סגור
מל"ט מזל"ט כטב"מ הרון Heron MK II התעשייה האווירית 2020 תערוכה סינגפור
מל"ט הרון של תע"א (צילום: בלומברג)

עם מרכז חדש מול הקפיטול: תע"א מכוונת למכרזי ענק של הצבא האמריקאי

היקף המכירות של התעשייה האווירית בארה"ב עומד כיום על כמיליארד דולר בשנה, ובחברה מבקשים להכפילו עד 2030; לשם כך היא מנהלת מו"מ לרכישת חברות מקומיות, ופתחה מרכז מבקרים חדש בוושינגטון: "יהווה גשר חשוב למקבלי ההחלטות"

התעשייה האווירית (תע"א) מנסה לרכוב על ההצלחות המבצעיות של מוצריה במלחמה בעזה כדי להגדיל את מכירותיה בשוק האמריקאי, תוך הרחבת השתתפותה במכרזי ענק שצבא ארה"ב ומשרד ההגנה עתידים לפרסם בשנים הקרובות.
בשנתיים האחרונות תע"א מוכרת באמצעות החברות הבנות שלה בארה"ב, אלתא צפון אמריקה וסטארק, בהיקף של כמיליארד דולר בשנה – התאוששות משמעותית אחרי שנים שפעילותה בשוק זה התאפיינה בחוסר מיקוד ויציבות ובלי שמיצתה את הפוטנציאל שלה בו.
אחד מיעדי החברה בשוק האמריקאי הוא להכפיל את מכירותיה בו עד 2030, וזאת תוך התאמת מוצרים ייעודיים לצבא ארה"ב בתחום של כלים אוטונומיים, יכולות של אש מדויקות, חימושים משוטטים ומערכות הגנה מפני רחפנים התקפיים.
יעדיה כוללים גם הידוק קשרים עם חברות מקומיות תוך שיתופי פעולה תעשייתיים והתמודדויות משותפות במכרזי הצבא האמריקאי והפנטגון. בתוכניות, גם רכש של חברות מקומיות שיעשה בידי שתי חברות הבת שלה, לפיתוח סל מוצרים שיהיה ממוקד בשוק.
בימים אלה אלתא צפון אמריקה נמצאת בישורת האחרונה לקראת רכישת חברה מקומית, וזאת כשפרטי העסקה נמצאים בהליכי אישור מתקדמים. בתע"א סירבו לומר מה היקף העסקה ומה תחום פעילותה של החברה הנרכשת. סמנכ"ל צפון אמריקה בחברה, אמיר גבע, אמר לכלכליסט: "זאת לא הרכישה היחידה שעומדת על הפרק. בימים אלה אלתא צפון אמריקה מקיימת מגעים לקידום רכישתן של עוד 2-3 חברות וזאת בהתאם לתוכנית האסטרטגית שלנו. מדובר בחברות שיהוו עבורנו פלטפורמה כדי למנף את פעילות תע"א בארה"ב".
אלתא צפון אמריקה וסטארק רשומות בארה"ב, מה שמאפשר למערכת הביטחון לקיים מהן רכש של אמצעים ומערכות בהתבסס על כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי שהיקפם כ-3.8 מיליארד דולר בשנה. אלתא צפון אמריקה היא חברה בת של חברת המכ"מים אלתא מערכות של תע"א, ושותפה בתוכנית ההצטיידות של צבא פולין בבלון תצפית ענק שהוא מתכוון לרכוש בארה"ב במסגרת מיזם שהיקפו כ-1.4 מיליארד דולר.
ריית'און האמריקאית היא הקבלן המוביל בתוכנית הפולנית שבה שותפות גם T COM ואלתא צפון אמריקה. חלקה של אלתא בעסקה מוערך בכ-400 מיליון דולר, והיא תספק במסגרתה את המכ"ם שיישא הבלון. אגב, מערכת "טל שמים" של חיל האוויר שנפגעה בשבוע שעבר מכטב"ם נפץ של חזבאללה התבססה על בלון של T COM ומכ"ם של אלתא.
מרכז המבקרים החדש שתע"א פתחה בוושינגטון נמצא במרחק של כמה מאות מטרים מהקפיטול, ולדברי בכירים בחברה יש בקרבה הפיזית למוקד קבלת ההחלטות כדי לשפר את נגישות לבעלי תפקידים בכירים, לפתח ולטפח קשרים. בכוונת החברה להציג במרכז החדש את כלל מוצריה, באופן שיאפשר לגורמי רכש אמריקאיים ונציגי הממשל להתרשם מהם גם בלי להגיע למתקני החברה בישראל.
"אנחנו מכוונים לפרויקטים גדולים וכדי להגיע אליהם בעוד 4 או 5 שנים אנחנו צריכים להיות עמוק בעניינים כבר עכשיו. הקרבה שלנו לקפיטול יכולה רק לעזור, בייחוד בהתנהלות מול אנשי התקציבים וחברים בוועדות בסנאט", אמר גבע.
לצד מרכז המבקרים תע"א מתכוונת לפתוח בעוד כחודשיים גם מרכז חדשנות, שישמש בין השאר לפיתוח קשריה עם חברות ויזמים מקומיים. יו"ר תע"א עמיר פרץ, שיזם את הקמת המרכז החדש אמר כי הוא "יהווה גשר חשוב בין החברה לבין הציבור האמריקאי ובדגש על מקבלי ההחלטות בוושינגטון". המנכ"ל בועז לוי אמר כי "המרכז החדש יגדיל משמעותית את מספר ההזדמנויות לשיתופי פעולה בשוק האמריקאי". בטקס לחנוכת מרכז המבקרים השתתפו גם יו"ר ועד העובדים בחברה יאיר כץ, שגריר ישראל בארה"ב מיכאל (מייק) הרצוג ונספח צה"ל בוושינגטון האלוף הדי זילברמן.