סגור
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית
שופט בג"ץ יצחק עמית. עמד בראש ההרכב (צילום: אתר בתי המשפט)

בג"ץ דחה את עתירת HOT נגד מיזם freeTV של קשת

חברת HOT טענה כי הרשות השנייה אישרה את המיזם לא לקחה בחשבון את הפגיעה האפשרית בתחרות - בשל כוחה הרב של קשת; בג"ץ קבע כי "לא עלה בידי העותרת להצביע על פגם משפטי מבורר בהחלטות שהתקבלו"; תגובת HOT: "משמעות ההחלטה היא כי האסדרה בשוק התקשורת בכלל ובתחום השידורים בפרט היא חסרת משמעות"

בג"ץ דחה את עתירת חברת HOT נגד freeTV, מיזם הטלוויזיה החדש של קשת RGE. חברת HOT עתרה כנגד גורמים בממשלה, ובראשם הרשות השנייה, שאישרה את הקמת המיזם. זאת על אף החשש שהפרויקט החדש יפגע בתחרותיות בשוק התקשורת - החשש של HOT ושל גורמים רבים נוספים בתחום, נובע מכוחה הרב של קשת בשוק התקשורת.
מיזם freeTV הושק ביום העצמאות האחרון, עוד בזמן שהעתירה נדונה בבית המשפט, והוא כולל שידורי טלוויזיה רב-ערוצית על בסיס רשת האינטרנט - באמצעות אפליקציה הניתנת להתקנה בטלוויזיות חכמות ובסטרימרים. RGE, שבבעלות משפחת רקנאטי מחזיקה כמה מהערוצים המוכרים בישראל, בהם ערוץ הספורט וערוץ הילדים.
ההרכב בראשות השופט יצחק עמית קבע כי לא היו פגמים בהליך קבלת ההחלטות, ולפיכך בית המשפט נשען על עמדת רשות התחרות והרשות השנייה שאישרו את הקמת המיזם. "לא עלה בידי העותרת להצביע על פגם משפטי מבורר בהחלטות שהתקבלו", ומשכך בחר שלא להתערב בהחלטות המקצועיות של הגופים המפקחים על שוק שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית.
בה בעת, בית המשפט ביקר את טענת הרשות השנייה על טענתה שאינה אחראית על כל שוק התקשורת, אלא רק על חלק ממנו. לאורך הדיונים נמנעה הרשות השנייה מלהתייחס להיבטים הרחבים של הקמת המיזם על שוק התקשורת, והתמקדה בהיבטים תחרותיים בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית בלבד. לפי בית המשפט, על הרשות השנייה לבחון את ההחלטות בהקשר רחב יותר של שוק התקשורת.
הרשות השנייה קבעה בספטמבר 2022, הייתה שאין מניעה בהקמת מיזם freeTV, אם יישמרו מספר תנאים מגבילים - כשנה לפני כן, בספטמבר 2021, המיזם אושר גם על ידי רשות התחרות, אך זו חייבה שינוי של מבנה הבעלות, כך שקשת תחזיק ב-75% מהמיזם ו-RGE ב-RGE .
בין המגבלות שהטילה רשות השנייה, כלל שקבע שערוצי הספורט המוחזקים על ידי RGE לא יועברו בבלעדיות במיזם החדש - ויישארו נגישים גם בערוצים אחרים. הרשות קבעה גם שיש למנוע העדפה בפרסום המיזם בפלטפורמות של קשת על פני פלטפורמות שידור מתחרות; שמירה על סודות מסחריים בין הערוץ המסחרי ו- freeTV והפרדה מוחלטת בין שידורי החדשות לבין המיזם. בהכרעת בג"ץ הודגש כי על הרשות השנייה להמשיך ולפקח על תנאי הרישיון של freeTV ולבחון שהחברה לא תפר את המגבלות שחלות עליה.
מ-HOT נמסר בתגובה: ״בג״ץ מותח ביקורת על הרשות השנייה וקובע באופן חד משמעי כי יש להמשיך לבחון את ההתפתחויות בשוק והתנהלות המיזם. על פי ההחלטה, "הרישיון שניתן אינו בגדר עובדה בלתי הפיכה ויש לבחון באופן נמשך את השלכותיו כמו גם את עמידתה של קשת בתנאים שנקבעו לפעילותה החדשה" (ציטוט מפסק הדין). יחד עם זאת משמעות החלטת בג"ץ מהיום כי האסדרה בשוק התקשורת בכלל ובתחום השידורים בפרט היא חסרת משמעות, וכי בפועל כל שחקן יפעל כראות עיניו ולפי מיטב שיפוטו ושיקול דעתו. משמעות ההחלטה היא פירוק מוחלט של המבנים הקיימים בשוק השידורים, HOT לומדת את ההחלטה ותפעל בהתאמה".