סגור

חשד: מאות שליחי וולט שדיווחו על חל"ת קורונה קיבלו תשלום במזומן

חוקרי רשות המסים והביטוח הלאומי חוקרים בנוסף חשד כי ליאור סויסה, מנהל חברת פרימיום שליחויות וקבלן משנה של חברת וולט, הקים כ-40 חברות קש כדי להסתיר את בעלותו בחברה ולחמוק מתשלום מס של עשרות מיליוני שקלים. הוא נעצר וישוחרר בערב למעצר בית; תגובת Wolt: "נפרדנו מהחברה החשודה לפני למעלה משנה"

מאות שליחים שמועסקים על ידי קבלן משנה של חברת השליחויות וולט דיווחו לביטוח הלאומי שהם בחל"ת קורונה כדי שישולמו להם דמי אבטלה, ובמקביל קיבלו שכר במזומן מאותן חברות - כך חושדים ברשות המסים והביטוח הלאומי. 15 שליחים נחקרים כרגע.
במקביל, הבוקר (ב') נעצר מנהל חברת פרימיום שליחויות, ליאור סויסה, בחשד כי הקים כ-40 חברות בניהול אנשי קש, שבהן שלט באופן סמוי, אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים.

1 צפייה בגלריה
מוסף כלכליסט שליח וולט
מוסף כלכליסט שליח וולט
שליח וולט
(צילום: עמית שעל)

הבוקר נערכו חיפושים בבתי ומשרדי המעורבים בפרשה וכן נערך חיפוש בביתו של סויסה, ונתפס במזומן סכום של 71,000 שקל וכן מכונה לספירת כספים ושעוני יוקרה הנאמדים ב-200 אלף שקל. החשוד הובא בפני בית משפט השלום בראשון לציון, והוא ישוחרר הערב לביתו לאחר שייחקר. בהמשך היום צפוי מעצרם של חשודים נוספים בפרשה.
בהתאם לבקשת המעצר שהגישו חוקרי רשות המסים והביטוח הלאומי לבית משפט השלום בראשון לציון נגד החשוד, סויסה התחזה מול גופים פיננסיים לאחד מאנשי הקש שהפעיל, זאת במטרה לפעול כלכלית בזהות בדויה. כל זאת נעשה, כך נטען בבקשה, בשיטתיות ובאופן עקבי במטרה להונות את שלטונות המס ולהתחמק מתשלומי מסים בגין רווחים ותקבולים, וזאת לאחר שהחברות בשליטתו של החשוד חתמו על הסכמים עבור מתן שירותי משלוחים לחברת וולט אנטרפריזס ישראל בע"מ.
וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד 32 מיליון שקל
במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת החשוד להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים, כאשר במצטבר מדובר בכ-1,300 שליחים - אשר עבור העסקתם חברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32 מיליון שקל בשנים 2020-2019.
החשוד סויסה, נטען, דאג לגלגל את חשבוניות המס הפיקטיביות בין חברות הקש שבשליטתו על מנת ליצור מצג שווא כי השליחים שעבדו אינם עובדים ישירים של חברת פרימיום וסופקו לכאורה על ידי קבלני משנה אחרים. בעקבות זאת ובפועל הפיץ וקיזז החשוד חשבוניות מס פיקטיביות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בין החברות שבשליטתו, והתחמק ממס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.
בנוסף לכך, כדי להתחמק מתשלומי ניכויים למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים, נמנע החשוד מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו או שדיווח על חלקם כשכירים שהשתכרו בסכום חודשי זעום, הנמוך מהסכום שהוא חב במס הכנסה וביטוח לאומי ואשר נמוך משמעותית מהסכום אשר קיבלו השליחים בפועל כשכר – במזומן וללא דיווח. בהמשך, ובעקבות זאת, חלק ניכר מן השליחים הגישו בקשות לתגמולי ביטוח לאומי - חל"ת בתקופת הקורונה על פי הצהרתם כי הם מובטלים, אף שבפועל עבדו כשליחים וקיבלו שכר במזומן ללא תיעוד מהחברות בשליטת החשוד.
תגובת Wolt: "נפרדנו מהחברה החשודה לפני למעלה משנה. אנחנו מגלים אפס סובלנות כלפי מי שעובר על החוק או פועל בצורה לא תקינה, ומסייעים לרשויות החוק בעבודתן".