סגור
Dun's 100

"ישנה עלייה משמעותית בגובה קצבת נכות כללית"

קצבת הנכות הכללית רשמה עליה של כ–10%. עו"ד אימבר גולן פרטוש מסבירה מי זכאי לקבל קצבת נכות כללית ובאילו תנאים ניתן לקבל אותה

עם כניסת שנת 2024 נרשמה עליה של כ–10% בקצבת הנכות הכללית. נכון להיום, קצבה שכזאת תעניק לזכאים סכום חודשי של 4291 ₪. מדובר בסכום לא מבוטל עבור אנשים שנמצאים במצב של נכות כללית. אולם, לא מעט אנשים שנמצאים במצב שכזה לא מודעים בכלל לזכויות שלהם לקבל קצבת נכות כללית, "ההגדרה החוקית לנכות רפואית כוללת בתוכה מגוון סוגי נכויות לרבות נכות שכלית ונכות נפשית", מסבירה עו"ד אימבר גולן פרטוש, בעלת משרד עו"ד המתמחה בתביעות של נזקי גוף והגשת תביעות לקבלת קצבאות בגין נכות כללית, "המוסד לביטוח לאומי מפרסם מדי תקופה תקנות לקביעת דרגת נכות. תקנות אלו כוללות את פירוט הנכויות המקנות לבעליהן זכויות לקבלת קצבה מטעם המדינה. תקנות הביטוח הלאומי מדרגות את סוגי הנכויות לפי גובה אחוזי נכות וכן מאפשרות הכרה במספר סוגי נכויות במקביל".
לדברי עו"ד פרטוש, כדי לבחון זכאות לקבלת קצבת נכות כללית יש לבחון את התיק הרפואי של מבקש הקצבה, להגיש תביעה למוסד הביטוח הלאומי ולעבור ועדה רפואית שבכוחה לקבוע אחוזי נכות לפי הנהלים הקבועים בחוק. עו"ד אימבר פרטוש מציינת כי קצבת נכות כללית תשולם לסובלים מנכות שבעקבותיה נפגעת יכולתם להשתכר. היא מחלקת את תנאי הזכאות לשני סוגים מרכזיים, "במקרה הראשון מבקש הקצבה מוגדר כבעל נכות רפואית בשיעור של 60% לכל הפחות ובמקרים מסוימים תיתכן זכאות גם ב-40% נכות בלבד. במקרה השני, כושר העבודה של מבקש קצבת נכות כללית צומצם ב-50% לכל הפחות".

כיצד מקדמים את הליך התביעה?

הקריטריונים להגשת תביעה הם ברורים:
אדם חייב להיות תושב/ת ישראל מגיל 18 ומעלה ועד ליציאה לגמלאות. אדם צריך להיות בעל דרגת נכות של למעלה מ-60% או דרגת נכות בשקלול של למעלה מ-40% בגין מספר נכויות במקביל. גם נכות המגבילה את בעליה בהשתכרות בשיעור של לפחות 50% והכרה באובדן כושר עבודה ב-60% לכל הפחות היא בתוך הקריטריונים. וכמובן, חוסר הכנסות כתוצאה מעבודה עד לתקרה הקבועה בחוק. ישנם גם חריגים, כמו למשל: עקרות בית בשיעור בעלות אחוז נכות של 50% ויותר וגמלאים עד גיל 67.
הליך התביעה מתחיל עם הגשת תביעה לביטוח הלאומי כאשר בשלב הראשון יגיש מבקש הקצבה תביעה למוסד לביטוח הלאומי. פעולה זו דורשת צירוף מסמכים נלווים כאסמכתאות המעידות על נכותו של המבקש.
בשלב הבא יזומן מבקש קצבת נכות לוועדה רפואית שבסמכותה לקבוע את רמת נכותו של מגיש הבקשה. בשלב זה ניתן להעביר לוועדה חומרים רפואיים רלוונטיים אשר יש בהם כדי להעיד על היקף הנכות ומידת ההגבלה שלה על יכולת התפקוד של מבקש הקצבה, "יש חשיבות גדולה להעביר את המסמכים הנכונים בצורה מדויקת, דבר המגדיל את הסיכויים לקבלת התביעה", מסבירה עו"ד פרטוש.
במידה והבקשה נדחתה, ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית באמצעות הגשת ערר על החלטת הביטוח הלאומי לגבי זכאות מגיש הבקשה או לגבי גובה אחוז הנכות. את הערעור יש להגיש בכתב בתוך 60 יום מאז קבלת ההודעה מהוועדה הרפואית. בהגשת הערעור יש לפרט בצורה סדורה ומנומקת היטב את הסיבה להגשתו בהתאם לדעת המטופל כי ההחלטה שנקבעה לא עולה בקנה אחד עם המציאות עמה הוא מתמודד. ניתן ומומלץ לצרף חוות דעת של מומחים רפואיים התומכים בתוכן הערר וטוענים כי ההחלטה אינה משקפת את מצב המטופל. "חשוב לדעת כי החלטות הוועדה מבוססות מצבים רפואיים שהם דבר אשר משתנה עם הזמן, מה שמאפשר בעת הצורך הגשת ערעור מנומק היטב לאחר בדיקה מעמיקה של נימוקי החלטות הוועדה", מסבירה עו"ד פרטוש, ומוסיפה, "באופן כללי אני ממליצה לפנות לעורכי דין מומחים שיכולים לתת מענה מקצועי מקיף יותר מאשר חברות למיצוי זכויות. בעוד חברות למיצוי זכויות מגישות מידע מסייע ואף עוזרות בהגשת בקשות קצבה, צריך להדגיש שהן מוגבלות ביותר בכל הנוגע להגשת סיוע משפטי ולייצוג בוועדות רפואיות. עו"ד המתמחה בדיני הביטוח הלאומי יכול להגיש סיוע בתחום המשפטי, להכין את הלקוח לוועדות הרפואיות ואף להיכנס איתו יחד לוועדה ולהציג את מצב הלקוח בצורה המקצועית ביותר. מטבע הדברים, לנעזרים באיש מקצוע משפטי, קיימים סיכויים גבוהים ביותר לקבלת זכאות לקצבת נכות לפי אחוזי נכות מקסימליים".
"לפי החוק במדינת ישראל, אסור לעו"ד לגבות ממרשו כל תשלום על הגשת תביעת נכות כללית, אלא אם כן התיק הצליח והלקוח הוגדר כזכאי".
משרד עורכי הדין אימבר גולן פרטוש עוסק כבר שנים רבות בתביעות נזקי גוף בכלל ובתביעות קצבאות נכות בפרט. לדברי עו"ד פרטוש העלאת קצבת הנכות הכללית היא בשורה טובה לאנשים שמתמודדים עם נכויות, "כל העלאה בקצבה, גם אם לא גדולה, מייצרת הכנסה גבוהה יותר לאנשים שמתמודדים עם נכות כללית. בהקשר הזה חשוב להוסיף, לפי החוק במדינת ישראל, אסור לעו"ד לגבות ממרשו כל תשלום על הגשת תביעת נכות כללית, אלא אם כן התיק הצליח והלקוח הוגדר כזכאי. תשלום שכר הטרחה לעורך הדין ייגבה לפי אחוזים מסכום התביעה, כך שאנשים שמעוניינים לתבוע את ביטוח לאומי בגין נכות כללית לא צריכים להימנע מהתביעה בגלל החשש מההוצאות הכרוכות בכך", מסבירה עו"ד פרטוש, שמדגישה שהתשלום לעורך הדין מתבצע רק לאחר הצלחה בתיק ורק במידה ואכן התביעה התקבלה.
1 צפייה בגלריה
אימבר גולן פרטוש 2024
אימבר גולן פרטוש 2024
אימבר גולן פרטוש
(צילום: אילן סימן טוב)

עו"ד פרטוש מדגישה כי כאמור, מעורבות עו"ד בתביעות היא חיונית מאחר ועו"ד מעניק ייעוץ ראשוני שבוחן האם ניתן להתקדם עם תביעה והאם יש 'קייס', "עו"ד מקצועי יבחן היטב את נתוני התביעה ויעריך כראוי את סיכויי מבקש הקצבה לקבלת זכאות ובמידה ולפי דעתו הינו זכאי - יעריך גם את גובה אחוז הנכות. מידע זה נחוץ מאוד עבור מבוטחים המעוניינים לדעת האם לצאת לדרך המורכבת של הגשת בקשה לקבלת קצבה. כבעלת משרד עו"ד ביטוח לאומי מזה שנים אני דואגת ליידע את הלקוח בזכויותיו ומעניקה הסבר מפורט על תהליך התביעה ואילו מסמכים יש להשיג לצורך כך".
לדברי עו"ד פרטוש, העובדה שהיא עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם מומחים רפואיים ומציעה מעטפת משפטית מקצועית מול הביטוח הלאומי ומול חברות הביטוח השונות, מסייעת ללקוח להגיע למיצוי זכויות "במקסימום האפשרי", "אני אוספת מידע רפואי ומגישה ללקוח את העזרה הנחוצה כדי שידע אילו מסמכים רלוונטיים עבורו כך שיתמכו בבקשה למקסם את סיכויי קבלת הזכאות. יחד עם הלקוח אנחנו ממלאים טופס תביעה בצורה מקצועית בן מהבחינה הרפואית והן מהבחינה המשפטית וזאת כדי להגביר את הסיכויים לקבלת התביעה. אני כמובן מגיעה עם הלקוחות שלי ומלווה אותם בהליך הקריטי של הוועדות הרפואיות ומייצגת אותם מבחינה משפטית עם הצגת מעטפת ראיות וטענות מושלמת. במידה וקיים צורך, אני גם מגישה ערעור. בכלל, אני מאמינה בליווי לכל אורך התהליך – גם לאחר קבלת אישור מטעם הוועדה. אני כאן כדי לתת כתף ללקוחות שלי לאורך כל התהליך ולסייע להם בהליכים הבירוקרטיים המתישים עד שהם מקבלים את הקצבה בפועל".
מאת עו"ד אימבר גולן פרטוש
d&b – לדעת להחליט