סגור
האקדמיה למוסיקה ולמחול

האקדמיה למוסיקה בירושלים הולכת להבראה

בעקבות המשבר הכספי החמור אליו נקלעה האקדמיה למוסיקה הוחלט כי המוסד יבצע בין היתר קיצוץ תקציבי, יזכה לגיוס משאבים מוגבר וליווי צמוד של המועצה להשכלה גבוהה


1 צפייה בגלריה
פנאי הפילהרמונית מארחת את נגן ה טרומבון לינדברג
פנאי הפילהרמונית מארחת את נגן ה טרומבון לינדברג
פנאי הפילהרמונית מארחת את נגן ה טרומבון לינדברג
(צילום: עודד אנטמן)
הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) והאקדמיה למוסיקה סיכמו על תוכנית הבראה למוסד שתכלול קיצוץ תקציבי, גיוס משאבים מוגבר וליווי צמוד. זאת, בעקבות המשבר הכספי החמור אליו נקלעה האקדמיה. המשבר לווה בגל של התפטרויות בכירים וסירוב של חבר הנאמנים לאשר את הדו"ח התקציבי של השנה שעברה. הדו"חות אושרו לאחר השגת ההסכם עם ות"ת ועדה לתכנון ותקצוב).
האקדמיה למוסיקה היא מוסד המעניק תארים אקדמיים במוסיקה ובהוראת מוסיקה. לידה פועלים בנפרד בית ספר תיכון וקונסרבטוריון (מסגרת חינוך לא פורמלי) למוסיקה, שמכשירים סטודנטים עתידיים. בין הסיבות לגירעון, הלוואה שניתנה בעבר לקונסרבטוריון, חריגות מתקציב האגף החדש של האקדמיה, בין היתר בשל הקורונה, וכן כמות גודלה של אנשי סגל ותיקים שעלותם גדולה. בחודשים האחרונים התפטרו כמה מבכירי האקדמיה ביניהם המנכ"ל אורי נוימן, יו"ר ועדת הכספים מיכה טל ויו"ר חבר הנאמנים אמינה האריס.
בישיבה של הוועד המנהל במאי ציינה רו"ח מירי יוסקוביץ שהגירעון המצטבר הוא 5 מליון שקל. חבר ועדת הכספים איקה אברבנאל ציין, ש"כרגע הגירעון (השנתי) הוא מיליון ומצפים לכפול בשנה הבאה. אנחנו לא רואים איך מתכנסים בצורה ריאלית. לשנה הבאה אין סיכוי לאשר את התקציב ככה". יו"ר הדירקטוריון ירון גזית אמר באותה ישיבה ש"עוד בעיה גדולה היא שאין מספיק סטודנטים. האקדמיה עושה קיצוץ בפעילות ובפקולטות. זה יכול לאפשר לנו לחיות בצורה סבירה".
יו"ר ועדת הכספים לשעבר מיכה טל אמר בשיחה עם כלכליסט שסיבה אחת לגירעון היא מתן הלוואה לקונסרבטוריון למוסיקה. לדרישת הות"ת הושג הסכם להחזרה מלאה של ההלוואה והאקדמיה מגייסת לקונסרבטוריון תרומות למטרה זו. סיבה נוספת היא חריגה מהעלויות הצפויות של האגף החדש של האקדמיה למוסיקה. הוא טוען שלהתפטרות שלו אין קשר למצב המוסד.
מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים נמסר בתגובה, ש"האקדמיה היא המוסד האקדמי המתוקצב הקטן ביותר. לימודי המוסיקה והמחול יקרים וחלק גדול מהם מתקיים באופן יחידני ובקבוצות קטנות. הגירעון נוסף בחלקו מירידה קלה במספר תלמידים לאחר תקופת הקורונה וחלקו מהכלת הסכם הסגל שאינו במינוי קבוע".
באקדמיה טוענים ש"אין סכנה לפעילות המוסד. האקדמיה פועלת בתיאום עם ות"ת להתייעלות ולצמצום הוצאותיה ובמקביל הגדילה באופן משמעותי את גיוס התרומות. תהליך העמוק הזה אמור להבטיח את יציבותה הכלכלית של האקדמיה לשנים הבאות. שנת הלימודים הבאה תיפתח כרגיל".
מות"ת נמסר ש"נעשית עבודה יסודית של המוסד בפיקוח ות"ת לחיזוק איתנותו הפיננסית, בין היתר באמצעות השלמת ההפרדה המלאה בין פעילות המוסד לבין פעילויות נלוות גירעוניות שאינן אקדמיות".