סגור
תושבים בני ברק סלולר פלאפון חרדי מדבר ב טלפון סלולרי
חרדי מדבר בטלפון סלולרי ( צילום: עמית שאבי)

דעה
חייבים להוציא את הקווים הכשרים לחופשי

רפורמת ניוד הקוים הכשרים היא אחד הצעדים היחידים שעשתה הממשלה הזו לשילוב חרדים בעבודה. אסור לוותר עליה במסגרת הסכמות עם האופוזיציה

בניגוד מוחלט לדימוי של הממשלה הזו אצל החרדים כממשלת שמד, זו היתה ממשלה נוחה מאוד לחרדים, ועוד יותר נוחה לממסד החרדי. היא כמעט לא צברה הישגים בתחומי הדת והמדינה או שילוב החרדים בכלכלה. אחד ההישגים הבודדים שלה בהקשר זה הוא החלטת שר התקשורת יועז הנדל על רפורמת ניוד הטלפונים כשרים בלי שינוי המספר, שתבטל את אחד מאמצעי השליטה העיקריים של הממסד החרדי באנשיו.
הניסיונות להגיע הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה על עסקאות חקיקה לא בהכרח ייפסקו השבוע. מה שתהיה עליו הסכמה יוכל לעבור גם בשבועות הבאים. דווקא על רקע זה חשוב מאוד שרפורמת ניוד המספרים הכשרים לא תוקרב. נכון, זה נושא מסובך שאינו מוכר מספיק בציבור, אבל זה נושא חשוב במיוחד. אם הקואליציה לא תיכנע, ואם בג"ץ לא יתערב, הרפורמה תצא לדרך ב-1 באוגוסט ותהיה בלתי הפיכה.
מעט מאוד צעדים עשתה הממשלה לשילוב החרדים בכלכלה - היא לא קיצצה בקצבאות לישיבות, היא הגדילה את תקציבי רשתות החינוך החרדיות. הצעד המעשי ביותר שלה היה ביטול ההנחות לאברכים במעונות יום. אבל שר האוצר אביגדור ליברמן ויתר עליו כדי להשאיר את ימינה בקואליציה, מה שכזכור לא כל כך הועיל. בשבוע האחרון נוספה הרפורמה של לימודי הליבה בבתי הספר היסודיים הפרטיים לבנים, אבל יעברו שנים רבות עד שפירותיה יבשילו.
לכחצי מיליון חרדים יש קווים כשרים שמנהל גוף פרטי בשם ועדת הרבנים לענייני תקשורת, כלומר הוועדה והרבנים מחזיקים בשורה של אמצעי פיקוח על הציבור החרדי. אחד מהם הוא שלרוב החרדים יש טלפונים ללא אינטרנט. השני הוא שהוועדה חוסמת את הגישה לקווים נורמטיביים רבים שהתוכן שלהם אינו ראוי בעיניה. אמצעי הפיקוח האלה יוצרים חומות בלתי נראות לציבור החרדי. האמצעי השלישי והחמור ביותר הוא שהמספרים הכשרים ניתנים לזיהוי, ומוסדות חינוך חרדיים רבים אינם מקבלים ילדים שלהורים שלהם יש טלפון לא כשר.
ההסבר הרשמי של שר התקשורת יועז הנדל לרפורמה הוא שבירת המונופול הכלכלי של ועדת הרבנים לענייני תקשורת. אבל ברור שהרפורמה תפתח גם את המונופול על המחשבה החרדית ותהיה הכרזת עצמאות לחרדים החדשים. בניגוד לשקר התעמולתי של יהדות התורה, לא מבטלים את הקומה הכשרה. כל מי שירצה להישאר בה יוכל. מבוטל רק השימוש במספרים הכשרים לפיקוח חברתי.
הנדל התעכב מדי וקיבל את ההחלטה ברגע האחרון. לכן היא תצא לפועל בראשית אוגוסט. בשבועות האחרונים היו לא מעט ניסיונות למכור אותה בתמורה לחוקים אחרים שהקואליציה מעוניינת בהעברתם. בין היתר העבירה הכנסת בקריאה ראשונה חוק שדחפה ש"ס שמבטל את הרפורמה.
לקואליציה אסור לתת לחוק הזה לעבור. טלפון חכם הוא תנאי הכרחי להתנהלות בעולם המודרני. מי שרוצה להוציא חרדים לשוק העבודה צריך לדאוג שהם לא יחששו להשתמש בו.