בשמים אין פקקים: מירי רגב בדרך לסגור 98 ימים בחו"ל מתחילת הקדנציה
כשמאות אלפי נוסעים מצטופפים באוטובוסים ובכבישים בגלל השבתת הרכבת, מירי רגב תטוס בשבוע הבא לחו"ל בפעם ה־13 בקדנציה הנוכחית. היא תשהה שבועיים בארה"ב, כשעלות הנסיעה יחד עם מלוויה מוערכת בכמיליון שקל
קווים מרכזיים של רכבת ישראל יהיו מושבתים עד לשבוע הבא, רבבות נוסעים תקועים ללא פתרון, אבל כל זה לא מפריע לשרת התחבורה מירי רגב לצאת בתחילת השבוע לביקור בן שבועיים בארה"ב. מירי רגב היא שרת תחבורה מעופפת: מאז תחילת הקדנציה בינואר 2023 ועד היום היא ביקרה 12 פעמים בחו"ל. הנסיעה הקרובה ביום ראשון הקרוב, למשך שבועיים, תהיה הנסיעה ה־13 במספר מאז הקמת הממשלה.
מתחילת הקדנציה שהתה רגב בחו"ל 81 ימים. ב־2023 שהתה בחו"ל 28 ימים, ב־2024 31 ימים, ומתחילת השנה הנוכחית 16 ימים. בתוספת הנסיעה הקרובה בת השבועיים לארה"ב — רגב תסכם 98 ימים בחו"ל מאז תחילת הקדנציה (3 מתוכם במימון פרטי). הנתונים לגבי נסיעות רגב והעלויות התקבלו בעקבות דרישה של התנועה לחופש המידע.
מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" נסעה רגב לחו"ל 9 פעמים. מתחילת הקדנציה היא הקיפה את הגלובוס: ביקרה ב-15 מדינות, ובהן פעמיים בהודו, מרוקו והונגריה. בזמן חירום, כשהרכבת מושבתת, מצופה מרגב להכריז על מצב חירום ולדרוש מראשי חברת הרכבת (המנכ"ל שיקו ז'אנה התפטר ואין מנכ"ל קבוע) לזרז את תיקון התקלות, על מנת לקצר את השבתת הרכבת, לפתוח מחדש את תחנות תל אביב ולהחזיר את הרכבת לפסים. אבל לרגב בוער לטוס שוב לפגישה עם שר התחבורה האמריקאי.
רגב לא חושבת שיש פגם בטיסות המרובות שלה לחו"ל, במסיבת העיתונאים שקיימה השבוע על התקלה ברכבת טענה אפילו כי "אין כאן כאוס תחבורתי". הדברים שלה מוכיחים שהיא מנותקת מסבל הציבור. בעוד לרגב לא תהיה בעיה להגיע לשדה התעופה בן־גוריון, הנוסעים הישראלים מתקשים להגיע לנתב"ג בשל התקלה ברכבת, שגרמה לעומס נוסעים באוטובוסים וברכבים פרטיים בכבישים.
שרת התחבורה גם אטומה לביקורת הציבורית, באותה מסיבת עיתונאים אמרה "זה לא צ'ופר, לא אתנצל על אף נסיעה לחו"ל". אולי היא לא צריכה להתנצל על נסיעות לחו"ל, שהרי היא פועלת להחזרת חברות טיסה בינלאומיות לישראל, אבל היא בהחלט צריכה להתנצל על מצב התחבורה הציבורית בכהונתה השנייה כשרת התחבורה. מן הראוי שלפחות תדאג לתפקוד השוטף של הרכבת.
בהקשר הזה קשה להתעלם מהכאוס ששרר לפני חודשיים בעת התקפות הטילים מאיראן, כשרבבות ישראלים היו תקועים בחו"ל. משרד התחבורה אמנם נחלץ לסייע, אבל הבלגן היה בשיאו.
כך או כך, רגב לא נוסעת לבד לחו"ל ולרוב עומדת בראש משלחת שבה חלק מיועציה ולעיתים ראשי חברות תחבורה, תעופה ועוד. המימון של הנסיעות שלה מגיע למיליוני שקלים עבור טיסות, לינות בבתי מלון, אש"ל ועוד.
אך כאמור, לרגב כל הפרטים הללו לא מפריעים. בריאיון למורן אזולאי בפודקאסט ב־ynet אמרה באחרונה כי "אם הייתי יכולה, הייתי נוסעת יותר".
עו"ד אור סדן, היועץ המשפטי של התנועה לחופש המידע, מסר כי "מספר הטיסות של השרה ומטרותיהן מעוררים מחלוקת ציבורית עמוקה. לצערנו, משרד התחבורה ממשיך להתעלם מחובתו לפי החוק ואינו משיב לבקשות המידע במועדים הקבועים. העובדה שהשרה אינה נוהגת בשקיפות יזומה בנוגע לטיסותיה בלתי מתקבלת על הדעת, הציבור זכאי לדעת כיצד מנוצלים משאבי המדינה".
מלשכת רגב נמסר בתגובה כי "השרה הוזמנה לפגישה רשמית עם מזכיר התחבורה של ארה"ב. מדובר בביקור עבודה בהשתתפות צוות מקצועי, שמטרתו לקדם פרויקטים תחבורתיים בין המדינות. במהלך הביקור צפויה המשלחת להיפגש עם נציב התחבורה האמריקאי, ראשי חברות התעופה דלתא ויונייטד, גופי תכנון ותשתיות מהמובילים בעולם, מנהלי מערכות מטרו ותחבורה ציבורית מהגדולות בעולם, וכן שיתופי פעולה בתחום הבטיחות בדרכים, וטכנולוגיות AI לניהול עומסים".
לגבי התקלה ברכבת ישראל נמסר מלשכת רגב כי "מדובר בתקלה קשה שמתוחקרת והאחראים לה יישאו באחריות. צוותי רכבת ישראל פועלים מסביב לשעון לתיקון התקלה, ובמקביל הועמד מערך שאטלים חינם בכל תחנות הרכבת שאינן עובדות, כדי להשלים את מסלול הרכבת שנמצא תחת העבודות. בנוסף, תוגברה תדירות התחבורה הציבורית בקווים הרלבנטיים. אנו מבינים את אי הנוחות והקשיים של הציבור, עם זאת אנו מחויבים לטפל בהיבטים בטיחותיים, על מנת שרכבת ישראל תעבוד בצורה בטוחה ובטיחותית".































