נמל אילת בדרך להתאושש? חלק מהעובדים שבים לעבודה
התקבלו הבנות בין ההסתדרות לנמל אילת, שבניהול חברת פפו ספנות ובבעלות האחים נקש: משבוע הבא ישובו לנמל בין 10 ל-12 עובדים מתוך 24 שהוצאו לחל"ת במהלך 2024. לפי ההסכם, חלק מהעובדים הללו ייקלטו זמנית בנמל אשדוד. כעת ממשיך המו"מ לגבי חזרתם של שאר העובדים
התקבלו הבנות בין ההסתדרות לנמל אילת, שבניהול חברת פפו ספנות ובבעלות האחים נקש: החל משבוע הבא, צפויים 10 עד 12 מעובדי הנמל שהוצאו לחל"ת עוד ב-2024 לשוב לעבודתם. העובדים הוצאו לחל"ת בשל צמצום הפעילות שהחל בנובמבר 2023, עקב איום הטילים מתימן בים האדום. במקביל, ממשיך להתנהל מו"מ לגבי שאר העובדים שעדיין נמצאים בחל"ת, סך הכל הוצאו לחל"ת 24 עובדים.
זאת, לאחר שבחודש יולי האחרון איימו האחים נקש, שמחזיקים בזיכיון לנמל, לסגור את המקום והמדינה התחייבה להתגייס לעזרתם. הטיימינג של ההבנות אינו מקרי, מדובר בעובדים שברובם מיצוי את מכסת הימים בהם הם יכולים לקבל דמי אבטלה מביטוח לאומי, וללא חזרה לעבודה יישארו ללא הכנסה.
הדיונים נערכו בין איגוד עובדי התחבורה ונמלי הים, מרחב אילת וועדי העובדים, ובמסגרתם הוחלט על שורת צעדים במטרה לגבש פתרונות אפקטיביים, כדי לשמור על פעילות הנמל וביטחונם התעסוקתי של העובדים. "מדובר בצעד ראשון מבין סדרה של צעדים שנועדו לסייע לעובדי הנמל שנפגעו מהמלחמה. ההסתדרות, יחד עם הנהלת הנמל ויו"ר הדירקטוריון אבי חורמרו ימשיכו לפעול על מנת לייצר פתרונות עבור עובדי הנמל, וכן, על מנת לשמור על נמל אילת כנכס אסטרטגי למדינה, בתקווה שיחזור לעבודה סדירה בהקדם", אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה ונמלי הים, עו"ד אייל ידין.
יו"ר מרחב אילת בהסתדרות, משה אזולאי אמר כי: "בסופו של יום המטרה שלנו היא להחזיר את כל העובדים ולא חלק. אנחנו לא יודעים מתי המקרה יסתיים, הנמל כמעט משותק ולנו חשוב לשמר את העובדים ועבור זה אנחנו פועלים עם כל היכולות שלנו".
בחודש שעבר התגייסה ההסתדרות לטובת נמל אילת באמצעות הקרן לסיוע למפעלים שבמצוקה, והתחייבה להעביר לו 5 מיליון שקל, ובתמורה, הנהלת הנמל תשלם סכום זהה, כאשר מטרת הכסף לאפשר המשך תשלום משכורות לעובדים. בנוסף, יעברו באופן זמני מספר עובדים מנמל אילת לנמל אשדוד, בהתאם לצרכי הנמל ועל בסיס הסכמה הדדית כי מדובר במהלך זמני שישמור על זכויותיהם כעובדים ובמידת הצורך יוכלו העובדים לשוב לעבוד בנמל אילת.
כבר תקופה ארוכה שנמל אילת נמצא במצוקה כספית. מאז תחילת המלחמה צנחו הכנסותיו ב-80% וחשבונותיו עוקלו בשל חוב בגובה 10 מיליון שקל לעיריית אילת, עקב אי תשלום חשבונות הארנונה. המדינה התחייבה להעביר לנמל 15 מיליון שקל, אך שם טענו כי הם זקוקים להכנסה קבועה ובטוחה והגישו מגוון הצעות שיאפשרו לנמל לשוב לקלוט רכבים. כיוון שטרם נמצא מענה לבעיות שמונעות מנמל אילת לשוב לעבודה מלאה, נשאלת השאלה מה יעשו העובדים השבים? האם אכן יספק להם הנמל עבודה או שהממשלה תמשיך לדחות את קבלת ההחלטה והמהלך רק יוסיף הוצאות נוספות לנמל השומם?.





























