סגור
נמל אילת הישן עומד שומם
נמל אילת עומד שומם (צילום: שירלי זינגר)

נמל אילת ישוב בקרוב לפעילות? האחים נקש במגעים לחכירת אוניות להובלת רכבים מהמזרח

לאחר ירידה של 80% בהכנסות הנמל בעקבות המצור החות'י, בעלי הנמל מתכננים להקים זרוע ספנות עצמאית עם שתי אוניות שיובילו 3,500-5,000 רכבים כל אחת. הטיימינג: שבועות לפני ההחלטה  על הארכת הזיכיון ל-10 שנים נוספות

האחים נקש שמפעילים את נמל אילת באמצעות חברת "פפו ספנות" החליטו על מהלך אסטרטגי יוצא דופן במטרה להשיב את פעילות יבוא הרכבים לנמל, והודיעו כי בכוונתם לשכור או לרכוש 2 אוניות מסוג Ro-Ro המיועדות להובלת רכבים ולהוביל את המכוניות בעצמם מהמזרח הרחוק לנמל שבבעלותם.
ענף הרכבים הוא ענף רווחי ומרכזי בנמל שמושבת מאז תחילת המלחמה עם הטלת המצור של המורדים החות'ים על מיצר באב אל-מנדב ותקיפת אוניות בעלות זיקה ישראלית. בעקבות כך נאלצו יבואני הרכב לייבא לנמלים באשדוד וחיפה, מהלך שלטענת חלקם מייקר עלויות כיוון שהמסלול ארוך יותר והאחסון יקר יותר. כתוצאה מהמצב החדש הכנסות נמל אילת צנחו בכ-80% והוא נקלע לחובות מול המדינה ועיריית אילת.
כעת במטרה להשיבו לפעילות, האחים נקש הודיעו כי בכוונתם להקים זרוע ספנות עצמאית להובלת רכבים מהמזרח הרחוק לאילת. לטענתם, בימים אלה הם מנהלים מגעים עם מספר חברות ספנות במטרה לחכור או לרכוש שתי אוניות מסוג Ro-Ro המיועדות להובלת רכבים שמסוגלות לשאת בין 3,500 ל-5 אלף כלי רכב כל אחת, וכך למעשה להוביל באופן עצמאי את הרכבים לאילת, כאשר המהלך יקודם בשיתוף יבואני רכבים. עם זאת בנמל סירבו לציין את שמות היבואנים שהביעו נכונות להצטרף למהלך. עלות חכירה של אונייה כזו נאמדת ב-35 עד 50 אלף דולר ליום, כשמסלול של אוניה מסוג זה שמגיעה מהמזרח הרחוק לנמל אילת אורך בין 35 ל-50 יום. במקביל, בוחנים האחים נקש את השלכות המהלך מבחינת ביטוחים, כאשר בנמל אילת מעריכים כי סוגיית הביטוח לא תעכב את התוכנית וכי אם המהלך יצליח, אוניית הרכבים הראשונה תעגון בנמל אילת בשבועות הקרובים ואחריה יצטרפו למהלך חברות ספנות נוספות.
בהנהלת הנמל מבקשים להדגיש כי השבתת נמל אילת אינה רק בעיה של בעלי המכוניות, אלא משבר לאומי המשפיע על כל אזרח בישראל וכי הסטת הרכבים לנמלים באשדוד וחיפה תופסת שטחי אחסון אדירים, מעכבת פריקת סחורות חיוניות אחרות ומייקרת את העלויות לצרכן יתרה מכך, ריכוז כל יבוא הסחורות בחזית אחת (הים התיכון) מהווה פגיעה בחוסן הלאומי וביכולת המדינה לתפקד בחירום. בנוסף, טוענים בנמל אילת כי הנמל הוא עורק החיים של העיר אילת והשבתתו פוגעת ישירות במאות משפחות ובכלכלת האזור כולו.
הטיימינג של ההחלטה יוצאת הדופן אינו מקרי. האחים זכו בזיכיון לנמל ב-2012 למשך 15 שנה, כאשר בסוף החודש הנוכחי צפויים משרד האוצר ומשרד התחבורה להחליט אם הם עמדו בכתב ההסמכה וזכאים להארכה של זיכיון הנמל בעוד 10 שנים, או אם הזיכיון יוצא למכרז חדש. האחים שנהנו מרווחים ודיבידנדים יפים בימים בהם הנמל עבד במלוא הכח מבקשים להמשיך את הזיכיון ורק לאחרונה הפקידו 105 מיליון שקל ערבות עבור המשך הזיכיון בנמל אילת וביקשו לדחות את קבלת ההחלטה לגבי הזיכיון ב-3 חודשים כדי לאפשר משא ומתן. בין היתר הם מציעים לוותר על פיצוי בגין הנזקים שנגרמו להם בשנתיים של המלחמה, ולקבל בתמורה תוספת של 3 שנים על 10 השנים שכבר כלולות בהארכת הזיכיון.
בעבר ניסה הנמל לקדם מספר מהלכים כדי לשוב לפעילות, ביניהם פנייה ישירה לארה"ב בבקשה לחלט נכסים של הח'ותים כפיצוי לנמל, מגעים עם מצרים בבקשה לסייע להבטיח מעבר לספינות דרך תעלת סואץ וגם מתווה במסגרתו הממשלה תשתתף בדמי הובלה של אוניות שיגיעו לנמל בדרך עקיפה ויקרה יותר. המתווה היה אמור להיות צמוד לצו של משרד הכלכלה, שיורה ליבואני רכב לייבא כלי רכב המיוצרים במזרח הרחוק דרך נמל אילת בלבד, בדומה לצו שהנמל קיבל למשך 3 שנים בתחילת תקופת הזכיינות. במונחים של עלות, אם יוחזר הצו מדובר בהתייקרות של 300-400 דולר לרכב, ובנמל הציעו לחלוק עם המדינה את העלות, כאשר המדינה תשלם 50%, הנמל 25% והיבואנים 25%, לטענת גורמים בנמל הם קיבלו את הסכמת היבואנים למהלך, אך לאחר דיון בוועדת הכספים הובהר כי אין מקור תקציבי למהלך.
עיניהם של האחים נקש נשואות קדימה, הם מתכננים לטווח הרחוק ובהתאם לשיחות על מסילת השלום נראה כי תוכנית "נמל התעלה" קרובה מתמיד. במסגרת התוכנית יעבור הנמל לצפון העיר, מפלס המים יהיה עמוק יותר והוא יכלול שטחי מסחר, עגינה ופיתוח בנוסף למסילת רכבת שתחצה את ישראל מכיוון אחד ותוביל חיבור למדינות ערב מהצד השני. המשך החזקת הזיכיון של נמל אילת הנוכחי יבטיח לאחים נקש נקודת פתיחה טובה יותר במכרז העתידי לנמל התעלה.