סגור
Dun's 100

עו"ד דורון לוי: אינפלציה, ריבית והקריסה בהכנסות המדינה

מגמת הירידה בהכנסות המדינה ממסים נמשכת. עורך דין דורון לוי, שותף בכיר במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', מזהיר: "האפקט המצטבר עלול להטיל צל על תחזית ההכנסות"

בחודשים ינואר-פברואר 2023 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-78.8 מיליארד ש"ח לעומת 82.6 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. אם מפלחים את ההכנסות ממסים לפי סוגים, ההכנסות ממסים ישירים (מס הכנסה מעצמאים ומחברות כולל בעלי מניות בחברות, תשלום מסים בגין רווחים כלואים, רווחי הון ותמלוגים) ירדו בשיעור של 12%.
הכנסות מניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) - במונחים ריאליים מדובר בירידה של 5%. חלק ניכר מהירידה נובע מירידה בהכנסות משוק ההון ובהכנסות מניכויים ממימוש אופציות. מתחילת השנה נרשמה ירידה של כ-8% שברובה נובעת מירידה בהכנסות משוק ההון. שוק ההון – בפברואר 2023 נרשמה גבייה ברוטו של כ-0.3 מיליארד ש"ח לעומת 0.7 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה בשנת 2022. במונחים ריאליים זוהי ירידה של 57%.
ההכנסות ממיסוי מקרקעין הסתכמו בפברואר 2023 ב-1.8 מיליארד ש"ח, לעומת 2.1 מיליארד ש"ח בפברואר 2022, ירידה ריאלית של 14%. הגבייה ממס שבח ירדה בשיעור של 30% והגבייה ממס רכישה ירדה בשיעור של 9%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד (מקור: אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר).
על מנת לרדת לעומק העניין, שוחחנו עם עו"ד דורון לוי, שותף בכיר במשרד עמית, פולק, מטלון ושות’, העומד בראש מחלקות המיסוי והתובענות הייצוגיות. "כפי שרואים מניתוח הנתונים, מגמת הירידה בהכנסות ממסים חובקת את כל סוגי ההכנסות", פתח ואמר עורך דין לוי. "מגמה זו מעידה ומשקפת באופן ראשוני את הירידה בהיקף הפעילות הכלכלית במשק, ככל הנראה כתוצאה מעליית הריבית, ההאטה העולמית בתחום ההייטק והעצמת תוצאות ההאטה העולמית בתחום ההייטק לעולם ההייטק בישראל כתוצאה מהליכים הקשורים בין השאר לניסיון ההפיכה המשטרית".
מהי ההשפעה של עליית האינפלציה?
"עליית האינפלציה משקפת את הצטברות עליית המחירים הכבדה בנטל יוקר המחייה. עלייה זו בצירוף עליית הריבית אשר משפיעה ישירות על משלמי המשכנתאות, גורמות להאטה ניכרת בענף הנדל"ן, שהיה בשנים האחרונות מרכיב מרכזי בגביית המסים, ופוגעת קשות בכוח הקנייה של המעמד הבינוני. עליות אלו מוליכות להאטה כלכלית ניכרת במשק אשר מתבטאת בירידה בהכנסות המדינה ממסים".
1 צפייה בגלריה
עו"ד דורון לוי
עו"ד דורון לוי
עו"ד דורון לוי
(צילום: שי בן סניור)


ומהי ההשפעה של העלאת הריבית התכופה על ידי בנק ישראל?
"העלאת הריבית על ידי בנק ישראל היא פרקטיקה מקובלת בעולם לעצירת אינפלציה, ונועדה לגרום להאטה במשק שתמתן את האינפלציה. עליית המחירים שהיא מביאה איתה מקטינה את מספר בקשות המשכנתה שהוגשו בחודשים האחרונים ולהאטה בתחום הנדל"ן ולירידת מחירים, וכמובן כתוצאה מכך לירידה חדה בהכנסות המדינה ממיסי נדל"ן. בנוסף, אחת מתוצאות העלאת ריבית היא שלאנשים פחות משתלם לקחת הלוואות או להיכנס למינוס כדי לרכוש מוצרים ושירותים ואז ישנו קיטון בהיקף הפעילות הכלכלית המיתרגמת לידיה בגביית מסים עקיפים כמיסי ייבוא או מע"מ. מעבר להשפעות הישירות של ההאטה הכלכלית על הירידה בגביית המסים, לצירוף של אינפלציה גבוהה ושיעורי ריבית גבוהים השפעה שלילית נוספת על מערכת המס בישראל. לאינפלציה הגבוהה השפעה שלילית על גביית המס בישראל וככל שהאינפלציה מתגברת והריבית עולה המס הישיר הריאלי יורד לעיתים בצורה חדה".

"שחיקה ריאלית מצטברת בגביית המסים"

עד שנת המס 2007 הייתה מערכת המס בישראל מותאמת לחלוטין לאינפלציה בחוק שנועד לנטרל את השפעות האינפלציה על מערכת המס. החל משנת 2008 בוטלה תחולתו של חוק מס הכנסה (תיאומים בשל האינפלציה) ומערכת המס הישראלית חזרה לבסיס נומינלי כמעט מלא.
מהי המשמעות של חזרה למערכת מס נומינלית במצב הנוכחי?
עורך דין דורון לוי: "חזרה למערכת מס נומינלית בסביבה אינפלציה גואה משמעה שחיקה ריאלית מצטברת בגביית המסים. כדי להדגים את ההשלכות מרחיקות הלכת של האינפלציה ניתן שתי דוגמאות. ניקח עסק מסחרי אשר צורך הון. במצב של אינפלציה אפסית בעלי המניות אדישים בין מצב של מימון העסק בהון לבין מימון העסק בהלוואות בעלים. אולם במצב הנוכחי יכולים בעלי המניות להזרים לעסק הלוואות בעלים צמודות למדד בלבד. העסק ינכה כהוצאה מוכרת את הפרשי ההצמדה שהוא משלם לבעל המניות על ההלוואה, אולם במישור בעל המניות ההכנסה מהפרשי הצמדה תהיה פטורה ממס. ברור שבמצב של אינפלציה גואה לבעלי המניות מוטיבציה להעביר את מלוא המימון מהון עצמי להלוואות בעלים ולשאוב חלק ניכר מהרווחים השוטפים של העסק בפטור ממס".
ומהי הדוגמה השנייה?
"גם ריבית ריאלית גבוהה המשולמת לבנק תביא בראייה כלל משקית לשחיקת בנטל המס. נניח שוב עסק המממן את פעילותו בהון בנקאי. במקרה כזה כמובן הריבית הריאלית הגבוהה תקטין בהכרח את הרווח לצרכי מס של העסק. ריבית גם מביאה לעליית מחירים. אולם במקרה הזה הריבית אצל הבנק איננה פטורה כמובן ממס".
"אולם, הבנק איננו משלם מס על כל הריבית שגבה", הוסיף עו"ד לוי. "כדי להעמיד אשראי לעסק נוטל הבנק פיקדונות מהציבור. במקרה כזה שיעור המס על הריבית המשולמת על הפיקדונות תנוע בין 0% במקרה שהמפקיד הוא גוף מוסדי כגון קופת גמל או קרן נאמנות ל-25% במקרה בו המפקיד הוא יחיד. בכל מקרה חלק, לעיתים גדול, של רווחי העסק שעליהם היה משולם מס בשיעור מלא, זולג ממערכת המס לאפיקים דלי מסים. תהליך שגם הוא שוחק את בסיס המס בישראל".
עו"ד דורון לוי סיכם: "האפקט המצטבר של תהליכים אלו ונוספים עלול בהמשך השנה לשחוק עוד יותר את תקבולי המדינה ממסים, דבר שעלול להטיל צל על תחזית ההכנסות שמפרסם האוצר".
מאת עו"ד דורון לוי שותף בכיר, משרד עמית, פולק, מטלון ושות'
d&b – לדעת להחליט