סגור
עומס בתחנת רכבת סבידור מרכז אוגוסט 2025
עומס בתחנת רכבת סבידור מרכז בחודש אוגוסט (צילום: יובל חן)

הראיה המכריעה נעלמה: מי אישר את הנסיעה של הרכבת שהשביתה חצי מדינה?

הוועדה לבחינת אירוע פגיעת רכבת המשא בכבלי החישמול בחודש אוגוסט הגישה את המלצותיה והודתה כי הוויזה שאישרה את יציאת הרכבת מבלי לערוך את הבדיקות הנכונות, ופעם נוספת לאחר הפגיעה בכבלי החישמול, נעלמה; כן ציינה כי אף אחד לא טורח לאתר את מי שהעלים את הראיה החשובה ביותר בבדיקה

הוועדה החיצונית שמינה דירקטוריון רכבת ישראל לבחינת אירוע פגיעת רכבת המשא בתשתית החישמול בחודש אוגוסט, הגישה היום (ב') המלצות ביניים. האירוע התרחש כאשר רכבת משא פגעה בתשתית חישמול בצומת גנות, נעצרה לבדיקה למשך שעתיים, הוחלף נהג והרכבת המשיכה בנסיעה, אז היא שוב פגעה בכבלים באזור צומת ויתקין וכתוצאה מכך נגרמו שיבושים חמורים ברכבת למשך כשבועיים.
על פי הדו"ח, הפאלטים שהיו על הרכבת, לא נקשרו כראוי, ולאחר מכן השתחררו ופגעו בכבלי החשמל, תועדו ברישומים כמטען, בהיעדר הגדרה אחרת שהיה ניתן לתת להם במערכת, ולכן הרכבת הוגדרה כנושאת מכולות רגילות ולא פאלטים ולא נערכו הבדיקות הנדרשות.
אך הסוגייה החמורה ביותר היא עניין הוויזה, מדובר באישור שניתן לרכבת טרם יציאתה לנסיעה. עקב סירבול במערכת המיחשוב של הרכבת, הוויזה מחולקת לשניים, עותק דיגיטלי ועותק נייר שיש לשמור רק עד 72 שעות. בעוד שני הנהגים ועוזריהם שנהגו על הרכבת בשלבים שונים חתמו על העותק הדיגיטלי, העותק הפיזי, עליו היו אמורים לחתום אנשי הרכבת שאישרו את הבדיקות ונסיעת הרכבת וייתכן שהינם אחראים לאירוע החמור, נעלמה באורח פלא. למעשה הוועדה מציינת כי העותק כנראה כבר לא קיים. מדובר בראיה מכריעה ומשמעותית שיכלה לחשוף מי נושא בכובד האחריות לאירוע החמור, וברור לכל בר דעת שקיומה היה חיוני לברור האירוע ובכל זאת, מישהו ברכבת בחר להעלים אותה והוועדה ורכבת ישראל לא פועלות כדי לאתרו ולמצות עימו את הדין.
עיקרי המלצות הביניים של הוועדה עוסקות רבות בסוגית התיעוד. כמו התאמת מערכת הוצאת תיקוף אישור נסיעה לסוגי המטען השונים שמובילה רכבת ישראל, הפקת הוויזה בתהליך ממוחשב, כולל תוספת חתימה אלקטרונית של בעלי התפקידים השונים המחויבים בחתימה על גבי הוויזה על פי נוהלי הרכבת, בחינה מקיפה של מערך ההדרכות ברכבת לכלל ממלאי התפקידים השונים וגיבוש תהליכי בקרה שיבטיחו תיעוד מלא להשתתפותם, ביצוע הדרכות מתאימות ותיעוד הדרכות לעובדי החברות הפרטיות העוסקים בהעמסת המטענים השונים וכדומה. עוד נטען כי יש לתקן את ליקויי ההתקשרויות שבין רכבת ישראל לבין החברות הפרטיות הפועלות מול הרכבת בכל נושא העמסת מטענים, כולל פוליסות ביטוח עדכניות וערבויות בנקאיות מתאימות. לתקן ליקויי נהלים, כמו הנחיות עבודה ותיעוד מסמכים ותיעוד תהליכי עבודה שבין רכבת ישראל לבין החברות הפרטיות בכל תהליך הובלת מטענים והעברת האחריות בין הגורמים השונים. עוד ציינה הוועדה כי יש לבחון את אחריות החברות הפרטיות שהיו מעורבות באירוע והאפשרות שרכבת ישראל תקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לה.
דירקטוריון החברה הורה על יישום מיידי של המלצות הביניים וגם הסמיך את הוועדה לפקח על יישומן מול מ"מ מנכ"ל רכבת ישראל, אבי אלימלח ודיווחו אחת לשבוע לדירקטוריון על ההתקדמות ביישום ההמלצות. האירוע עדיין נמצא בבדיקה ויש רק לקוות שבמסגרת הבדיקות תבחן הרכבת מי העובדים שחתמו על הוויזה, לא הודו בכך ויתכן ואף העלימו אותה.