סגור

המדינה לבג"ץ: גם בשנה הבאה יהיו הנחות לאברכים במעונות יום

שר האוצר נסוג מהמהלך המשמעותי היחיד להוצאת אברכים לעבודה. ברקע: כניעתו לדרישת ח"כ ניר אורבך מימינה אחרי פרישת סילמן. גובה ההנחה - עד 2,000 שקל עבור ילד אחד ועד 5,000 שקל לשני ילדים

המדינה הודיעה לבג"ץ שתעניק הנחות למעונות יום לילדי אברכים גם בשנת הלימודים הבאה. בכך מימש שר האוצר אביגדור ליברמן את ההתחייבות שנתן לח"כ ניר אורבך מימינה בעקבות פרישת ח"כ עידית סילמן מהקואליציה. הוא ביטל בכך את המהלך המשמעותי היחיד להוצאת חרדים לעבודה שביצעה הממשלה הזו.


אחד החסמים הגדולים בדרך ליציאת אברכים לעבודה הוא שהדבר אינו משתלם להם. סך ההטבות שהם מקבלים מהמדינה וממוסדות חרדיים מתקרב לשכר שהם יכולים לקבל כעובדים לא אקדמאים. בתוך סל ההטבות לאברך יש משקל חשוב להנחות הענק במעונות היום - עד 2,000 שקל לחודש לילד אחד, עד 5,000 שקל לשניים. כלומר ההנחות מעודדות את האברכים להישאר בישיבה.
ביטול ההנחות היה אמור להיכנס לתוקף בנובמבר האחרון. בעקבות מספר עתירות של עמותות חרדיות ואברכים, הורה בג"ץ לעכב את ביצוע הרפורמה עד שנת הלימודים הבאה. אלא שאז באה פרישת סילמן והחשש מהתפוררות כללית של הקואליציה וליברמן הסכים לוותר על המהלך כולו. הוא הסביר ש"הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה בחירות".

1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: עמית שעל)

בשבוע הבא עמד להיערך דיון בשתי עתירות של אברכים וישיבות. עו"ד נטע אורן ועו"ד שרון הואש-אידר מפרקליטות המדינה הגישו היום בקשה לביטול הדיון ומחיקת העתירות בטענה שהצורך בהן התייתר. העתירות, טוענת המדינה, הפכו לתיאורטיות.
בהודעת המדינה לבג"ץ נאמר: "בימים האחרונים התקבלה החלטה על כוונת שר האוצר אבידור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי לפיה למבחן התמיכה לשנה"ל תשפ"ג תתווסף הכרה בלימודים תורניים, כך שהורה הלומד מעל 24 שעות שבועיות במסגרת מוסדות תורניים הנתמכים על ידי משרד החינוך ייכלל באוכלוסיית היעד לעניין המבחנים ויהיה זכאי לתמיכה בהתאם למבחני ההכנסה".
עו"ד זלמן בלאק המייצג את העמותה החרדית אמת ליעקב שהיא אחת העותרות מסר: "אני שמח שהמדינה מבינה – גם אם באיחור – שקיצוץ הסבסוד רק יפגע באלפי נשים חרדיות העובדות לפרנסתן. אנחנו נמשיך להיאבק בשם רבבות משפחות חרדיות וילדיהן".