סגור
השופט מנחם קליין
השופט מנחם קליין (אתר בתי המשפט)

דעה
דיקטטורה? העיקר האחדות בעם: המניפסט המופרך של השופט קליין

שופט בית משפט השלום סירב אמש לשחרר מפגין שנעצר בחשד לחסימת כביש ראשי; ההחלטה שלו עוררה גלים - לאחר שכתב בין השאר כי "מדינת ישראל מתמודדת עם אידאולוגיות אסלאמו-נאציות שמכריזות בריש גלי על תקוותן להשמיד את מדינתנו ולהחריב את שארית הפליטה שהתרכזה כאן. אל לנו לתת להם יד בכך"

"מדינת ישראל מתמודדת עם אידאולוגיות אסלאמו-נאציות שמכריזות בריש גלי על תקוותן להשמיד את מדינתנו ולהחריב את שארית הפליטה שהתרכזה כאן. אל לנו לתת להם יד בכך" - כך כתב שופט בית משפט השלום מנחם קליין בנימוק אבסורדי, מופרך, והכי גרוע - מיותר, במסגרת החלטתו אמש שלא לשחרר את המפגין גיא מדרר.
מדרר, בן 22, ללא עבר פלילי, נעצר ל-24 שעות בידי המשטרה עד הבאתו לפני שופט. הוא נחשד בחסימת עורק תחבורה ראשי. פרקליטו עו"ד ניר אלפסה ביקש, מסיבות רפואיות, לשחררו מהלילה בבית המעצר. השופט קליין, שאוחז גם בתואר ד"ר לפילוסופיה, סירב לבקשת השחרור, והוסיף להחלטתו מניפסט מדהים, כנראה בתקווה שכך יצטרף קולו לפולמוס הציבורי השוצף על ההפיכה המשטרית. ואכן הוא השיג את מבוקשו - החלטתו חרכה את הרשתות, והנה עיקריה:
"ביני לבין עצמי חשבתי על העניין: והיה והמבקש וחבריו יצליחו במשימה ולאחר שיבושים חוזרים ונשנים, חסימת עורקי תחבורה ראשית, גרימת נזק לאזרחים שרוצים להגיע לעבודה, ללימודים, לטיפול רפואי בבתי חולים, סרבנות לשרת ולשלם מסים וכדומה, ואז נגיד שבתום שלושת חודשי סבל לאזרחי המדינה, תיכנע הממשלה ותבטל את כלל יוזמות החקיקה. מה אז? אולי כעבור שבועיים ילמדו תומכי החקיקה כיצד משיגים הישגים במדינה זו ויתחילו הם בתורם לשבש ולשתק את המשק. יירדו לאיילון, יחסמו עורקים ראשיים, יאיימו בסרבנות, בהוצאת חסכונותיהם מהארץ ובעזיבתה.
"לאחר שלושה חודשי סבל לאזרחים, תיכנע שוב הממשלה והפעם תכריז שהיא חוזרת לכנסת עם אותן הצעות החוק. או אז יהיה שקט ושלווה לאזרחי ישראל ה'בלתי מעורבים', אך גם זאת לשבועיים בלבד כי אז יחזרו הקבוצה הראשונה לפעילות 'שיבוש ושיתוק' וחוזר חלילה, בלי סוף... ואנה אנו באים?"
השופט מזהיר מפני הסימטריה. היום משבשים את החיים מתנגדי הרפורמה, ומחר יהיו אלה תומכיה. זו הדמוקרטיה, כבוד השופט, ומוטב שלא תהפוך ליועץ הפגנות. במיוחד שהסימטריה הזו כשלעצמה היא שיבוש מושגים נוראי. זהו מאבק על הדמוקרטיה. המפגין שסירבת לשחרר נלחם על עצמאותך שלך ושל חבריך. תומכי הרפורמה חיו היטב עם העצמאות הזו במשך 75 שנה ולא יצאו להפגין נגד "הדיקטטורה של בג"ץ".
וממשיך כבוד השופט להדהים את קוראיו: "לפני כשלוש שנים זכיתי להשתתף, ביחד עם כבוד הנשיאה חיות, בסיור במחנות ההשמדה ובגטאות בפולין במה שכונה 'שופטים כעדים'. זו הייתה הפעם הראשונה בה דרכתי על אדמת פולין הספוגה בדם יהודי. סיור זה חיזק אצלי את התחושה שללא צה"ל חזק וללא מערכת משפט עצמאית, השומרת על זכויות האדם, לא נשרוד לאורך זמן. מכל הזוועות שראינו ומכל מה שלמדנו מה שהותיר אותי נדהם היה הגילוי שגם ברגעים הנוראיים בהם הצורר הנאצי כבר החל בהשמדת יהודי אירופה (כשלא היה אכפת לו כלל אם אלו דתיים, חרדים, חילונים, סוציאליסטים או רוויזיוניסטים) היהודים עדיין לא היו מאוחדים. הם המשיכו בוויכוחים הישנים, כאילו עולם כמנהגו נוהג. שם חלחלה לי התובנה לפיה אנו כאן בארץ תלויים זה בזה, ואם לא נפנים זאת, בסוף נהיה תלויים זה ליד זה. מדינת ישראל מתמודדת עם אידאולוגיות אסלאמו-נאציות שמכריזות בריש גלי על תקוותן להשמיד את מדינתנו ולהחריב את שארית הפליטה שהתרכזה כאן. אל לנו לתת להם יד בכך".
איך הבאת, כבוד השופט, את הנאצים ואת קנאי האסלאם לתמיכה בעמדתך? המפגינים הם אלה שפועלים נגד "צה"ל חזק" ו"מערכת משפט עצמאית"?
אינני יודע אם השופט קליין לוטש עין לקידום שיפוטי תחת המשטר החדש או לתפקיד כותב הנאומים החדש של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל אין ספק שהוא מתאים לשתי המשרות. הקריאה ה"ממלכתית" שלו לחדול מהוויכוחים המטופשים האלה, דמוקרטיה/דיקטטורה, ולהתרכז באחדות כדי שנהיה "תלויים זה בזה ואם לא נפנים זאת, בסוף נהיה תלויים זה ליד זה", היא מופת של היעדר הבנת התפקיד השיפוטי. בסך הכל התבקש כבודו לדון בשחרור או הארכת מעצר של מפגין, ולא לשאת נאום. וכאמור, עצם הנאום לחוד, ועצם מופרכותו האבסורדית לחוד.
הבוקר שחרר השופט שאול אבינור את מדרר. לצד אלפסה ייצגו אותו עורכי הדין רן תגר ושחר מנדלמן.