סגור
קופאיות ב שופרסל ב עזריאלי ב תל אביב
קופאיות בשופרסל. למרות הנתון המעודד החודש, חלה ירידה של 25% במספר המשרות הפנויות מאז השנה שעברה (שאול גולן)

לראשונה מספטמבר 2022: שיעור המשרות הפנויות לא ירד

שיעור המשרות הפנויות נותר יציב באוגוסט ועמד על 3.74%. נתון זה מצטרף לנתוני האבטלה הנמוכים באוגוסט שעמדו על 3.1%. המשמעות: שוק העבודה מגלה עמידות לריבית הגבוהה. בשורה מעודדת להייטק: עלייה של 3% במשרות הפנויות של מהנדסים ושל 1% אצל מפתחי תוכנה

שיעור המשרות הפנויות בחודש אוגוסט נשאר יציב ועומד על 3.74% מכלל המועסקים (לעומת 3.73% ביולי), מספר המשרות הפנויות עלה במעט ועומד כעת על כ-119 אלפי משרות, לעומת 117,700 משרות ביולי.
זו הפעם הראשונה מאז ספטמבר 2022 ששיעור המשרות הפנויות לא יורד, עובדה זו מלמדת כי על אף הריבית האגרסיבית שוק העבודה בישראל מגלה עמידות משמעותית.
נזכיר, כי שיעור המשרות הפנויות הגיע באוגוסט 2022 לשיא של 5.02% שהיוו כ-157 אלפי משרות פנויות. נתון זה מצטרף לנתוני האבטלה הנמוכים באוגוסט שהתפרסמו אמש ולימדו על אבטלה העומדת סביב 3.1%.
כשמסתכלים על הרכב המשרות הפנויות, ניתן לראות כי יש עלייה במספר המשרות הפנויות של מהנדסים (עלייה של 3%) ואצל מפתחי התוכנה (1%). עליה זו ממשיכה את העליה שנרשמה בחודש שעבר בתחומים אלו (5% ו-3%, בהתאמה). ייתכן שהנתונים מלמדים על התייצבות מסוימת בסקטור ההייטק ומבטאים הסתגלות לסביבת הריבית החדשה. עם זאת, מספר משרות מפתחי התוכנה הפנויות כיום עומד על כ-5.5 אלפי משרות לעומת כ-14,100 בתחילת 2022.
חלק מהמגמות הינן תנודתיות, כך לדוגמה, בחודש זה נרשמה עליה של 5% במשרות הפנויות של נציגי מכירות טלפוניים אחרי ירידה של 12% במשרות הפנויות בחודש הקודם. כך גם לגבי הנהגים נרשמה עליה של 8% במשרות הפנויות, אחרי ירידה של 4% בביקוש בחודש הקודם. עם זאת, נמשכת המגמה של הירידה במשרות הפנויות של עובדי מכירות (בחודש זה ירידה של 6%, ובחודש הקודם ירידה של 7%) ושל מלצרים ומוזגים (ירידה של 13% בחודש זה אחרי ירידה של 12% ביולי), ייתכן שהירידה בביקוש לעובדים אלו מלמדת על התמתנות מסוימת בצריכה הפרטית המגיעה כתוצאה מההידוק המוניטרי.
צריך לזכור, כי למרות שהחודש שיעור המשרות הפנויות לא המשיך לרדת, הרי שמדובר בירידה של 25% במספר המשרות הפנויות מאז השנה שעברה. הירידה הזו היא תוצאה מתבקשת של קירור הכלכלה באמצעות העלאת הריבית. השיעור הגבוה של המשרות הפנויות איתו התחלנו את תהליך העלאת הריבית איפשר לבנק ישראל להעלות את הריבית מבלי לחשוש לפגיעה חריפה בשיעורי התעסוקה.
לנתוני שוק העבודה החיוביים שהתפרסמו אתמול והיום, יש משמעות על החלטת הריבית הבאה בסוף אוקטובר, בנק ישראל לא יעלה את הריבית בגלל ששוק העבודה חזק ועמיד כל עוד הוא לא רואה העלאות שכר מהירות, אך הנתונים הללו מאפשרים לבנק ישראל להעלות ריבית ביתר קלות אם יהיה צורך בכך, שכן בבנק מסתכלים על הנתונים ומסיקים – בצדק – ששוק העבדה בישראל חזק ומסוגל לספוג העלאת ריבית נוספת.