סגור

ליברמן: "האוכלוסיה גדלה ב-47% אבל כמות המלפפונים והעגבניות נשארה אותו דבר"

צמרת משרד האוצר קיימה היום מסיבת עיתונאים, בה הוכרז על ביטול המכס על חלק מהפירות והירקות. שר האוצר אביגדור ליברמן: "חייבים להפוך את החקלאות ליותר אפקטיבית"; רם בלניקוב, מנכ"ל המשרד: "אנחנו מתכוונים להכביד מאוד על מיזוגים של ספקים בתחום המזון"

"חייבים לשדרג את החקלאות ולהפוך אותה ליותר אפקטיבית וכמובן להוריד את המחירים. בשנת 2020 ובשנת 2000 אנו מייצרים את אותה הכמות, אבל האוכלוסיה גדלה ב-47%. כשאנחנו מדברים על תפוקות, צריכת פירות וירקות ירדה ב-22%", כך לדברי שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בה הוכרז על ביטול המכס על חלק מהפירות והירקות.
"היעדים לתקציב לשנים 2023-2024 לא השתנו. דבר ראשון זה הגדלת ההכנסות", המשיך ליברמן, "בלי להגדיל את ההכנסות לא נוכל לתמוך בקבוצות חלשות ולא לממן את היוזמות שאותם אנחנו מתכננים. דבר שני זה הפחתת יוקר המחיה. אין פה הוקוס פוקוס, זהו מאבק מתמשך. אני חותם היום על הצו לרפורמות בחקלאות, זאת בהמשך לניסיון להביא לכאן רשתות גדולות, לבטל מכסים על הדגים והבשר ובהמשך גם על חלקי חילוף למכוניות. כל זה מאבק יומיומי על הורדת יוקר המחיה. הנושא השלישי זה צמצום פערים בחברה הישראלית וחיזוק מעמד הביניים. נמשיך לתת לזה ביטוי בתקציה הנוכחי, לא רק במילים אלא גם בשקלים".


1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן חדש
אביגדור ליברמן חדש
אביגדור ליברמן
(המכון הישראלי לדמוקרטיה)

בהמשך דיבר שר החלקאות עודד פורר שאמר, "בדו"ח הביניים ראינו שישראל מייצרת את אותה תוצרת שייצרה בשנת 2000. התוצרת החקלאית נשארה אותו דבר אבל האוכלוסיה גדלה. ברור לכולם שאי אפשר להמשיך עם המחירים שמתייקרים, ואי אפשר להמשיך עם התוצרת החקלאית שנשארת קבועה. ומכאן אנחנו מסיקים שאנחנו חייבים להוציא את הרפורמה לדרך, גם כדי להוריד את המחירים וגם כדי להציל את החקלאות הישראלית.
"הדו"ח שפרסם משרד הכלכלה, הראה באופן ברור - על כל 10 שקלים על פירות וירקות, כ-6.5 שקלים הולכים לחקלאי. אנחנו נמצאים ברף הגבוה. אני פועל שהחקלאים ירוויחו הרבה, אבל הם ירוויחו הרבה מחדשנות, ולא בגלל שהם יכולים להעלות את המחירים. גם במחירי הדגים ובמגוון הדגים זה קרה. זה צעד משלים לדברים נוספים שאנחנו עושים.
"מדובר ברפורמה הדרגתית, הורדת המכסים לפירות וירקות שמגדלים בגליל ובעוטף עזה. למשל בתפוחי אדמה בחרנו לעצור ב-50%. באופן מיידי יורד מכס על מה שלא מגדלים בישראל, ומה שנמצא באחוז יצוא גדול. כמו שיני שום, אפונים, אספרגוס, פטריות. תאנים, אננס, אבוקדו, פטל אוכמניות, מנגו שסק. גם על דשנים וחומרי הדברה אנחנו מורידים את המכס, וזה יוריד את התשומות החקלאיות".
רם בלינקוב, מנכ"ל האוצר, דיבר על הפחתת הריכוזיות ויוקר המחיה, "התחלנו בתחום המזון, אבל לא נעצור פה, נגיע לתחומים נוספים עם ריכוזיות. נועצנו בגורמי אקדמיה, בכל המשרדים הממשלתיים וגם עם רשות התחרות. בין הצעדים שאנחנו מתכוונים לבחון לעומק - איסור על פגיעה ביבוא מקביל. אנחנו יודעים לזהות בתחומים רבים שגורמים מנסים לפגוע ביבוא מקביל, וזה מגביל את היכולת להתחרות. אנחנו מתכוונים להביא בחקיקה איסור פגיעה ביבוא מקביל, מי שייתפס פוגע ביבוא מקביל יוטלו עליו קנסות כבדים. כך נגיע למצב של יבוא מקביל בהרבה מוצרים כנהוג בעולם המערבי.
"אנחנו מתכוונים להכביד מאד על מיזוגים של ספקים. בשנים האחרונות זה הביא לעליית מחירים. אנחנו רוצים להכביד עד כדי לאסור מיזוגים של ספקי מזון גדול. אנחנו רוצים להקשיח תנאים של 'הסדרי הפצה', יש להם יתרונות מסוימים, אבל הם מכבידים על שחקנים קטנים. אנחנו רוצים להגיע להסדרי הפצה, לרבות בחינת האפשרות להתערב בסידורי המדפים. עד כדי כך. בכדי לוודא שכשהלקוח נכנס לסופר יהיה לו מגוון גדול של אפשרויות".
עוד אמר בלינקוב, "יש מקום להגביל יבוא בלעדי, זה טעון בחינה אבל לצרכן הישראלי יש מודעות למותגים והוא משלם מחיר גבוה על יבוא בלעדי. אנחנו רוצים לבחון את הביטול של חוק הסדר כובל. יש היתר בחוק לעשות תיאום מחירים בחקלאות. הכל זה לטובת הספק אבל לרעת הצרכן. לבטל את ההחרגה בחוק לתוצרת החקלאית".