סגור
משה גפני יו"ר ועדת הכספים ויו"ר יהדות התורה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני. מאתגר את האוצר (צילום: עמית שאבי)

באוצר יודעים: המאבק סביב תקציב 2023 הוא רק הפרומו לדיונים על תקציב 2024

בזמן שהכנסת מאשרת את תקציב 2023 החדש, באגף תקציבים מתכננים את הקיצוצים למימון תקציב 2024 בידיעה שההתנגדות אליהם תהיה חזקה בהרבה

ועדת הכספים היתה אמורה לאשר מחר את העלאתו להצבעה בקריאה השנייה והשלישית של חוק תקציב המדינה המעודכן ל־2023, לקראת אישורו בכנסת עם חוק העלאת יעד הגירעון ומגבלת ההוצאה בהמשך השבוע. אלא שהלילה בוטלה הישיבה מחר במפתיע.
מחר אמורים היו הח"כים להצביע על רשימה מעודכנת של כספים קואליציוניים לשנת 2023 ועל שינויים בתקציב, למשל על הגדלת תקציב משרד הכלכלה. ואולם, מאחר שהרשימה עוד לא מוכנה ולא נסגרו הסכומים עם שר הכלכלה ניר ברקת נדחתה הישיבה.
ברקת דורש תוספת של 250 מיליון שקל למשרדו. בנוסף אליו, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, דורש הסטת תקציבים שלא מיועדים ללחימה לצורכי הלחימה. אדלשטיין מתח ביקורת חריפה על הקצאת הכספים הקואליציוניים בסכום של 4.9 מיליארד שקל השנה. דרישותיו לא צפויות להתקבל, ובקואליציה אומרים שיש רוב גם בלעדיו, ולמרות התנגדות המחנה הממלכתי.
המאבק הסוער סביב תקציב 2023 הוא פרומו בלבד לעתיד לבוא בדיונים על תקציב 2024, בעיקר סביב גיוס המקורות הדרושים למילוי צורכי המלחמה. אגף תקציבים סורק את כל סעיפי התקציב כדי לגייס מקורות לעשרות מיליארדי שקלים שדרושים למניעת גידול משמעותי נוסף בגירעון, וכבר מסמנים כמה יעדים של ביטול פטורים ממס.
באגף צפויים להמליץ לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל פטורים ממס כמו נקודות זיכוי בסכום של 234 שקל לחודש להורים לילדים בגילי 13-18, שאמורות להיכנס לתוקף ב־1 בינואר, ופטורים ממס בחיסכון הפנסיוני, ולצד זאת לקבוע "מס נסועה" על שימוש ברכבים חשמליים. עוד מבקשים באגף תקציבים להחזיר את המס על משקאות ממותקים וכלים חד־פעמיים, לבטל כספים קואליציוניים מתוכננים של 8 מיליארד שקל, לסגור משרדים מיותרים ולבצע קיצוץ חד בתקציב.
בלשכת סמוטריץ מסרו בסוף שבוע ל"כלכליסט" כי טרם התקיים דיון בעניין ולא נמסרה לשר רשימת המקורות למימון המלחמה והעורף בשנה הבאה, ובכנסת סבורים שמרבית הצעות האגף לא יתקבלו, כפי שקרה בתקציב 2023 בשל התנגדות צפויה של סמוטריץ' ושותפיו לקואליציה.
אחד המכשולים הללו הוא יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שכפי שנחשף ב"כלכליסט" תובע להכניס הכספים הקואליציוניים לבסיס תקציב 2024.
סוגיה נוספת שכבר מעוררת חילוקי דעות נוגעת לתאריך האחרון להעברת התקציב. תמר לוי בונה, רכזת מאקרו באגף תקציבים, הודיעה כי בלחץ הזמן יוכל האגף להניח את תקציב 2024 בכנסת ב־15 בינואר כדי שיאושר ב־15 בפברואר. עם זאת אמרה לוי בונה כי אישור התקציב בממשלה והגשתו הסופית לא תלויה באגף וייתכנו שינויים בלו"ז.
שר האוצר סמוטריץ' הודיע שהוא מעוניין לדחות את הלו"ז כך שהתקציב יאושר ב־1 במרץ ובוועדת הכספים חוששים שהממשלה לא תעמוד גם ביעד החדש וכי בסופו של דבר אישור התקציב יהיה רק באמצע־סוף מרץ.