטארט-אפ והגדיר את הסטארט-אפים וענף ההייטק כמנוע הצמיחה הכלכלי של ישראל, התרגלנו לדבר ולהסתכל על עצמנו כנס טכנולוגי. מדינה קטנה שמצליחה להנפיק יותר חברות בנאסד"ק מכל אומה אחרת, שמשקיעה במו"פ יותר מבכל מקום אחר ומנצלת את האופי הייחודי שלנו כדי להצליח בתחום הכל כך קשוח של חברות הזנק טכנולוגיות.
כיום 25 שנה אחרי, אנחנו עדיין נתפסים בעיניי העולם כאומת הסטארט-אפ, אך עלינו לוודא שאנחנו שומרים על עמדת המובילות הגלובלית. ב-2023 ירדו מספר סבבי ההשקעה המוקדמים בכ-50% בהשוואה לשנה שלפניה. בשילוב בין ההאטה הגלובלית בכלכלה העולמית, עליית האינפלציה, המלחמה והמשבר הפוליטי שקדם לה בישראל, ניתן לומר כי מדובר בשנת משבר עבור התעשייה המקומית.
חוסן הכלכלה הישראלית קשור בקשר הדוק לחוסנם של הסטארט-אפים בישראל. בזמן של משבר נזילות, בעיות גיוס כספים, דעות קדומות מצד משקיעים וצרכנים כאחד, הם צריכים להמשיך ולהיות יצרניים ולספק את העבודה גם כשהמציאות מציבה אתגרים בלתי צפויים. התחזיות של 2024 על ירידה בתמ"ג, וירידה בהשקעות הזרות בישראל יוצרת תחזית מדאיגה לסטארט-אפים בישראל.
אסור לנו לתת לזה לקרות. ההייטק הישראלי הוא סימן ההיכר של המדינה, הוא המנוע שלוקח את כל המשק אחריו והוא מה שמאפשר למדינה הזאת לשגשג למרות חוסר הוודאות בישראל. מהפכת ה-AI מייצרת הרבה הזדמנויות לחדשנות וצמיחה, ואנחנו מוכרחים להמשיך ולנוע מהר בכדי לשמור על המובילות הישראלית. ישראל נמצאת היום בין 10 המדינות המובילות בעולם בתחום ה-AI לפי מדד ה-Global AI index, יש לנו את הזכות וההזדמנות לסייע לסטארט-אפים להצליח דווקא בעת הזו ודווקא בתחום הצומח הזה.
כחברה שחרטה על דגלה את חשיבות הבינה המלאכותית להתקדמות הטכנולוגית, הודיעה Google על הקמת קרן תמיכה בסך ארבעה מיליון דולר בסטארט-אפים העוסקים ב-AI בישראל. הסכום יוענק כתמיכה משלימה לערוץ המענקים המהיר של רשות החדשנות שנוצר במטרה לעזור לסטארט-אפים לשרוד בעקבות המלחמה. במסגרת קרן התמיכה, אנחנו נסייע לכ-20 סטארט-אפים הזקוקים למימון מיידי בכדי להמשיך ולפעול. הסטארט-אפים הנבחרים עוסקים בתחומי פתרונות ושירות הבינה המלאכותית. כחלק מהתמיכה הסטארט-אפים הנבחרים יתקבלו לתכנית אקסקלוסיבית, המבוססת על תכנית Startup Growth Lab, ובה יקבלו גישה למומחי החברה במגוון תחומים כמו למשל AI, אסטרטגיה, צמיחה ועוד.
בשבועות האחרונים אנחנו נפגשים עם יזמיות ויזמים מעוררי השראה, העושים שימוש רחב בטכנולוגיות AI לפיתוח מוצרים פורצי דרך בתחומים שונים. כמו Magnilearn שהוקם בתקופת הקורונה על ידי שתי יזמיות, שפיתחו תוכנת לימוד חכמה ללימודי אנגלית שמותאמת אישית לכל תלמיד, ShopperAI של יזמית שגילתה שיש לה צליאק - ולאור מחירי המוצרים ללא גלוטן יצאה לחקור את עולם קבלת ההחלטות של צרכנים בחנויות, וגם 6degrees: זוג יזמים שהקימו סטארט-אפ מתוך כאב אישי. מתוך מגבלה בתנועות היד שמקשה לתפעל מכשירים דיגיטליים, הם פיתחו צמיד חכם המתחבר למכשירים דיגיטליים ומייצר תנועה מלאה בתפעול המכשיר, למרות המוגבלות.
אלו רק חלק דוגמאות לסטארט-אפים הנתמכים על ידי הקרן, למגוון תחומי הפעילות וליזמים והיזמיות המובילים אותם. אנחנו ממשיכים לפגוש סטארט-אפים, ואני נרגשת לראות מי עוד יצטרף אלינו ולאן הם יגיעו בעוד חצי שנה ושנה מעכשיו.
חנית מרינוב היא סמנכ"לית שיווק של Google ישראל וו