סגור
מימין עו"ד שי אהרונוביץ' מנהל רשות המיסים ושר האוצר בצלאל במוטריץ
שי אהרונוביץ' ובצלאל סמוטריץ'. מינוי מקצועי מתוך רשות המסים (צילומים: שלומי יוסף, רפי קוץ)

פרשנות
מנהל רשות המסים יצטרך לשמור על עצמאותה מול שר שבשבילו היא כלי פוליטי

ההכרזה על מנהל חדש לרשות המסים - שי אהרונוביץ', מגיעה צמוד להחלטת שר האוצר סמוטריץ' לשסות את רשות המסים בקהילה האריתריאית. בנוסף לאתגר הרגיל של מנהל הרשות, כמו שמירה על כוח האדם, עכשיו הוא גם צריך לדאוג לעצמאותה

שתי הודעות הנוגעות לרשות המסים הוציאה אתמול לשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. האחת נוגעת למינוי של שי אהרונוביץ' לתפקיד מנהל רשות המסים והיא זכתה מטבע הדברים לסיקור נרחב. ההודעה השנייה, שהיא כנראה גם חשובה בהרבה, חלפה מתחת לרדאר. וזו לשונה: "בתגובה להתפרעויות המסתננים בשבת בתל אביב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הנחה את רשות המסים לרכז מאמץ בימים הקרובים באכיפה כלכלית משמעותית על כל העסקים הלא־חוקיים של המסתננים בדרום ת"א". ההודעה הקצרה הזו מלמדת על ההפנמה הדלה שיש לסמוטריץ' בכל מה שקשור לגבולות הכוח במדינה דמוקרטית.
זהו רגע מזוקק שאיפשר הצצה למוחו של סמוטריץ', שם אין לו בעיה להשתמש ברשות המסים כדי להעניש אזרחים – גם חפים מפשע – על התנהגות אלימה של קבוצה מסוימת כלפי הממשלה. סמוטריץ' לא כותב, למשל, כי "האכיפה הכלכלית תמנע את ההתפרעויות", או שבמטרה להגביר את "פוטנציאל הגבייה" יש להתמקד במגזר האריתראי. פשוט מכיוון שבסוף השבוע קבוצה של אריתראים התנהגה באלימות, אז הוא מעניש את כולם ללא משפט, ללא דיון, באמצעות הטיה של רשות המסים לרחובות דרום תל אביב.
למזלם של מתנגדי הרפורמה, סמוטריץ' אוהב יהודים בלב שלם, גם את מתנגדיו הפוליטיים. לפחות לעת עתה. לכן הוא עוד לא השתמש בכלי הזה נגד מתנגדי הרפורמה המשטרית. נכון לעכשיו הוא התחיל ממטרה קלה, זרים, לא לבנים, שגם התנהגו באלימות חריגה למציאות הישראלית. אבל דווקא הדוגמה הזו מאפשרת להציץ לתפיסת העולם הבסיסית של סמוטריץ', בעיניו זה לגטימי להשתמש ברשות המסים ככלי להעניש את מי שמתנהג לא יפה.
היום זה אריתריאים, מחר הוא יעניש את ההייטקיסטים. מחרתיים הוא יורה למנהל רשות המסים לפשוט על עסקים בשכונות חרדיות בשל הפגנה נגד הגיוס, ובעוד שלושה ימים הוא יורה למנהל רשות המסים לרכז מאמץ במושבים ובקיבוצים שמחו על מדיניות ביטול התכנון במשק החלב.
גם מבחינה כלכלית מדובר בשגיאה. רשות המסים צריכה להתמקד במטלה העיקרית שלה, שהיא הגדלת שיעור הגבייה אל מול פוטנציאל הגבייה. מבצעי רשות המסים צריכים להתבצע מתוך ראייה אסטרטגית של הגדלת בסיס המס.
כמובן שהרשות צריכה לסייע לממשלה במלחמה בפשיעה, למשל, אך אסור להשתמש ברשות ככלי שמסייע לממשלה להשליט סדר מול מחאות ציבוריות. שימוש ברדיפה כלכלית ככלי לדיכוי הפגנות ומחאות אזרחיות או ככלי ענישה עליהם, חמור בהרבה משימוש ממכתזיות ובואשים, וזו פרקטיקה הנהוגה במשטרים המכונים 'לא דמוקרטיים'".
וכעת, נחזור להודעה הראשונה של משרד האוצר, המינוי הטרי של אהרונוביץ' למנהל רשות המסים. בעקבות ההודעה השנייה של סמוטריץ', מתברר שהאתגר מרכזי של אהרונוביץ' יהיה לשמור על עצמאות ואי־תלות של רשות המסים מול הדרג הפוליטי. המקרה עם האריתריאים, שלא נהנים מגיבוי חברתי או פוליטי, לימד את אהרונוביץ' על תפיסת העולם של הבוס שלו באוצר. על אהרונוביץ' יהיה להבהיר בכל פעם כי הוא מכבד את השר כמתווה מדיניות וכמקדם חקיקה, אך בכל הנוגע להתמקדות בתתי־מגזרים ספציפיים ובתיקי מס נקודתיים, הוא יפעל רק לקידום מטרות אליהם מיועדת הרשות, גביית מס ומלחמה בהון השחור.
המינוי של אהרונוביץ נחשב לבחירה טובה. סמוטריץ' קיבל את המלצות ועדת האיתור ובחר במינוי מקצועי שישמור על יציבות בתוך רשות המסים. מינוי כזה שולח מסר לדרג המקצועי שהוא יכול להתקדם לראש הפירמידה, ומהווה הכרה בהתמחויות המיוחדות שיש לעובדי ציבור. אהרונוביץ הוא מומחה מס, בעיקר במקרקעין. המינוי מייצג שימת דגש על מקצועיות וידע תיאורטי ומעשי רחב, ועשויה לחלחל לרשות כולה.
מכריו של אהרונוביץ' מתארים אדם נעים הליכות שמתנהל "בגובה העיניים", ואשר נגיש לעורכי דין המתלבטים בשאלות תיאורטיות של מיסוי. נישומים שעבדו מולו תיארו אדם ענייני, שחותר להגיע להכרעות מהירות. עם זאת, היו שראו בסגנונו הנגיש והנוח פוטנציאל לאי התאמה לתפקיד ניהולי, בראש מערכת של 6,000 עובדים.
ולא רק שר עם גחמות לא מאוד דמוקרטיות מחכה לו. האתגר המיידי שאיתו ייאלץ להתמודד הוא מצוקת כוח האדם ברשות, שמתקשה לגייס כח אדם איכותי לשירותיה ומתקשה עוד יותר לשמר אותו. אהרונוביץ צפוי להציע מהלך משולב של מענקים לשימור עובדים איכותיים עם התבססות הולכת וגוברת על טכנולוגיות. נכון יעשה אהרונוביץ' אם יחשוב על דרכים להעלאת היוקרה של הרשות בקרב צעירים המבקשים להיכנס למקצועות הפיננסיים.
אהרונוביץ הוא המינוי המקצועי הרביעי של סמוטריץ' מאז נכנס לתפקיד, קדמו לו אפי מלכין לתפקיד הממונה על השכר, ספי זינגר ליו"ר ניירות ערך, ושמואל אברמזון לתפקיד מ"מ הכלכלנית הראשית. המשותף לכל המינויים הוא שמדובר בגברים חובשי כיפה. האם זהו צירוף מקרים בלבד? התשובה כנראה מורכבת. מצד אחד כל המינויים היו טבעיים למדי. מצד שני, אין להתעלם מכך שזהו מסר קשה לנשים ולשאינם יהודים דתיים. עם זאת, יש גם לזכור את האפשרות שאולי החילונים המוכשרים הם אלו שזנחו את שירות המדינה.