סגור

מרד בקואליציה: 18 ח"כים מאיימים לבטל את הורדת המכסים בחקלאות

החלטתו של השר ליברמן לבטל את המכס על חלק מהפירות והירקות הציתה מחדש את המאבקים בתוך הקואליציה. הח"כים: "שרי האוצר והחקלאות בחרו לרמוס את הסכמות הקואליציה, ולפגוע בייצור המקומי"

החלטתו של שר האוצר אביגדור ליברמן לבטל את המכס על חלק מהפירות והירקות הציתה מחדש את המאבקים בתוך הקואליציה.

18 ח"כים מסיעות העבודה, מרצ, יש עתיד וכחול לבן מאיימים להפיל בכנסת את הורדת המכסים בחקלאות. הח"כים, בהם גלעד קריב, אלון שוסטר, יאיר גולן ומוסי רז, שיגרו ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, מכתב בו דרשו לממש את זכותם הפרלמנטרית ולהביא לביטול הצווים, שנחתמו הבוקר באופן חד צדדי ע"י ליברמן, ושר החקלאות עודד פורר, בהתאם לסעיף 2(ב) לחוק מיסי מכס ובלו.
לקריאת המכתב המלא לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
אלון שוסטר שר החקלאות
אלון שוסטר שר החקלאות
אלון שוסטר
(צילום: דנה קופל)
לדבריהם, "השרים ליברמן ופורר הפרו כל הסכמה ופגעו אנושות ביציבות הקואליציה. נבטל את הצווים במליאת הכנסת. לצערנו, דווקא בזמן משבר עולמי על רקע המלחמה באוקראינה, שמוכיח את הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון שלה, בחרו שרי האוצר והחקלאות לרמוס את הסכמות הקואליציה, ולפגוע בייצור המקומי. אין ברפורמה הנוכחית שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחיה".
כדי להפחית מכסים ליברמן לא זקוק לאישור של ועדת הכספים או הכנסת. אבל לפי חוות דעת של היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק, אם אחד הח"כים יערער בתוך 60 ימים על המהלך, יכונס דיון בעניין של מליאת הכנסת שתתבקש להצביע על כך. אם ההפחתה תובא להצבעה, ליברמן עלול לגלות שאין לו רוב בעד המהלך.

2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים
אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום
(צילום: אבי חי)
הלובי החקלאי עובד חזק נגד המהלך כבר מהקיץ שעבר כאשר הנושא הוצג בחוק ההסדרים. משרד הלובינג ריפבליק, שמייצג חקלאים ומועצות אזוריות, כבר עובד שעות נספות.
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי כבר שיגרה מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט ודרשה לכנס דיון דחוף של הממשלה "על מנת לעצור את הפגיעה בביטחון המזון של הציבור בישראל", כדבריה. "עלינו לוודא כי ממשלת ישראל מחזקת את התוצר המקומי החקלאי, וכי כל העוסקות והעוסקים בתחומים אלה יקבלו את כל התמיכה הנדרשת. המשך המציאות הנוכחית שבה שרים פועלים בשיא משבר עולמי חריף נגד התוצר המקומי החקלאי, הוא סכנה אמיתית לביטחון הלאומי והחברתי בישראל", כתבה מיכאלי.
סגן שר הביטחון שוסטר, שהיה שר החקלאות בממשלה הקודמת, צייץ היום: "ההחלטה פסולה, בלתי מידתית ומסוכנת להבטחת ביטחון המזון של ישראל ולא תוביל לשום הורדת מחירים לצרכן. הפעולות הדורסניות גורמות לזעזועים בלתי נחוצים בבסיס ההתנהלות של הקואליציה".
גם ח"כ גולן (מרצ) צייץ נגד המהלך. "רפורמה לא עושים בזבנג וגמרנו, אלא באופן אחראי, יסודי ומעמיק יחד עם החקלאים", צייץ. "דומה שמשרד האוצר ומשרד החקלאות עובדים בשביל החקלאי הטורקי וכדאי שיחזרו ארצה. פני החקלאים למו"מ. הרפורמה בחקלאות נדרשת אבל הגישה הכוחנית של משרד האוצר ומשרד החקלאות תביא להחרפת המאבק על החקלאות הישראלית ותעלה את המחיר לצרכן. אני קורא לחזרה למו"מ ענייני ומקצועי".
בשלב זה ליברמן לא מתרגש מהביקורת. במסיבת העיתונאים שכינס היום יחד עם פורר עקץ את גולן: "יאיר גולן תרם הרבה לביטחון ישראל אבל מעט מאוד לכנסת ישראל. הייתי ממליץ לו להמשיך בקריירה צבאית". ליברמן הוסיף: "אני רוצה לראות את אלה שיתנגדו בכנסת לביטול יוקר המחיה. אי אפשר לדבר בקול נגד יוקר המחיה ואז להתנגד לצעדים".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) גיבה את ליברמן: "מדהים אותי כמה פוליטיקאים מסובבים על ידי לובי אחד שהתרגל לכוח בלתי מוגבל. מטרתה של הרפורמה בחקלאות אחת ויחידה: להוריד את מחירי הפירות והירקות שעברו את כל הקווים האדומים. הלובי היחיד שמנהל את ישראל ביתנו הוא כלל אזרחי מדינת ישראל, שצריכים לשאת התייקרות הזויה של 100% ב־20 שנה". קושניר הוסיף כי בניגוד לטענות, שר החקלאות ישב כמה פעמים עם נציגי החקלאים. "מספיק עם הסילופים והמריחות", צייץ.
בינתיים הכנסת יצאה לפגרה שממנה תשוב רק ב־8 במאי. בתום הפגרה ליברמן יצטרך להתגבר לא רק על ההתנגדויות להורדת המכסים, אלא גם על תביעות בעבודה ובמרצ להעלות את שכר המינימום. שר הביטחון בני גנץ יצטרך להתמודד עם דרישות הח"כים ממפלגות אלה לשנות את "חוק הפנסיות הצבאיות".