סגור

דעה
תניחו לתורמים הפרטיים

ועדת הכספים מוצאת לנכון לדון בהטבת המס לתורמים הפרטיים, שהיא מהמוצדקות ביותר וכמות העיוותים בה זניחה, במקום להקדיש את הזמן לפטורים שפוגעים ברווחה החברתית

סעיף 46, המאפשר לתורם להזדכות על 35% מתרומתו כתשלום מס, הוא ככל הנראה הטבת המס המשתלמת ביותר לקופת המדינה.
המדינה אמנם מפסידה כ־460 מיליון שקל תקבולי מסים, אך מביאה תורמים פרטיים לתרום למגזר השלישי 1.3 מיליארד שקל בשנה, ותרומות אלו חוזרות לציבור בפעילות העמותות.

בנוסף לכך הטבת מס זו מאפשרת להקצות חלק מזערי מכספי המסים מלמטה למעלה על ידי משלמי המסים עצמם, ובכך למלא ולהאיר חללים שנציגי הציבור זנחו.
2 צפייה בגלריה
ח״כ אלכס קושניר יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
ח״כ אלכס קושניר יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
ח״כ אלכס קושניר, יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
למרות זאת, הדיונים בוועדת הכספים של הכנסת על הטבה זו ופרטיה מסרבים לגווע. אמש התקיים דיון סוער בוועדת הכספים, שבו חברי כנסת תהו אם ההטבה הזו מגשימה את מטרותיה. האם אין בעיה בכך שאין כמעט עמותות ערביות? האם אין בעיה בכך שעמותות רבות עוסקות בנושאי דת?
הגדיל לעשות חבר הכנסת מוסי רז (מרצ), שקרא לבטל את סעיף 46 וכינה אותו "הפרטה של מס הכנסה". בנוסף התרעמו חברי הכנסת על כך שבית המשפט ביטל את יכולת הוועדה להפעיל שיקול דעת פרטני ולפסול עמותה ספציפית מקבלת ההטבה.
הדיונים הללו עשויים להיראות כדאגה לכספי הציבור, אך למעשה זו הטעיה מדרגה ראשונה. מבין כל הטבות המס מדובר באחת מהטבות המס המוצדקות ביותר, ושכמות העיוותים בה זניחה. וחשוב מכל, מדובר רק ב־0.6% מכלל הטבות המס, שעתידות להגיע ל־80 מיליארד שקל ב־2021.
2 צפייה בגלריה
בניין של רשות המסים
בניין של רשות המסים
בניין של רשות המסים
(צילום: יובל חן)
העיסוק הנוקדני בשכר מנהלי עמותות, או הרדיפה אחרי עמותות שעוסקות בפעילות לא חוקית, לא תורמים מאומה לרווחה של אזרחי ישראל, אלא הם כלי לניגוח פוליטי.
המשאב היקר ביותר של ועדת הכספים הוא הזמן, ועל הוועדה להקדיש אותו לדיון בפטורים המשמעותיים שמשפיעים על מבנה המס בישראל - כמו הפטורים ממע"מ, הפטור על קרנות השתלמות, חוק עידוד השקעות הון - ויוצרים עיוותים שפוגעים ברווחה החברתית.