סגור

מאות יצרנים ויבואנים עומדים מול קנס כבד על הפרת 'חוק האריזות' - איך תוכלו להימנע מקנס עתידי?

המשרד להגנת הסביבה הגביר בשנים האחרונות את האכיפה סביב 'חוק האריזות', שמטרתו מיון ומחזור אריזות במשק. במהלך החודש האחרון, קיבלו 500 יבואנים ויצרנים מכתב התרעה לפני קנס בגובה של כ-126 אלף ₪, אותו לא יוכלו לבטל אם ימשיכו להפר את החוק. איך תוכלו להימנע מקנס גבוה? ומהי ההטבה לזמן מוגבל שתאגיד המחזור תמיר מציע לבעלי עסקים כדי להקל עליהם לעמוד בתנאי החוק?

אין ספק שלכל הגורמים במשק - החל מהממשלה, דרך החברות ועד אחרון הצרכנים, יש אינטרס להיטיב עם הסביבה, להפחית את כמות הפסולת המזהמת ולמחזר כמה שיותר מהאריזות שכולנו משתמשים בהן.
בשנת 2011 נחקק בישראל ה'חוק להסדרת טיפול באריזות', מתוך מטרה לצמצם את כמות הפסולת הנוצרת מאריזות, למנוע את הטמנתה וכך להפחית את הפגיעה שלהן בסביבה. על פי לשון החוק, היצרנים והיבואנים לוקחים אחריות על האריזות שהם מכניסים לשוק באמצעות התקשרות מול גוף שהוכר ע"י המשרד להגנת הסביבה, אשר אחראי על מימון פעולות האיסוף, המיון וההסברה בתחום – תאגיד מחזור האריזות 'תמיר'.
היום, לאחר עשור שבו הצטרפו רק כשליש מהעסקים החייבים לעמידה בחוק, המשרד להגנת הסביבה מעלה הילוך בכל הנוגע לאכיפה, באמצעות קנסות כבדים ופעולת שטח נרחבת.
כיצד בנוי המנגנון של 'חוק האריזות'? וכיצד ניתן להפוך ליבואן או יצרן שומר חוק בצורה נוחה, ללא קנסות מאיימים וללא תשלום חד-פעמי כבד?
2 צפייה בגלריה
הפחתת פסולת האריזות
הפחתת פסולת האריזות
הפחתת פסולת האריזות
(shutterstock)
"המזהם - משלם" - כך נושאות החברות באחריות על הפחתת פסולת האריזות
במסגרת החוק, היצרנים והיבואנים מחויבים להתקשר עם גוף מוכר על ידי המשרד להגנת הסביבה, תאגיד המחזור תמיר, אשר מבצע עבורם את חובותיהם.
היצרנים מדווחים לתמיר על כמות האריזות שהכניסו לשוק, ומשלמים דמי טיפול משתנים על פי המשקל וסוג החומר שהכניסו לשוק בישראל. התאגיד, מצידו, משקיע בחזרה את הסכומים המתקבלים מהיצרנים ביצירת תשתית להפרדת פסולת אריזות ברשויות המקומיות, ע"י רכישת פחי המחזור והצבתם ברחבי הארץ, איסוף ומיון פסולת האריזות עד למחזורה, שיווק, חינוך והסברה לעידוד התושבים להפריד אריזות בבית.
רני איידלר, מנכ"ל תאגיד תמיר, אומר כי "תמיר היא חברה לתועלת הציבור וללא מטרת רווח (מלכ"ר), שכל מהות קיומה הוא ליישם את חוק האריזות באופן מיטבי, החייבת על פי חוק לממן את איסוף פסולת האריזות, תוך עמידה ביעדים של היקף פסולת אריזות שעוברת למחזור. רק בחמש שנים האחרונות שילם תאגיד תמיר מעל חצי מיליארד ש"ח לרשויות מקומיות על הטיפול בפסולת אריזות ועד להעברתן מחזור, לרבות איסוף, הפרדה ופינוי".
שני שליש מהיבואנים והיצרנים מפרים את החוק - ופוגעים במשק הישראלי
נכון להיום, כ-1,800 עסקים קשורים לתאגיד תמיר ומעבירים לו את התשלום על פי חוק. על פי ההערכות כ-3,500 עסקים, המהווים שני שליש מהיבואנים והיצרנים, אינם חתומים על הסדר - ובפועל מפרים את החוק החל משנת 2012 (או ממועד הקמת העסק).
"המצב בו אלפי עסקים מפרים את החוק, יוצר עוולה כפולה ומכופלת", אומר איידלר. "קודם כל, המצב מטיל עומס גדול יותר על אלו שמשלמים, ופוגע ביכולת של תמיר ליישם באופן מיטבי את החוק ולהגדיל את היישום בשטח, כך שהסביבה נפגעת".
בנוסף, השוויוניות והתחרות ההוגנת בין היצרנים והיבואנים נפגעת, משום שעסק אחד משלם דמי טיפול בזמן שהמתחרה שלו לא משלם.
2 צפייה בגלריה
תאגיד מחזור האריזות 'תמיר'.
תאגיד מחזור האריזות 'תמיר'.
תאגיד מחזור האריזות 'תמיר'.
(shutterstock)
נגמרו ימי החסד? מאות יצרנים ויבואנים קיבלו הזדמנות אחרונה להימנע מקנס של
126 אלף₪
כאמור, בחודשים האחרים המשרד להגנת הסביבה מיישם מהלך אכיפה רחב ומשמעותי של החוק מול יצרנים ויבואנים מכל התחומים. לאחרונה שלח המשרד ל-500 יצרנים ויבואנים שלא חתמו על הסכם ולא לוקחים אחריות על מחזור האריזות שהם מכניסים למשק, מכתב התרעה לפני קנס, העומד על כ-126 אלף ₪.
אם אותם יצרנים ויבואנים יתקשרו עם תאגיד המיחזור תוך 30 יום מקבלת ההודעה על הקנס, הוא יבוטל. מי שימשיך להפר את החוק, יוטלו עליו עיצומים כספיים גבוהים יותר בעקבות ההפרה ובנוסף הקנס לא יבוטל. תשלום שכזה מהווה סכום משמעותי עבור מרבית העסקים הקטנים-בינוניים בישראל.
המשרד להגנת הסביבה פרסם מכתב בו נאמר כי החל מה-1 בפברואר, כל הודעה על קנס שתצא ליצרן או יבואן, שאינו חתום, לא תהיה ניתנת לביטול, כלומר גם אם העסק יתקשר עם תמיר, הוא ישלם את הקנס!
אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר שלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, מוסיף כי "המשרד להגנת הסביבה יצא לפעילות אכיפה רחבה מול יצרנים ויבואנים אשר לא התקשרו עם גוף מוכר - תאגיד המיחזור תמיר, לפי חוק האריזות, ולא מממנים את הטיפול בפסולת הנוצרת בתום השימוש במוצרים הארוזים או באריזות השירות שאותם הם משווקים לציבור. נמשיך לפעול באכיפה נוקשה מול מפרי החוק ומול 'הטרמפיסטים', שאף מגבילים את היכולת לעמוד ביעדי החוק, ונוביל לשיפור השירות לציבור".
הדרך להימנע מהסבב הבא של הטלת הקנסות - התקשרות סדורה בתנאים מיטיבים עם תמיר
עבור 3,000 העסקים מפרי החוק שעדיין לא קיבלו התרעה, ישנה אפשרות אחת ויחידה להימנע מהסיכון של קנס גדול ותשלום כבד - התקשרות סדורה ומיידית עם תאגיד תמיר.
"על מנת להקל על החברות להצטרף לתמיר ולפעול על פי חוק", אומר איידלר, "אנחנו מציעים הטבה לזמן מוגבל - ניתן לשלם את התשלום הרטרואקטיבי בפריסה לחמש שנים".
עבור עסק שמתלבט האם הוא עומד בהיקף האריזות הדורש הצטרפות לתכנית החוק מחייב כל יצרן ויבואן שמכניס מעל טון אריזות בשנה לשוק בישראל, בין אם האריזה מגיעה אלינו הביתה ובין אם היא מסיימת את חייה במפעלים/בתעשייה, להתקשר עם גוף מוכר. לצורך הדוגמא, עבור יבואנים, כל יבואן שמביא שתי מכולות ומעלה בשנה, צריך להתקשר עם תמיר. ממוצע דמי הטיפול בשנה הוא מאות שקלים בודדות לטון אריזות. "כאשר החלופה היא סיכוי הולך וגובר לקנס של 126 אלף ₪ שאינו ניתן לביטול - מדובר על מכה רצינית עבור כל עסק", אומר איידלר.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר מוסיף כי ״התאחדות התעשיינים מברכת על הסדר פריסת החובות המוצע על ידי תמיר אשר יקל במידה רבה על החברות לבצע את ההתקשרות עם החברה. חלק מאותן חברות נמנעו עד עתה מביצוע ההתקשרות עם תמיר רק בשל היעדר יכולתם לשלם את מלוא התשלומים בשנה אחת. הסדר פריסת החובות יאפשר להם לעשות כן, תוך פגיעה מינימלית בתזרים המזומנים של החברה. אנו ממליצים לחברות לפעול לביצוע ההתקשרות בהקדם״.
בשורה התחתונה, אומר איידלר, "המטרה שלנו בתמיר היא להגדיל את פריסת התשתיות למחזור ואת תדירות האיסוף, על מנת לשפר את השירות לאזרחים. ככל שהפרדת האריזות תהיה נגישה ונוחה יותר, כך ישראל תוכל להרחיב משמעותית את כמות פסולת האריזות המועברת למחזור, לצמצם את הטמנת הפסולת ולהפחית את הנטל על הסביבה - כל זאת בנוסף לצמצום הפערים בין העסקים שומרי החוק לבין ה'Free Riders' של המשק הישראלי".