סגור
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר אוצר מסיבת עיתונאים
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: עמית שאבי)

סגן הממונה על התקציבים: בתחילת 2024 נביא צעדי מיסוי פשוטים

איתי טמקין אמר הערב את הדברים בוועדת הכספים בדיון על התקציב לאחר שרק אתמול אמר רה"מ נתניהו בתשובה לשאלת "כלכליסט" כי "זו תהיה טעות להעלות מסים, צריך להימנע מזה". מוקדם יותר ביקש סמוטריץ' לדחות את אישור תקציב 2024 למרץ. לפי הצעתו, הממשלה תניח את תקציב 2024 על שולחן הכנסת בסוף ינואר, והכנסת תאשרו עד סוף פברואר

"בתחילת 2024 נביא צעדי מיסוי פשוטים בתקציב 2024", כך אמר הערב סגן הממונה על תקציבים באוצר איתי טמקין במסגרת דיון על חוק התקציב המעודכן לשנת 2023, שאושר אחר הצהרים בקריאה ראשונה בכנסת.
לאחר שנשאל טמקין מה יקרה בתחילת 2024 ללא תקציב מאושר לשנה זו, הוא השיב: "נסיט תקציבים רגילים ואזרחיים לטובת המלחמה. יהיה מצב קשה. מדוע ? כי אין תקציב מעודכן ומאושר ל 2024".
דבריו של טמקין הערב מעניינים במיוחד לאחר שאתמול, במסיבת העיתונאים שכינס, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתשובה לשאלת "כלכליסט" כי "זו תהיה טעות להעלות מסים, צריך להימנע מזה".
מוקדם יותר בדיון ביקש שר האוצר בצלאל לתקן את חוק יסוד משק המדינה באופן שיאפשר לדחות את אישור תקציב 2024.
ההצעה של סמוטריץ' הועלתה בדיון בוועדה לקראת העלאת חוק התקציב המעודכן לשנת 2023 להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. לפי ההצעה, הממשלה תניח את תקציב 2024 על שולחן הכנסת בסוף ינואר, והכנסת תאשר אותו עד סוף פברואר. אם התקציב לא יאושר עד 1 במרץ, יבוצע קיצוץ רוחבי אוטומטי. יצוין כי הכנסת אישרה את תקציב 2024 כבר במאי, ולפי החוק הקיים הממשלה היתה אמורה להגיש את ההתאמות הנדרשות עקב המלחמה כבר ב-1 בנובמבר. אילולא יתוקן החוק, ב-1 בינואר יבוצץ קיצוץ רוחבי אחיד.
ההצעה עוררה מחלוקת בין האופוזיציה לבין משרד האוצר והקואוליציה. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), המשמש כמרכז האופוזיציה בוועדה, וח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) תובעים לקצר את התקופה בשבועיים ולקבוע בחוק שהממשלה תחויב להניח את התקציב על שולחן הכנסת עד אמצע ינואר, והכנסת תאשר אותו עד אמצע פברואר.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הציע פשרה שלפיה התקציב יונח על שולחן הכנסת עד 23 בינואר 2024, ויאושר בכנסת חודש לאחר מכן. לאחר שלא הושגו הסכמות בעניין, גפני הודיע על הפסקה בדיון וכי הוועדה תידרש לנושא במהלך הלילה, לאחר שהאופוזיציה הודיעה כי אם לא יגיעו עמה להסכמה היא תגיש הסתייגויות לנוסח החוק שיגרמו להארכת הדיון בוועדה.
עומר רחמים, יועץ שר האוצר, ביקש מהח"כים לתמוך בדחייה של הגשת התקציב עד סוף ינואר 2024. "לאור הסיטואציה המיוחדת, אנו מבקשים לדחות את ההגשה עד סוף ינואר. כבר עכשיו נעשית עבודת מטה בתוך האוצר ליצירת המקורות שיאפשרו לנו להתמודד עם האתגרים בצד ההוצאה, שהם משמעותיים. הדבר דורש עבודת מטה רצינית ומקצועית ולהביא פתרונות. נצטרך לייצר יש מאין פתרונות תקציבים. אנו רוצים לבוא לפה אחרי שעשינו עבודה רצינית ולהביא מקורות שיאפשרו למדינה להתנהל לאורך זמן. 15 הימים הנוספים (בין אמצע לסוף ינואר - צ"ז) יסייעו לנו להביא תקציב שיהיה מספיק אחראי ויוכל לגבות את כל האתגרים והמשימות בחזית הביטחון ובחזית האזרחית".
רכזת מאקרו באגף התקציבים, תמר לוי בונה, אמרה כי הכנת תקציב היא אירוע מקצועי ופוליטי והיא אינה יכולה להתחייב על מועד שבו הממשלה תגיש את התקציב לכנסת. היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הביעה חשש שבעקבות הדברים הללו המדינה לא תגיש תקציב חדש לכנסת לשנת 2024, ובעקבות כך יבוצע קיצוץ רוחבי גבוה ואוטומטי בלי שהכנסת תוכל לחוות דעה לגביו.
מוקדם יותר היום אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את התקציב המעודכן ל-2023. 62 ח"כים הצביעו בעד מול 53 מתנגדים. חברי המחנה הממלכתי הצביעו נגד, שר הכלכלה ניר ברקת לא נכח בהצבעה, ושר הביטחון יואב גלנט התקזז עם האופוזיציה. התקציב המעודכן ל-2023 מסתכם ב-646 מיליארד שקל.
גפני הודיע כי הלילה לא יהיו הצבעות בוועדה על התקציב המעודכן. הח"כים יכולים להגיש הסתייגויות לחלק המילולי בחוק התקציב עד מחר ב-10:00 בבוקר. הוועדה תחל לדון מחר בהסתייגויות לחלק המילולי. מאחר שמחר ערב נר ראשון של חנוכה, לא ברור אם הוועדה תספיק להצביע על החוק. הסתייגויות שיגישו הח"כים לחוק המספרי בתקציב (כמו סעיפים בתקציבים) עד יום ראשון בבוקר, יידונו במליאה לפני ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית.