סגור

הטראמפיזם כבש גם את מונדיאל 2026

מונדיאל 2026 בארצות הברית עוד רחוק מספר חודשים, אבל יש משהו באוויר שכבר מרגיש אחר. זו לא רק התפאורה האמריקאית הענקית, לא הממדים ההיסטוריים של הטורניר ולא העובדה שהוא מחולק לשלוש מדינות. זו האנרגיה העסקית שבוקעת מכל פינה תחושת ענקיות, ביטחון ורעבתנות עסקית כמעט כמו הרוח של דונלד טראמפ, לפני שהוא היה פוליטיקאי, כשהיה בראש ובראשונה איש עסקים שהפך כל במה למרחב עסקי.
וכך, בשקט, בלי שאוהדי הכדורגל הרגילים ישימו לב, מגרש הכדורגל של מונדיאל 2026 הופך לאחד מחללי הפגישה העסקיים הגדולים בעולם. סוויטות הפרימיום, או כמו שכבר קוראים להן בענף: “הבוקסים”, הפכו להיות המקום שבו צופים בזווית הכי טובה במגרש אלא גם בחדרים האלו יצאו לדרך עסקאות של עשרות ומאות מיליוני דולרים.
מי שמכיר את עולם הספורט האמריקאי יודע שזה היה רק עניין של זמן עד שהמודל העסקי של ה־NBA יזלוג אל המונדיאל. בארה"ב, הסוויטות הן מזמן לא עוד “מקום טוב לראות ממנו את המשחק”. הן חדר ישיבות מפואר עם אלכוהול משובח, שף פרטי, דלת סגורה ונוף שהוא אולי הטוב בעולם לניהול משא ומתן. אנשי עסקים נוהגים לומר ש"כולם במצב רוח טוב בסוויטה", ואולי זו הסיבה שהן הפכו למרחב שמייצר אינסוף עסקאות.
1 צפייה בגלריה
יוסי אלפסי בעלי לייבטיקטס עסק למכירת כרטיסים - פרוייקט עסקים מלחמת העצמאיים
יוסי אלפסי בעלי לייבטיקטס עסק למכירת כרטיסים - פרוייקט עסקים מלחמת העצמאיים
יוסי אלפסי
(צילום: אוראל כהן)

זו לא תיאוריה זו מציאות מתועדת

ב־NBA לדוגמא, על פי נתונים החשופים בתקשורת ובאתרי המכירה השונים, הסוויטות של גולדן סטייט ווריורס בצ'ייס סנטר נמכרות ב־10,000 עד 25,000 דולר לערב, ובסוויטות כאלה נסגרו בשנים האחרונות עסקאות משמעותיות. משקיעים דיווחו שסגרו השקעות של עשרות מיליוני דולרים “בין הרבעים”. בכירים בניו יורק ניקס סיפרו ל"ניו יורק טיימס" שחלק מהספונסרים הגדולים שלהם “חתמו על החוזה לא במשרד אלא במחצית”. אפילו בהנהלת פילדלפיה 76ers הודו בראיון ל־ESPN שחלק מההסכמים עם מותגים בינלאומיים נסגרו בתוך מתחם ה־VIP במהלך משחק צמוד.
ב-Super Bowl טווחי המחירים של הסוויטות בשיא -כך משרד ה- hospitality ‎Suite Experience Group מדווח כי הסוויטות למשחק זה יהיו במחיר בין 600,000 דולר לבין 1,500,000 דולר.
במילים פשוטות: המשחק הוא רק הרקע. הסוויטה היא העסק.
ועכשיו דמיינו את אותו מודל אבל מוכפל פי עשרה. זה מה שהולך לקרות במונדיאל בארה"ב. חברות Fortune 500 כבר סגרו אזורי סוויטות שלמים, וחבילות ה־VIP היוקרתיות למשחקים המבוקשים הפכו למצרך שאין להשיג כמעט. כאשר בוקס פרטי לדוגמא ל-14 אורחים לחצי הגמר בדאלאס מתומחר למעלה מ-200,000 דולר. אנשי עסקים בכירים ומספר חברות הייטק ישראליות מובילות, כבר רכשו כרטיסים בעשרות ומאות אלפי דולרים, לטורניר הכי גדול בעולם הספורט העולמי.
אמריקה מכירה היטב את הערך בזמן הצלחות ספורטיביות. החלום האמריקאי מתוק יותר כשהעסקה שניסגרה בזמן גול דרמטי נסגרת טוב יותר מעסקה שנחתמת בחדר ישיבות אפור. המונדיאל הקרוב הוא לא רק חגיגת כדורגל, הוא כנס עסקי בקנה מידה עולמי, עם רשימת לקוחות שאין לוועידה בעולם יכולת לארח. איפה עוד אפשר לפגוש בטרקלין האירוח את אנשי העסקים ויו"ר של החברות הגדולות בעולם.
בסופו של דבר, זה לא שהספורט משתנה אלא שאנחנו מתחילים להבין מה הוא באמת יכול להיות. המונדיאל בארה"ב מכל קודמיו, יראה לנו עד כמה הדשא הוא מקום שבו לא רק נבחרות הכדורגל עושות היסטוריה אלא גם מנכ"לים, יזמים ומשקיעים.
רוחו של טראמפ? אולי זו יותר רוחו של הקפיטליזם האמריקאי הגדול: להפוך הכול לפלטפורמה עסקית. המונדיאל הקרוב הוא ההוכחה. מדובר באליפות העולם בביזנס: גדול, נוצץ, ולפעמים אפילו חשוב יותר מהמשחק עצמו.
יוסי אלפסי הוא מנכ"ל livetickets