סגור
 החוקרת גילה קורץ
פרופ' גילה קורץ (צילום: HIT – מכון טכנולוגי חולון)

דו"ח: המורים כמעט שלא מבקשים מהתלמידים לעשות שימוש ב־AI

חמישה חוקרים בכירים גילו שהמורים אימצו את ה־AI ככלי עזר להמשך שיטות ההוראה המיושנות ולא מעדכנים אותן. החוקרים מזהירים: "זו החמצה אדירה" 

מורים ממעטים מאוד לבקש מתלמידים להשתמש בבינה מלאכותית בהוראה ובמטלות לתלמידים. המורים משתמשים בבינה המלאכותית היוצרת (במ"י) ככלי עזר להוראה בשיטות מיושנות ולא התאימו את שיטות ההוראה אליה.
אלה הממצאים הבעייתיים של מחקר ארצי על השימוש בבינה מלאכותית במערכת החינוך בישראל בראשות דקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה ב־HIT מכון טכנולוגי חולון פרופ' גילה קורץ עם עוד ארבעה חוקרים מובילים.
החוקרים מגדירים זאת "החמצה אדירה". נמצאו פערים גדולים במידת השימוש בבמ"י בין בתי ספר חזקים וחדשים שיוצרים לדבריהם "פצצת זמן חברתית". המחקר נערך מאז 2023 והדו"ח הנוכחי מתבסס על סקר בקרב 500 מורים. המורים התבקשו לדרג את השימוש שהם עושים בבינה מלאכותית בסקאלה שבין 1 ל־5, כאשר 5 הוא שימוש רב מאוד ו־1 בכלל לא.
התשובות לגבי שימוש בבמ"י במטלות לתלמידים נעו בדרך כלל בין 1 ל־2, כלומר המורים כמעט שלא עושים זאת. בין התשובות: שימוש בבינה המלאכותית כדי לבדוק את שיעורי הבית שלך – 1.65, תרגילים שדורשים מהתלמידים ליצור טקסט בבמ"י – 1.8, שיפור ניסוח באמצעות במ"י – 1.95, הכנת מצגות – 2.01.
המורים משתמשים בעצמם בבמ"י לחיפוש מידע ברמה בינונית (3.24) ולהרחבה לגבי תכני לימוד (2.97). הם משתמשים ברמה נמוכה הרבה יותר למשימות מורכבות יותר: הכנת מערכי שיעור – 2.63, כתיבת מבחנים ותרגילים והכנת חומרי לימוד ומצגות – 2.62.
מהממצאים עולה גם כי המורים כמעט ולא ערכו שינויים משמעותיים באופן הוראתם בעקבות הופעתה של הבינה המלאכותית היוצרת. בין התוצאות: יצירת אמנת שימוש בבינה מלאכותית בכיתה – 1.63, לימוד כתיבת פרומפטים 1.67, תוספת עבודת חקר מבוססת במ"י – 1.85.
צוות החוקרים מגיע למסקנה כי "המורים רואים תועלת בשימוש בבמ”י לצרכים אישיים, אך השימוש בפועל נמוך־בינוני. המורים אינם מרבים להשתמש בבמ”י לתכנון הוראה, ועוד פחות בהוראה בכיתה". למשרד החינוך אחריות רבה למצב. לפי החוקרים "המורים מדווחים שחסרות להם הנחיות ברורות".
לדברי קורץ, "המורים מבינים שהבינה המלאכותית היוצרת משנה את עולם החינוך מהיסוד, אך הם מרגישים לבד במערכה, ללא כלים ממשיים להתמודד עם האתגרים העצומים. הם משתמשים בטכנולוגיה חדשנית כדי לייעל פדגוגיה ישנה, וזו החמצה אדירה".