סגור

דעה
מתווה המתמחים ילדותי ויוביל לאסון

משרד הבריאות נשבה בקסמה של קבוצת מתמחים טובים וראויים ששמה לה למטרה לקעקע כל דבר שאינו לרוחה ובדף המסרים שלה. מערכת הבריאות נתפסה בצווארה למען הישרדות פוליטית. יו"ר איגוד הכירורגים פרופ' יורם קלוגר מגיב לכתבה בכלכליסט

אני כותב בשעה מוקדמת מאוד. סיימתי את ביקור הבוקר הראשוני, ישבתי עם התורנים, בחנתי את דו"חות הניתוח ובעוד רבע שעה אשב בישיבה משותפת עם מתמחיי. "בכירי המערכת" ממשיכים לדאוג לחינוך המתמחים, למען החולים ובוודאי לשמר ולשפר את מערכות הבריאות וההכשרה.
קראתי בעיון רב את הכתבה שפורסמה בכלכליסט. כמי שמצוי בדברים אבקש לעדכן בכמה נושאים, שאולי ישפכו אור על הנושא, מנקודת ראות שונה.
פתאום, אחרי שנים, החל משרד הבריאות להתעניין ברופאים, ברווחתם ובשעות עבודתם. עד כה היו אלה מנהלי בתי החולים שגייסו רופאים דרך הקרנות בכדי להקל על העומסים הבלתי נסבלים על מתמחיהם ומנהלי המחלקות שיצאו מגדרם בכדי להשיג תקנים ורופאים מכל העולם (אל תקניים) בכדי להקל על רווחת מתמחיהם.
2 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
המדינה העמידה אותנו בחזית לבדנו. ההכרזה של שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המדינה, שכעת יוצאת "במהלך היסטורי", מעמידה אותנו, אנשי המערכת, פעם נוספת בחזית - לבדנו, בתקינה מגוחכת, ללא כלים ובוודאי ללא כל כוונה לדאוג למתמחים באשר הם. קיצור התורנויות יפול לפתחנו וכמו תמיד נידרש אנו, מנהלי המחלקה לבצע בקרת נזקים. כאלה היו רבים במהלך השנים. עד עתה, "הרופאים דאגו לעצמם".
החינוך הרפואי למתמחים לא תוקצב, ההכשרה לא עניינה את שרי הבריאות לדורותיהם והיא הייתה נתונה בידי הרופאים עצמם. כן, גם בידי הרופאים הבכירים ובעיקר בידיהם, אלה המוקצים מחמת המיאוס. הם לימדו את המתמחים הצעירים, ללא כל תמורה כספית, מתוך אהבה ומסירות למקצוע ובוודאי לחולים. וראה זה פלא, כולם מתגאים במערכת הבריאות על איכותה, היצירתיות שבה ובוודאי איכות רופאיה.
המדינה, שכעת יוצאת "במהלך היסטורי", מעמידה אותנו, אנשי המערכת, פעם נוספת בחזית - לבדנו, בתקינה מגוחכת, ללא כלים ובוודאי ללא כל כוונה לדאוג למתמחים באשר הם. קיצור התורנויות יפול לפתחנו וכמו תמיד נידרש אנו, מנהלי המחלקה לבצע בקרת נזקים

המערכת הורעבה

הגאווה למערכת הבריאות בישראל היא פרי עמלם של רופאים ורופאות, ללא תמיכת משרד הבריאות, בוודאי לא האוצר, ונגד כל הסיכויים, לנוכח הרעבתה מזה יובלות בשנים.
ההסתדרות הרפואית לא הוקמה לפני 70 שנה. היא הוקמה על-ידי קומץ "משוגעים" בשנות השלושים של המאה הקודמת ואט אט התפתחה למה שמכונה כיום ההסתדרות הרפואית. הכותרת "הסתדרות" אינה תואמת את פעילותה הרחבה ומעורבותה לשיפור החינוך הרפואי (ללא תמיכת המדינה) ובוודאי לרווחת המתמחים.
הגם שהפכה שק אגרוף ומשל לארגון ארכאי, הארגון הזה (ייתכן שחייב שינוי ומתיחת פנים) פועל רבות למען המתמחים, ההוראה והחינוך.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון מרשם
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון מרשם
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון מרשם. האם משרד הבריאות נשבה בדף המסרים של הארגון?
(צילום: גיל יוחנן)
הידעתם כי הר"י הקימה בית ספר מקוון למקצועות הרפואה למען המתמחים וזאת ללא כל סיוע של משרד ממשלתי? תכניו זמינים לכל (כולל מתמחי מרשם) והוא מופת להוראה מקוונת בעולם.
הידעתם כי למתמחים מוקצה פרק של שישה חודשים לצורך מחקר, במשכורת מלאה וללא חובת תורנויות?
הידעתם כי מתמחה זוכה למענק 20,000 שקל עם סיום בחינת שלב א' ו-40,000 שקל עם סיום בחינת שלב ב'?
הידעתם כי כל מתמחה זוכה לחופשה של לפחות ארבעה-חמישה חודשים לפני בחינות?
הידעתם כי מניין חופשת הלידה של מתמחות נחשב במניין חודשי ההתמחות כולם?
הידעתם כי הר"י מובילה הכשרה ביזמות רפואית למתמחיה (כולל מרשם)?
הידעתם כי הר"י מעניקה פרסי הצטיינות למתמחים על עבודות מחקר (כולל מרשם)?
הידעתם כי למשל איגוד הכירורגים עומד להשיק בינואר תוכנית התמחות חדשה, מבוססת מיומנויות, שכל כולה מעוצבת לטובת המתמחים ולשיפור רווחתם תוך מתן אחריות אישית לצעירים על קצב רכישתן של המיומנויות? תוכנית רעננה, חדשנית וייחודית לעומת רוב מדינות העולם?
כמובן שקצרה היריעה מלפרט את הפעילות של "המוסד הארכאי" שמתמחים צעירים קוראים לפרקו ורואים בו גוף מאיים ובוודאי לא רלבנטי.
משרד הבריאות הנוכחי על בכיריו ויועציו נשבה בקסמה של קבוצה (אנשים טובים ומתמחים ראויים) ששמה לה למטרה לקעקע כל דבר שאינו לרוחם ובדף המסרים שלהם.
חבל, שכן אנחנו "הבכירים במערכת" שעל כתפינו ניסיון (ולקחים) מצטבר של מאות שנים, קובעים באופן קטגורי שהמתווה של משרד הבריאות יגרום אסון לבריאות בישראל. לשר הבריאות וליועצי התקשורת שלו אין כל מושג וידע על האופן שבו פועלת המערכת ולאן יוביל את הבריאות בישראל המהלך החד-צדדי שלו. זה ברור לכל מי יהיה חייב בעדות בוועדת החקירה לכשתקום.
הר"י, מזה שנים, הכריזה כי יש לפעול לרווחת המתמחים, וכך פועלת. קיצור התורנויות הוא רק סעיף אחד ממגוון מהלכים שיש לקיים. לצורך כך שמה על השולחן מתווה קוהרנטי וישים שבו סעיפים רבים ולא קיצור התורנויות כחזות השינוי הנדרש. בוודאי לא "תקנים" כפתרון לכל המצוקות שקיימות במערכת ונופלות על כתפי רופאיה (לא על כתפיו של שר הבריאות).
המתווה של משרד הבריאות יגרום אסון לבריאות בישראל. לשר הבריאות וליועצי התקשורת שלו אין כל מושג וידע על האופן שבו פועלת המערכת ולאן יוביל את הבריאות בישראל המהלך החד-צדדי שלו. זה ברור לכל מי יהיה חייב בעדות בוועדת החקירה לכשתקום

לא התבלבלנו

כל הצעדים האחרונים שלנו "הבכירים במערכת" נועדו למטרה אחת - אימוץ המתווה של הר"י, היחיד שבחן את כל האספקטים של רווחת המתמחים, ולא יציאה לדרך עם מתווה הזוי, ילדותי ולא ישים. בכירי הר"י לא התבלבלו ואינם מבולבלים.
בכירי הר"י ובכלל זה יו"ר האיגודים, האחראים ישירות על המתמחים, המומים מהאופן שבו בוחר משרד הבריאות ללכוד את מערכת הבריאות בצווארה למען הישרדות פוליטית.
כל הצעדים האחרונים שלנו "הבכירים במערכת" נועדו למטרה אחת - אימוץ המתווה של הר"י, היחיד שבחן את כל האספקטים של רווחת המתמחים, ולא יציאה לדרך עם מתווה הזוי, ילדותי ולא ישים. בכירי הר"י לא התבלבלו ואינם מבולבלים
אם באמת חפץ משרד הבריאות להיטיב עם המתמחים עליו לרדת מהעץ הגבוה ולצאת לדרך משותפת עם הר"י ליישום המתווה של הוועדה שהוקמה למען בחינת אופן עבודת הרופאים.
בהכירי את המתווה לפני ולפנים, טוב יעשה המשרד אם יבחר בדרך זו ויאפשר לנו לפעול באופן אמתי, רוחבי ובעיקר מעשי למען רווחת המתמחים.
אכזבתם של המתמחים תהיה כה גדולה כשמתווה המשרד לא יצלח. מחשבה תחילה, שיתוף פעולה והכרה בגורמי המקצוע הם שיובילו את המהלך ליעד הראוי ולא להתרסקות קולוסלית.
פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים