סגור
Dun's 100

שמירת ההון המשפחתי

מה יבטיח שההון המשפחתי יישאר במשפחה ולא ינוצל לרעה - כל הכלים המשפטיים המשוכללים לאמנה בין דורית

שמירת ההון המשפחתי – או תכנון הון בין דורי נוגע בשני נושאים עיקריים; שמירת שלמות המשפחה, ערכיה ומימון צרכיה וכן, תכנון ההון גדילתו וצמיחתו לאורך זמן כנכס משפחתי לשם תחזוק מטרות וערכי המשפחה.
האמנה המשפחתית יוצרת את המסגרת בתוכה מתקבלות ההחלטות הפיננסיות לטווח ארוך.
מרגע שאחד ההורים, דור המייסדים, עמוד התווך של המשפחה הולך לעולמו – המשפחה כולה נכנסת לנקודת משבר בה מערכות היחסים בתוכה, נתונות במתח, גם סביב נושאים כספיים –וגם בעניינים אחרים אשר צפים בזמן זה לאחר שנים, בסופו של דבר אלו יכולים לבוא לידי ביטוי גם בצורה של מחלוקת כלכלית.
כאשר ישנם עסקים או חברות משפחתיות – תכנון, שמירה והעברת ההון הבין דורי מונעים קרע וזליגה של משאבים מחוץ למשפחה. עם זאת, צורת החשיבה בה המשפחה היא יחידה אחת רב דורית בעלת עולם ערכים והון ומטרות משותפות לאורך זמן – נכונה לכל המשפחות ללא הבדל סוציו אקונומי ובהכרח תהווה בסיס לצמיחתן.
המטרה בבסיס שימור וניהול ההון המשפחתי - היא הסתכלות ארוכת טווח שתיישם את החזון של המורישים, דור המייסדים, תשמור על שלמות המשפחה ערכיה והונה – ותאפשר למשפחה לעבור משברים בשלום ולאפשר להונה להמשיך ולשרת אותה.
מציאת פתרון למשפחה חולש על מספר רב של נושאים כאשר הנושא הפיננסי וכלכלי הוא לא היחיד ולפעמים אפילו לא העיקרי בו.
- יש לבחון את מערכות היחסים, נקודות החוזק והחולשה בתוך המשפחה
- לאפיין את ההון המשפחתי ואת משמעותו המשפחתית –בחברה בה בני המשפחה הינם בעלי תפקידים, בחינת צרכי המשפחה וצרכי הפרטים בה.
- ערכי המשפחה – חברתית, מוסרית, פילנטרופית או כל נושא אחר עמה היא מזוהה ודור ההורים/המייסדים של האמנה מעוניין להמשיך בה.
אחד הכלים המשפטיים לשמירה וניהול ההון, וככל הנראה הנפוץ והמוצלח מביניהם – הוא מנגנון הנאמנות.
כאשר ישנה דמות מנהלת ומייצבת אשר מהווה את עמוד התווך של המשפחה – על פיה ישק דבר, היא המנהיגה והמנווטת ולרוב גם כאשר ישנם חילוקי דעות בין הפרטים במשפחה, עדיין המילה האחרונה היא של אותו אדם. מרגע שבו אותה פרסונה חלילה הולכת לעולמה או אף מתחילה להיחלש עקב גיל או מצב בריאותי, אנו מתחילים לראות את הסדקים ואת הקרעים נוצרים ומתחילה מלחמה על כח ושליטה.
באופן טבעי נחלשת המשפחה – והונה צפוי להצטמצם.
הנאמנות מאפשרת העברה בין דורית של הון ושמירה על אמנה משפחתית וערכים לאורך זמן.
נאמנות כשמה כן היא – מוסד אשר מטרתו שמירה פיננסית, משפטית ומוסרית על נכסים וזכויות לטובת אדם אחר או מספר אנשים. מייסד הנאמנות – מעניק זכויות לנהנה או לנהנים באמצעות שטר נאמנות והנאמן כפוף להוראות המפורטות בשטר.
1 צפייה בגלריה
עו"ד אווה שטיינמץ ועו"ד שירה רביד
עו"ד אווה שטיינמץ ועו"ד שירה רביד
עו"ד אווה שטיינמץ ועו"ד שירה רביד
(צילום: מאשה יאצינה, פרטי)
בניגוד למוסדות משפטיים אחרים כגון – שליחות או כלים כדוגמת יפוי הכח, הנאמנות היא ארוכת טווח ואינה תלויה או מסתיימת במוות, לא נדרש צו קיום צוואה או ירושה על מנת להפעילה ולמעשה לא קיימת כל מניעה, ולעיתים אף מומלץ להחילה כאשר המייסד עודנו בחיים.
הנאמנות אינה מוגבלת בזמן – כך שניתן באמצעותה לבנות תוכניות ארוכות טווח אך בעיקר היא חסינה בפני משברים אפשריים במערכות היחסים של הפרטים במשפחה. היא יוצרת מסגרת וגבול ליכולות ליצור ריבים, מחלוקות משפטיות ומניפולציות כאלו ואחרות בין בני המשפחה. במילים אחרות – הנאמנות מאפשרת יציבות וודאות.
החיים בכלל ובישראל בפרט, רוויים במשברים, ומערכות יחסים באופן טבעי הן דבר דינמי, רגיש ושביר – מחלות, מוות, גירושין, סכסוכים – כל אלו הן נקודות רגישות בהן מערכות היחסים מצויות בבחינה, ניתוקים נוצרים בין בני המשפחה וכתוצאה במקום שגשוג אני עלולים לחוות דעיכה או זליגה של הון, מוסד הנאמנות בבניה כלכלית ומשפטית נכונה, מאפשר התמודדות ארוכת טווח עם המשברים הצפויים בחיים ומאפשר המשך שגשוג של האורגניזם שהוא המשפחה.
נושא נוסף בה נעשה שימוש בנאמנות הוא כאשר יש לנו אחד מבני המשפחה בעל צרכים מיוחדים – קרי, לא ניתן להוריש לו ישירות כספים שכן אין ביכולתו לנהל אותם. במקרה כזה אין זה משנה בהכרח האם מדובר במשפחה אמידה.
במקרה כזה נבנה נאמנות שמטרתה לדאוג לאותו הפרט, בהתאם לצרכים הייחודיים שלו – מדובר בעניין מורכב שדורש יצירת ודאות במצב חוסר ודאות – וגם הוא נגזרת של מערכות היחסים בתוך המשפחה, שכן, במקרה כזה הנאמנות היא בעלת נופך כלכלי אך עם מטרות סמי – טיפוליות.
בסופו של יום, הנאמנות היא כלי משפטי ופיננסי - אבל משפחה היא אוסף כל מערכות היחסים שבה על מורכבותיהן – והמומחיות הנדרשת בשמירה על ההון המשפחתי היא גם בהבנה של מערכות היחסים, אולי אפילו בעיקר.
עו"ד אווה שטיינמץ ועו"ד שירה רביד - שותפות בכירות במשרד א.אלטו קליין שטיינמץ
d&b – לדעת להחליט