סגור
שרת התחבורה מירי רגב על רקע נתיב תחבורה ציבורית פלוס 3 נתיבי איילון
מירי רגב. אין להעביר סמכויות לרשויות המקומיות בתחום התחבורה הציבורית (צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן)

רגב נגד חוק ההסדרים: לא בשלה העת להעביר לרשויות מקומיות סמכויות נרחבות בתחום התחב"צ

נראה שהתנגדות רגב להצעה, המהווה רכיב מרכזי לשיפור התחבורה ולפיה יוקמו ארבע רשויות שינהלו את התחבורה הציבורית ברמת הביניים, נובעת מהצורך לוותר על סמכויות במשרדה. לטענתה, הניסיונות להקמת מערך ניהולי דומה נכשלו

משרד התחבורה מתנגד להקמה של רשויות תחבורה מטרופוליניות. מאחורי ההתנגדות עומדת ככל הנראה שרת התחבורה מירי רגב. היוזמה להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות נמצאת בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה אתמול, ומהווה רכיב מרכזי לשיפור התחבורה הציבורית בישראל.
לפי ההצעה, התחבורה הציבורית בישראל תנוהל ברמת המטרופולין (האזור). יוקמו ארבע רשויות כאלו, תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע. ההצעה גם כוללת את פירוט הסמכויות שיוקנו לרשויות התחבורה הללו ואת יחסי הכוחות בין הערים והמועצות השונות בתוך הרשות.
תפיסת העולם מאחורי הקמת רשויות התחבורה האזוריות היא שהדרך הנכונה לנהל את התחבורה הציבורית היא ברמת ביניים שבין הרשות המקומית לבין השלטון המרכזי. זאת מפני שהשלטון המרכזי לא מסוגל להתעסק בשאלות כמו הצבת תמרור, ואילו הרשות המקומית לא רואה את תמונת התחבורה הרחבה.
משרד התחבורה שיגר למשרד האוצר התנגדות להקמת הרשויות המטרופוליניות. ההתנגדות כוללת ארבעה נימוקים. הנימוק הראשון הוא כי אין להעביר סמכויות לרשויות המקומיות בתחום התחבורה הציבורית, כך שנראה שההתנגדות של רגב נובעת מכך שהקמת הרשות מביאה לוויתור על סמכויות מסוימות במשרד התחבורה המרכזי. הנימוק השני הוא כי נכון לעכשיו כל הניסיונות להקמת דרג ביניים בין השלטון המרכזי לבין הרשויות המקומיות נכשלו, ולא כדאי להתחיל ניסוי כזה מהתחבורה הציבורית.
הנימוק השלישי חותר תחת הרציונל של הרשויות המטרופוליניות. לדעת משרד התחבורה, "המנגנון המוצע של הרשויות עלול להוביל לפגיעה בניהול התנועה ובשימוש בתחבורה הציבורית ולפגיעה בשירות עבור אזרחי ישראל'. נימוק זה לא כולל הסבר נוסף לדרך שבה תיפגע התחבורה הציבורית מהקמת הרשויות המטרופליניות. בנימוק הרביעי טוענים במשרד התחבורה כי גם כעת הם ימשיכו לחזק את היכולות ברמת המטרופולין, אך עדיין לא רוצים לחוקק את החוק בטרם תיווצר "תשתית מוצקה" להקמת הרשויות המטרופוליניות.
נזכיר שאחד החששות העיקריים של גורמים מסורתיים ודתיים בקואליציה היה כי רשות התחבורה האזורית "תהווה מנגנון דרכו יוכלו הרשויות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, בניגוד לסטטוס קוו". חשש זה הוסר בחוק ההסדרים הנוכחי, בו נקבע במפורש כי "לא יהיה בהוראות החוק כדי להסמיך את הרשות האזורית לשנות מההסדרים הקיימים בנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת", מה שהופך את התנגדות משרד התחבורה והעומדת בראשו למפתיעה אף יותר.