סגור
יאיר כץ יו"ר ועד עובדי התע"א
יו"ר ועד העובדים של תע"א יאיר כץ. מצוקות הצפיפות רק יחמירו עד המעבר (צילום: אוראל כהן)
בלעדי

בתע"א דורשים 150 אלף שקל לעובד על המעבר של אלתא בתוך אשדוד

על רקע מעבר מפעל אלתא באשדוד לאתר חדש וגדול יותר בעיר, ועד העובדים של התעשייה האווירית דורש מענק מיוחד לכל אחד מ־4,500 עובדי החברה הבת 

מענק מיוחד של 150 אלף שקל לכל אחד מכ־4,500 עובדי אלתא - זאת הדרישה שיעמיד ועד העובדים של התעשייה האווירית ברקע עסקת ענק שמקדמת רשות מקרקעי ישראל להעתקת מפעל אלתא ממיקומו הנוכחי באשדוד לאתר חדש וגדול יותר הנמצא דרומית לעיר, כך נודע לכלכליסט.
אלתא היא חברה־בת של תע"א ועיקר עיסוקה בפיתוח ובייצור של מכ"מים המשמשים בין השאר את מערכות ההגנה האוויריות המרכזיות של ישראל, חץ וברק MX של תע"א ושל כיפת ברזל וקלע דוד של רפאל. המפעל שלה משתרע על 194 דונם ונמצא בחלקה המזרחי של אשדוד. רמ"י מתכוונת להכשיר את המתחם לבניית רובע מגורים חדש.
הרובע החדש אמור להשתרע על שטח של כ־11 אלף דונם בתווך שבין אשדוד לגן יבנה. על פי ההסכם בין הרשות להנהלת אלתא העתקת המפעל לאתר הסמוך לשמורת החולות דרומית לאשדוד תיעשה במימון רמ"י, בכ־3.7 מיליארד שקל. מדובר בכסף שרמ"י מעריכה שתכניס משיווק הקרקעות.
גודל המתחם שאליו אלתא מתוכננת לעבור הוא כ־250 דונם והשטח הבנוי של המפעל יהיה כ־350 אלף מ"ר. ההסכם בין רמ"י להנהלת החברה אמור להיחתם בימים הקרובים. הוא קובע מתווה פינוי, ולפיו התהליך יושלם עד 2034. אלתא אמורה לקבל היתר בנייה ראשון למפעל החדש עד 2028.
בעוד רמ"י, עיריית אשדוד, תע"א ואלתא ירוויחו מהמהלך, גם העובדים מתכוונים לדרוש נתח באמצעות מענק חד־פעמי לכל עובד. מדובר בסכום אסטרונומי של כ־670 מיליון שקל, המהווים כ־15% מהסכום שתוציא רמ"י.
יו"ר ועד העובדים בתע"א יאיר כץ, המייצג גם את עובדי אלתא, פנה בימים האחרונים להנהלת החברה בבקשה לדון על הנושא. מנכ"ל אלתא הוא דרור בר והיו"ר שלה הוא מנכ"ל תע"א, בועז לוי.
אף שמפעל אלתא אמור לעבור מאשדוד לאשדוד, כץ אומר כי הדבר יאריך את משך זמן הנסיעה של רוב העובדים, שייתכן שרבים מהם יעבדו בחללי עבודה משותפים ושעוד טרם יישום תוכנית המעבר תנאי העסקתם במפעל הנוכחי יישחקו וייפגעו. כבר כיום ניכרת באלתא מצוקת שטח שמונעת הקמת תשתיות חדשות. היעדר היכולת להרחיבו מתבטא בתלונות על צפיפות ועל קשיי חניה גוברים. בשיחה עם כלכליסט אמר כץ כי "בשנים הקרובות המצוקות האלה יחמירו, כי ממילא לא ישקיעו בתשתיות חדשות ונוחות יותר בשל הפינוי הצפוי וכל זאת לצד קליטה מוגברת של עובדים חדשים. גם לאחר מכן הם יידרשו לתהליכי הסתגלות עם המעבר".
בכירים באלתא, המעורבים בתוכנית המעבר, התריעו בשיחה עם כלכליסט כי הדרישה החדשה מצד הוועד עלולה לעכב את תחילת יישום התוכנית, המורכבת ממילא.
במקביל, רשות החברות הממשלתיות מנסה להפסיק את פעילותה של אלתא כחברה־בת ולהטמיע אותה בתע"א. מנהל רשות החברות רועי כחלון סבור שהמיזוג יחסוך הוצאות הנהלה של עשרות מיליוני שקלים בשנה ויאפשר ביטול של ביורוקרטיות המתבטאות בין השאר במינוי של דירקטורים לאלתא ובצורך לקיים איתה הליכים נפרדים מאלה שמתקיימים מול תע"א, בקשר לגביית דיבידנדים על רווחים.
הפעילות של אלתא נחשבת לאחת המרכזיות והרווחיות של התע"א. ברבעון השלישי היא רשמה גידול של 23% במכירות לעומת הרבעון המקביל והן הסתכמו ב־607 מיליון דולר. מכירותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו בכ־2.7 מיליארד דולר.
ועד העובדים של תע"א הוא אחד החזקים במשק, כשיותר ממחצית מכ־16 אלף עובדיה הם מתפקדי ליכוד. מדובר באחד ממעוזי הכוח של מפלגת השלטון המהווה את הבייס של השר חיים כץ, יו"ר הוועד המיתולוגי של החברה. בשש השנים האחרונות מוביל את הוועד בנו, יאיר.
בהיותו ועד דומיננטי, שניים מחברי הדירקטוריון של תע"א הם נציגי העובדים ובשנים האחרונות כל עובד מקבל מדי שנה בונוס של לפחות כמה אלפי שקלים על רווחי החברה. הוועד מתגמל את ההנהלה בשקט תעשייתי ובאווירה פנימית טובה ועל רקע כל אלה, הדרישה החדשה למענקים המופלגים המסתכמים במאות מיליוני שקלים תהיה לכל הפחות בסיס איתן למו"מ.