סגור

דעה
תחרות ללא אסדרה תרוקן את חוק האריזות מתוכן

אם רוצים לאפשר פעילות של יותר מגוף אחד, בשוק מחזור קטן כמו השוק הישראלי, הרגולטור חייב לקבוע אסדרה וכללים כדי לוודא שלא תהיה פגיעה במשאבים הנדרשים ליישום אופטימלי של החוק

לפני כעשור חוקק בישראל חוק המחייב יצרנים ויבואנים לקחת אחריות על האריזות שהם מכניסים לשוק (החוק להסדרת הטיפול באריזות התשע"א – 2011). לשם קיום החוק הקימו היצרנים והיבואנים את תאגיד תמיר, שהינו חברה לתועלת הציבור, אינו רשאי לחלק רווחים לבעלי מניותיו ואשר קיבל הכרה ממשלתית ליישום דרישות החוק ועמידה ביעדי המחזור.
בעשור האחרון, תאגיד תמיר עומד בקביעות בדרישות ויעדי החוק. במסגרת זו תמיר מממן פריסת תשתיות של פחים כתומים, סגולים וקרטוניות ברשויות המקומיות ופינויים, מבצע פעילות הסברה וחינוך לשינוי הרגלי התושבים ביחס להשלכת פסולת אריזות ומקדם את צמצום הטמנת פסולת האריזות בקרקע ובכך מסייע בהפחתת השפעתן השלילית על הסביבה.
בנוסף, תמיר מוביל בסגירת מעגל החומר דרך קידום כלכלה מעגלית בתחום האריזות באמצעות התקשרויות עם מפעלי מיחזור, מכירת חומר ממוחזר ממיון למפעלים אלה, הכנסת סעיפים במכרזים להתחייבות להשבת חומר ממוחזר לשימוש באריזות, ביצוע ניסויים מתקדמים ליצירת אריזות מחומר ממוחזר שמקורו בפחים הכתומים, וליווי וייעוץ ליצרנים בתכנון אריזות ברות מיחזור.
תמיר מקדם הטמעה של אמצעי ניטור ובקרה טכנולוגיים חדשניים בכדי להביא להתייעלות ודיוק בכל הנוגע לאיסוף פסולת האריזות ולוודא שירות מיטבי לתושבים. ב- 25% מהפחים הכתומים המונפים ישנם חיישנים שמודדים את נפח הפח ומתריעים על קצב מילויו, כ- 10,000 קרטוניות ו-5,500 פחים סגולים מנוטרים במערכת מידע לבקרה על נפח הפח והפינוי.
תמיר היא כיום הארגון היחיד המוכר לנושא מחזור האריזות. לפני כעשור, במהלך החקיקה דרשו היצרנים והיבואנים שהגוף שיוקם יהיה ללא כוונות רווח כפי שמקובל ברוב מדינות אירופה וכך פועלת תמיר. במחקרים שנעשו לאחרונה על יישום החוק בעולם נקבע כי במדינות בהן הכניסו גוף עסקי מוכר נוסף לטובת תחרות, דמי הטיפול עלו והגופים היו פחות יעילים (הוציאו יותר כסף ומחזרו פחות אריזות).
ככל שרוצים לאפשר פעילות של יותר מגוף אחד, בשוק קטן כמו השוק הישראלי, הרגולטור חייב לקבוע אסדרה וכללים כדי לוודא שלא תהיה פגיעה במשאבים הנדרשים ליישום אופטימלי של החוק. תחרות ללא אסדרה כאמור עלולה לפגוע פגיעה משמעותית ביישום החוק.
מטרת חוק האריזות לצמצם הטמנת אריזות בקרקע ולייצר תהליכים תומכי מחזור, במקרה זה תחרות ללא אסדרה עלולה לרוקן את החוק מתוכן, כאשר לא טובת הסביבה היא מול העיניים, אלא הרווח הכספי של היזמים.
בעשור האחרון העבירה תמיר למחזור מעל ל- 3,500,000 טון אריזות (ביתי ומסחרי). המודעות לשמירה על הסביבה ולפחי המחזור בישראל גבוהה מאוד, התשתית והטכנולוגיה כבר כאן, ובעזרת שיתוף הפעולה של הממשלה, האחריות שלקח המגזר העסקי ואזרחי ישראל נצליח יחד להקטין את ההטמנה ולשמור על הסביבה של כולנו.

רובי גינל הוא מנכ"ל התאחדות התעשיינים ויו"ר 'תמיר'