סגור
תום ליבנה מנכל ומייסד שותף של חברת VERBIT
תום ליבנה (צילום: שלומי יוסף)

דעה
תום ליבנה: "אם הרפורמה תאושר – תהיה פה מלחמת אחים"

מייסד ומנכ"ל ורביט בטור בלעדי לכלכליסט: "הכוח נמצא אצל הקואליציה, לכן אני מצפה מהם לצעד בונה אמון". לדבריו, נפגש לאחרונה עם שר האוצר סמוטריץ': "הרגשתי שיש פה שותף אמיתי שרוצה לעבוד ולנצח ביחד"

קריסתו של סיליקון ואלי בנק (SVB) היא אירוע מכונן בהיסטוריה הפיננסית. בסופו של יום החליט הבנק המרכזי של ארה"ב להכריז על תוכנית סיוע וכולנו צריכים להיות אסירי תודה לג׳נט ילן, שמטפלת במשבר במיומנות ומוכיחה שיש על מי לסמוך. ברגע שהבנק המרכזי מודיע על תוכנית סיוע, המשמעות היא שהפגיעה בחברות הייטק ישראליות, בהן ורביט, היא שולית בלבד. דה פקטו צריך לעדכן את הלקוחות (השמחים) שלנו עם מען תשלום חדש עבור השירותים אותם ורביט מספקת להם.
בצבא הייתי לוחם ביחידה מובחרת. לימדו אותנו שהמעז מנצח ומה שלא הורג - מחשל. עברנו הרבה מהמורות במסע שלנו, וקריסת בנק היא עוד אחד מאבני הדרך שהיה עלינו לצלוח בבטחה על מנת להגשים את החזון השאפתני שלנו. ורביט, המפתחת פיתרונות תמלול דיגיטליים, היא אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בישראל - היא גייסה מעל 600 מיליון דולר, ויש לה יותר מ-1,000 עובדים ועשרות אלפי פרילנסרים (ומשפחות) אשר משרתים מעל ל-4,000 לקוחות, בהם גוגל ו-CNN.
בטור הקודם ניסיתי לעורר השראה ביזמים צעירים בתחילת דרכם. דיברתי על אחד מערכי החברה שלנו - "לעשות טוב בעולם" על ידי תהליכי הנגשה טכנולוגיים מתקדמים. ואילו הפעם אדבר על הערך השני שלנו - "לנצח ביחד".
לפני כחודש התראיינתי לחדשות 12. חשוב לי להבהיר את מה שאמרתי – אם הרפורמה תאושר אז אני כתום ליבנה, תושב ואזרח המדינה, לא מעוניין להישאר ולחיות פה ולכן אעזוב את הארץ (ואין לי ספק שאני לא היחיד שיעשה זאת). האמת היא שבעצם המדינה ויתרה עליי ועל עוד מאות יזמים נוספים. אין לנו שום סיבה להישאר פה. בסופו של יום אין לנו ארץ אחרת וכולי תקווה שעד סוף החודש הקרוב נוכל להגיע להבנות לגבי הרפורמה.
צר לי שעליי לאכזב את שונאיי ומגדפי (שרק ממריצים אותי עוד יותר בעשייה שלי) ששמחו לאיד ואיחלו לי שלל פינוקים - אולי עומדת לי זכות ראשונים, כשהייתי בין אלה שיצאו בפומבי נגד ה"רפורמה" ולזעזע את אמות הסיפים, אך מאז התקבצו להם יחד מיטב בניה של המדינה בתנועת מחאה אדירה.
נכון לכתיבת טור זה, הליך החקיקה ממשיך להתקדם. אצלנו בהייטק יש signing ויש closing; בקריירה שלי לא קרה מעולם שהתנאים עליהם הסכמנו ב-signing יהיו שונים מהתנאים הסופיים. מבחינתי, אם חוקי הרפורמה עברו בקריאה ראשונה אז הנוסחים של הקריאה השנייה והשלישית אמורים להיות זהים. במידה שהרפורמה תאושר בדומה למה שאושר בקריאה ראשונה, תהיה פה מלחמת אחים לצערי.
הכוח נמצא אצל הקואליציה, ולכן אני מצפה מהם לצעד בונה אמון. שלא יהיו אי הבנות, אני בעד שינויים בתחום, אבל השטן נמצא בפרטים הקטנים. קצת נתונים: ישראל נמצאת במקום אחרון בקרב מדינות ה-OECD בזמן שלוקח מהיום שבו מגישים תביעה או כתב אישום ועד לסגירת התיק. במידה שנשקיע בטכנולוגיות הנדרשות נוכל לשפר נתון זה באופן מהותי.
ואולם הרפורמה המוצעת לא מייעלת את התהליכים ופוגעת אנושות בעקרון הפרדת הרשויות שהוא הבסיס למדינה דמוקרטית.
ורביט מתמחה, בין השאר בתחום ה-Legal Tech בדגש על טרנספורמציה דיגיטלית של תהליכי גביית עדות בכותלי בתי המשפט ומחוצה לו (בארה"ב בלבד כרגע), ואשמח ולתרום מהידע והניסיון שלי ביישום הרפורמה המשפטית במדינה שלנו, גם בתור עורך דין שצמח כאן עם הבנה משפטית מעבר לממוצע.
אני לא פוליטיקאי אבל אשמח להיות הגורם המסייע שיעזור למדינת ישראל לצאת מהמשבר שאליו נכנסנו, ולנסות להגיע לפתרון ביחד. רק ביחד ננצח!
נפגשתי באחרונה עם שר האוצר בארבע עיניים (הוא לא היחיד בממשלה שפגשתי) לאחר שהציוץ שלו נגע לליבי – "אחים אנחנו". מאוד התרשמתי מהגישה שלו והרגשתי שיש פה שותף אמיתי שרוצה לעבוד ולנצח ביחד. אפילו סיכמנו שנעשה מפגש המשך של בכירי ההייטק בהקדם ומאמין שזה יקרה בעתיד הקרוב.
המסר המרכזי שלי הוא - אין לנו ארץ אחרת; ביחד נשרוד, לחוד ניפול. חשוב שתהיה לכל היהודים בעולם מדינה אחת לחזור אליה בהתאם לחוק השבות והיא מדינת ישראל. כדי לנצח אנחנו צריכים להיות ביחד - גם בפוליטיקה וגם בעסקים. אנחנו צריכים לשאוף לחוקה למדינה, והחלום שלי הוא ממשלת אחדות (ללא מושחתים בשלטון) ואזרחים שחיים ביחד במדינה יהודית, ליברלית ודמוקרטית. אבל בואו לא נתבלבל, אנחנו רגע לפני חורבן הבית. במשמרת שלי אני לא אתן לעוד מלחמת אחים לפרוץ כאן. תום ליבנה הוא מייסד ומנכ"ל ורביט