סגור
תחנת רכבת ישראל קוממיות בת ים
רכבת ישראל (צילום: קובי קואנקס)

הרכבת שמרה קרונות לאלביט ואף השכירה לה רכבות שלמות - על חשבון הנוסעים

רכבת ישראל הקצתה קרונות בלעדיים לעובדי אלביט בקו חיפה-תל אביב, שנסעו להופעות של עומר אדם ואודיה אזולאי באקספו. מסמכי החברה חושפים: בניגוד להצהרות על "קרונות בודדים", אלביט שכרה ארבע רכבות שלמות להסעת אלפי עובדים. נוסעים מתלוננים על עיכובים בתנועת הרכבות בשל כך

נוסעים שעלו בימים האחרונים לרכבת בקו שבין חיפה לתל אביב ובין תל אביב לחיפה מצאו שרכבת ישראל שמרה על קרון ייעודי עבור עובדי החברה הביטחונית אלביט מערכות. מבדיקת כלכליסט עולה כי הקרונות מיועדים להסעת עובדי אלביט להופעה משותפת של הזמרים אודיה אזולאי ועומר אדם במתחם אקספו בגני התערוכה, שהתקיימה בכל אחד משלושת הימים האחרונים (ב'-ד') כהוקרה על מאמצי העובדים במלחמה לייצר עבור צה"ל חימושים ומערכות נשק.
בדיקת כלכליסט העלתה כי לעובדי החברה נשמרו בימים האחרונים ארבעה קרונות במהלך שתי נסיעות שעשתה הרכבת מחיפה לתל אביב ובחזרה, קרון אחד לכל כיוון. בכל קרון יש כ-140 מקומות. אך לא זו בלבד - על אף שברכבת ובאלביט הבהירו כי מדובר רק בקרונות בודדים, ממודעת לו"ז החתומה בידי אגף התפעול של הרכבת עולה כי היא השכירה לאלביט בשלושת הימים האחרונים ארבע רכבות שלמות שאפשרו לה להסיע אלפים מעובדיה. רכבות אלו אף גרמו לעיכובים בתנועת הרכבות השגרתית.
כך למשל, הערב, רכבת שהסיעה עובדים של אלביט להופעה בתל אביב גרמה לעיכובים בקו שהיה צריך לצאת מתחנת האוניברסיטה, וזאת לאחר שהיא תפסה את הרציף במשך דקות ארוכות. נוסע שהרכבת שלו איחרה בשל כך אמר לכלכליסט: "לוח הזמנים של הרכבות אמור להיות אמין וזאת שערורייה שמעכבים בשעת ערב שמתאפיינת בתנועת שיא עשרות נוסעים ומנגד מספרים לנו מעשיות. הכרוז הסביר לנוסעים שפשר העיכוב הוא 'מפגש מסילות' ולא סיפר את הסיבה האמיתית. חבל שרכבת ישראל פוגעת באמינותה".
מאלביט מערכות נמסר כי "כחלק ממערך ההסעות לאירועי החברה, אלביט רכשה כרטיסים מראש עם מקומות מסומנים לחלק מעובדיה, כדי למנוע גודש תנועה בהגעה עם כלי רכב פרטיים למרכזי הערים. זאת, על בסיס פורמט שמוצע בידי רכבת ישראל לתכנון מראש של הסעות המונים לאירועים כמו פסטיגל, אחרים שמתקיימים בפארק הירקון ואירועים גדולים אחרים. בשום שלב לא ביקשנו לעצור עלייה של נוסעים נוספים לקרון והדבר אינו בשליטתנו".
גם ברכבת ישראל אמרו כי שירות ההסעה לעובדי החברה תורם להקלה על גודש התנועה בגוש דן, ובלעדיו אלה היו גוברים משמעותית אך הוסיפו כי "הקרונות המדוברים נשמרו לעובדי אלביט בשל היותם מועסקים על ידי חברה ביטחונית העוסקת בתחומים רגישים".
עוד הוסיפו כי ארבעת הקרונות המדוברים הופעלו בארבע רכבות בלבד מתוך כ-600, כשבכל רכבת 8-7 קרונות ובשעות שבהן הרכבות נסעו נגד כיוון העומס. לפי רכבת ישראל, הרכבות לכיוון תל אביב נסעו בשעות אחר הצהריים, בעוד העומסים מתאפיינים ברכבות הנוסעות לכיוון הנגדי, ולפיכך באותם הקווים ובאותן השעות הרכבות לא עמוסות כלל.
ארבע הקרונות שהקצתה רכבת ישראל לטובת אלביט הם בנוסף לרכבות המיוחדות שהפעילה עבורה. זאת, כשבאתר שירות הלקוחות של רכבת ישראל נכתב באופן מפורש כי בעקבות המלחמה והגיוס של צוותים מהחברה בצו 8 לא יתאפשר שירות של השכרת רכבות עד להודעה חדשה. מדובר בהנחיה שניתנה מצד מנכ"ל הרכבת משה (שיקו) ז'אנה. גורם שמקורב לנושא טען בפני כלכליסט כי מאז ניתנה ההנחייה השתחררו רבים מעובדי החברה משירות מילואים באופן שמאפשר לה להשכיר רכבות כפי שעשתה גם בעבר.
ברכבת ישראל לא נקבו בסכום שגבו מאלביט מערכות עבור הסעת עובדיה לאירועי התרבות שהיא מקיימת במרכז הארץ ואמרו כי אין לשירותים אלה מחירון אחיד. לבקשת התנועה לחופש המידע, רכבת ישראל מסרה לפני כשנה וחצי כי שירותי ההסעה בקרונות ייעודיים נקבעים לפי שורה של קריטריונים כמו מספר הקילומטרים של הנסיעה, אם מדובר בנסיעת הלוך ושוב ואם ההזמנה כוללת גם שירות של דיילים. המחירים נעים בין כמה אלפי שקלים בודדים לכמה עשרות אלפי שקלים לנסיעה.
זאת לא הפעם הראשונה שרכבת ישראל סוגרת קרונות, שאמורים להיות פתוחים לכלל ציבור הנוסעים, עבור חברה עסקית שמבקשת להקל ולהיטיב עם עובדיה בדרך למופעים גדולים או למשחקי כדורגל. אלביט ורכבת ישראל כבר עשו בעבר התקשרויות כאלה, כמו גם חברות אחרות במשק ובהן אינטל, רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה.
עם זאת, נוסעים שמצאו קרונות שנשמרו אך ורק לקהלים מוגדרים בקו רכבת מרכזי ועמוס כמו זה שבין חיפה לתל אביב, התרעמו על הפגיעה בעקרון השוויוניות. לכך יש להוסיף את העובדה שמדובר בקו היחיד שרכבת ישראל מקיימת בין מרכז הארץ לצפונה.
מאידך, כשבכל קרון כ-140 מקומות ישיבה עולה גם שאלת התרומה של הקצאתו הנקודתית למען הסעה המונית של עובדים בחברה אחת לאירוע שמתקיים במקום מרוחק כחלופה לכך שייסעו במכוניותיהם הפרטיות ויעמיסו עוד על הכבישים שעמוסים ופקוקים ממילא.