סגור
מוסף שבועי 18.1.24  קריית שמונה מלחמת חרבות ברזל עיר נטושה שוממה עיר רפאים
קריית שמונה הנטושה, ינואר. "הבחירות הכי עצובות ולא דמוקרטיות מאז קום המדינה" (צילום: אביהו שפירא)

"לא יכול להיות ש-30% מהתושבים ברשויות המפונות יכריעו את גורל האזור"

שר הפנים משה ארבל אמנם הצהיר כי הבחירות ברשויות המפונות יידחו, אך שלושה שבועות לפני המועד המתוכנן הדבר טרם נקבע בחקיקה. בדיון בוועדת הפנים מחו ראשי הרשויות והמתמודדים: "עשינו הפסקה בעתיד התעסוקתי שלנו, אנחנו צריכים לקבל תשובות"

ועדת הפנים של הכנסת דנה היום (ב') במועד הבחירות ב-14 הרשויות שנקבע כי לא יתקיימו בהן בחירות ב-27 בפברואר, יחד עם יתר הרשויות.
בדרום, מדובר ברשויות שדרות, אשכול, שער הנגב, שדות נגב וחוף אשקלון; בצפון מדובר בקריית שמונה, שלומי, מטולה, רג'ר ויישובי המועצות האזוריות גליל עליון, מבואות חרמון, מרום הגליל, מעלה יוסף, ומטה אשר. מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ הפתיע את הנוכחים בדיון כשאמר כי במטולה ורג'ר ראשי הרשויות הקיימים (דוד אזולאי ואחמד פתאלי) היו מועמדים יחידים, ולכן כבר קיבלו הודעה על המשך כהונה ל-5 שנים נוספות.
במכתב שהעביר לאותן רשויות כתב שר הפנים משה ארבל כי הבחירות בהן ייערכו חמישה חודשים לאחר מועד החזרה. אולם, כרגע מדובר רק בהצהרה שכן הדבר טרם נקבע בחקיקה. נזכיר כי הבחירות ברשויות המקומיות היו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר בכל הארץ, אך בשל המלחמה נדחו ל-30 בינואר. עם התארכות המלחמה נדחו הבחירות שוב ל-27 בפברואר.
יו"ר הועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אמר בפתח הדיון כי גם אם לא נקבע רשמית, ברור לכולם שהבחירות ברשויות המפונות לא יהיו ב-27 בפברואר, אך הוסיף כי "חייבת להיות בהירות בעניין הזה תוך ימים ספורים, כי אם זה מחייב חקיקה צריך לעשות אותה עכשיו".
במהלך הדיון התגלעו חילוקי דעות לגבי מועד הבחירות ב-12 הרשויות, אך הייתה הסכמה של רוב הדוברים כי יש לקבל לגביהן החלטה מהירה ולספק לתושבים, למועמדים ולראשי הרשויות הקיימים ודאות. במקרה שהבחירות נדחות אפילו בחודש מהמועד שנקבע כעת לכלל הרשויות, המשמעות היא שרשימת המועמדים נפתחת מחדש.
משה דוידוביץ, ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות, אמר: "בחירות זו חגיגה לדמוקרטיה, ואני חושב שאלה יהיו הבחירות הכי עצובות והכי לא דמוקרטיות מאז שנוסדה מדינת ישראל". דוידוביץ' העריך כי בצפון לא יהיו יותר מ-40% בוחרים, ותהה האם זו דמוקרטיה. לגבי מועד הבחירות אמר דוידוביץ': "בצפון, צריך לדחות את הבחירות. לא יכול להיות ש-20%-30% מהתושבים הם אלה שיכריעו את גורל האזור. בשלומי זמן ההתרעה הוא אפס, מה יעשו אם יש אזעקה? כולם יברחו לבתים ולא יצביעו".
תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב, תמך בעמדת דוידביץ' בנוגע לדחיית הבחירות: "אחרי מה שהמדינה עברה לא צריך עכשיו בחירות, לא נראה לי שזה הזמן. מהצד שלנו כראשי רשויות, אין מצב שאנחנו נהיה בקמפיין בחירות בזמן הזה. אם תחליטו לקיים עכשיו בחירות, אני לא אקיים קמפיין. זה או שעושים את זה עכשיו לפני שחוזרים ליישובים ומקיימים את ההצבעה במלונות, או שמקיימים את הבחירות בעתיד היותר רחוק. בזמן העשייה לחזרה ליישובים לא הגיוני לקיים מתווה בחירות, זה צריך להידחות לפחות לאמצע 2025".
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, אמר כי בשלומי גרים 9,000 תושבים שמפוזרים בכל הארץ וטען כי מערכת בחירות לא יכולה להתקיים כעת. "צריך לדחות את הבחירות בשנה או שנתיים", סיכם. דויד דר, המתמודד בשלומי על ראשות המועצה, אמר: "עשינו הפסקה בעתיד התעסוקתי שלנו ואנחנו צריכים בסופו של דבר לקבל תשובות".
ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) אמר כי יש להרחיב את פריסת הקלפיות: "אני מבין את ראשי הרשויות לגבי חוסר הוודאות שלהם. צריך לספק תשובות לציבור, ואם יחליטו שיש בחירות צריך להרחיב את הקלפיות. אלה בחירות מאוד קשות ולא סטנדרטיות של פה קלפי ושם קלפי, ובסוף אסור ש-20 איש יקבעו את הבחירות במטה אשר, זה לא יקרה. נצטרך קלפיות בחאן יונס. צריך לפתוח את ההצבעה גם במקבצי הדיור של הקשישים שיתקשו ויפחדו להגיע לקלפיות".
אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, דיבר על החוק שמקשה על פעילות של ראשי הרשויות 5 חודשים לפני הבחירות: "אם הבחירות יהיו בסוף 2024 או בתחילת 2025, זה אומר ש-5 חודשים לפני כן נכנסים למערכת בחירות ואי אפשר לעשות שום דבר לפי החוק. דבר שני, זה קצת מצחיק שהמדינה אומרת שילדים יכולים ללמוד בעיר ובדרום, כי יש כאלה שרוצים תמונת ניצחון בלי לנצח את החמאס, אבל ההורים לא יכולים לממש את זכות הבחירה שלהם בעיר, זה עצוב".
לגבי מועד הבחירות אמר דוידי: "אני חושב שאם מחליטים שלא לממש את זכות הבחירה היום, והן לא יהיו במועדן ב-27 בפברואר, זה אומר שביטלתם את המועמדים הללו ומתחילים את המשחק מחדש, כל מי שירצה להיבחר יוכל. אני חושב שהכי נכון כדי שהערים האלה ישוקמו זה לדחות את הבחירות כמה שיותר בין יוני לאוקטובר 2025. כל מי שהתמודד צריך לקבל את התקציב שהוא הוציא כדי שאנשים לא יחששו להתמודד בעתיד".
שלוש נשים המתמודדות לראשות מועצות בדרום - ח"כ לשעבר (יש עתיד) נירה שפק, מיכל עוזיהו ואילנית וואהל, המתמודדות למועצת שער הנגב, אשכול וחוף אשקלון בהתאמה - הציגו עמדה ברורה לפיה יש לקיים את הבחירות בהקדם האפשרי. עוזיהו אמרה בדיון: "כל חלופה שנייצר היא לא אידיאלית, ולכן אנחנו צריכים לייצר את החלופה הכי פחות גרועה. התנאי הראשון לתקומה הוא אמון של הציבור במנהיגות ושהמנהיגות עומדת מאחוריה עם אופק יציב ל-5 שנים קדימה. לכן צריך לבצע את הבחירות כמה שיותר מהר. להגיד שיהיו בחירות בעוד שנתיים קדימה זה לא נכון".