סגור
אמיר ירון פרופסור נגיד בנק ישראל
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: עמית שעל)

נתניהו וסמוטריץ' סיכמו: נגיד בנק ישראל אמיר ירון ימשיך לקדנציה שנייה

ההחלטה תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה. כהונתו של ירון הייתה אמורה להסתיים ב-24 בדצמבר, בתום חמש שנים. ירון הודיע בעבר כי הוא מסכים להישאר בתפקידו לפחות עד סוף הלחימה, אלא שמאז לא עשה נתניהו שום צעד בכדי לאשר לו קדנציה נוספת. ההחלטה צפויה להתקבל בחיוב בשווקים הפיננסיים, מאחר שירון נחשב לנגיד מקצועי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיעו היום (ב') סיכמו על הארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לקדנציה נוספת. בנק ישראל הודיע בתגובה כי ירון קיבל את הבקשה. ההחלטה תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה.
אתמול אמר סמוטריץ' בשיחה עם נתניהו כי הוא תומך בהארכת כהונתו של ירון, שהייתה אמורה להסתיים ב-24 בדצמבר, בתום חמש שנים. לפני המלחמה שררה אי ודאות לגבי מינויו של ירון לקדנציה נוספת. ההערכה הייתה שנתניהו מעדיף למנות נגיד אחר, שיהיה פחות ביקורתי מירון, שביקר את ההפיכה המשטרית שקידמה הממשלה והתריע מהשלכותיה הכלכליות. בממשלה גם הושמעו קולות ביקורת על תהליך העלאת הריבית המהיר שהוביל ירון, על אף שבדיעבד הוא היה מוצדק.
1 צפייה בגלריה
שער כלכליסט 20.11.23
שער כלכליסט 20.11.23
ההחלטה של נתניהו באה שעות אחדות אחרי השער של כלכליסט הבוקר
אלא שאז פרצה המלחמה, שהביאה להקמת ממשלת חירום עם המחנה הממלכתי. בהסכם להקמת ממשלת החירום עם בני גנץ נקבע כי בתקופת הממשלה לא ייעשו מינויים בכירים חדשים, וניתן היה להסיק מכך שהנגיד ימשיך לקדנציה נוספת. גם ירון עצמו מיהר להודיע כי יסכים להישאר בתפקידו לפחות עד סוף המלחמה. אלא שמאז לא עשה נתניהו שום צעד בכדי לאשר קדנציה נוספת לירון. ייתכן ונתניהו העדיף להשאיר את העמימות למקרה שבו המלחמה תסתיים עד החודש הבא, ממשלת החירום תתפרק והוא לא יהיה מחויב יותר להתחייבות זו. אולם, על רקע הביקורת הציבורית בימים האחרונים לצד ההבנה שהמלחמה לא תסתיים בקרוב, בסופו של דבר החליט היום נתניהו על הארכת הקדנציה לירון.
מבנק ישראל נמסר: "בנק ישראל ונגיד בנק ישראל קיבלו את הודעת רה"מ ושר האוצר לפיה בכוונתם להביא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה החלטה על הארכת כהונת הנגיד לקדנציה נוספת. הנגיד ירון מקבל את הבקשה לכהונה לקדנציה נוספת, והוא ימשיך להנהיג את בנק ישראל ולפעול בכל כוחו ובכל מרצו בארץ ובעולם, יחד עם כל עובדי בנק ישראל, לטובת המשק וכלכלת ישראל".
אמיר ירון מסר בתגובה: "אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על ההחלטה ועל הבעת האמון בי ובבנק ישראל. לפנינו משימות רבות וחשובות בגזרה הכלכלית ואעשה את כל אשר ביכולתי כדי שנעמוד בהן בהצלחה ובמקצועיות לטובת המשק והמדינה".
סמוטריץ' התייחס להארכת הכהונה בישיבת הסיעה של הציונות הדתית: "יש חשיבות עליונה להחלטה על כהונה מלאה נוספת כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגרים הגדולים הניצבים לפנינו בניהול הכלכלה והמשק. הארכת הכהונה תשדר מסר של יציבות וחוסן לכלכלה, למגזר העסקי ולמשקיעים בארץ ובעולם. זה לא סוד שבמהלך כהונתו של הנגיד היו בינינו חילוקי דעות, אך תמיד התנהל בינינו שיח ענייני, מקצועי ומכבד, ואני משוכנע כי פרופ' ירון ימלא את תפקידו במקצועיות ובהצלחה גדולה למען כלכלת ישראל".
ההחלטה צפויה להתקבל בחיוב בשווקים הפיננסיים. ירון נחשב לנגיד מקצועי, שיודע להגיב בזמן אמת לשינויים בשוק. בנק ישראל היה מהגופים הממשלתיים הראשונים שהגיבו להתפתחויות המלחמה, גם כשהודיע על תוכנית למכירת דולרים בהיקף של 30 מיליארד דולר, שסייעה לבלום את היחלשות השקל, וגם בעקבות המתווה שגיבש עם הבנקים להקפאת הלוואות ללקוחות בעקבות המלחמה.