סגור

גיל הפרישה לנשים: רק שליברמן לא יתקפל

הפער בין גיל הפרישה לגברים ולנשים בישראל – חמש שנים – הוא הגבוה במדינות המפותחות. זהו פער מיושן שהולך ונעלם כי הוא חסר היגיון. נשים הרי חיות משמעותית יותר זמן מגברים

שוב, בפעם המי יודע כמה, מציע האוצר במסגרת חוק ההסדרים להעלות את גיל הפרישה לנשים. הפער בין גיל הפרישה לגברים ולנשים בישראל – חמש שנים – הוא הגדול במדינות המפותחות. זהו פער מיושן שהולך ונעלם מהכלכלות המפותחות מכיוון שהוא חסר כל היגיון. נשים הרי חיות משמעותית יותר זמן מגברים.
כל כך הרבה נזקים גורמת הסחבת הפוליטית בהעלאת גיל הפרישה לנשים. בראש ובראשונה זה מזיק להרבה מאוד נשים שנדחפות לצאת לגמלאות בגיל 62, מה שמקטין מאוד את קצבת הפנסיה וקצבת הזקנה שלהן וגוזר עליהן חיי דלות בזקנתן. העיכוב בהעלאת גיל הפרישה לנשים מאיים לפגוע גם בקצבאות של גמלאי קרנות הפנסיה הוותיקות והוא מכרסם ביתרות האקטואריות של הביטוח הלאומי. הוא גם מחבל ביעד הלאומי של העלאת שעור התעסוקה של מבוגרים.
1 צפייה בגלריה
פנסיה אלטשולר שחם
פנסיה אלטשולר שחם
אילוסטרציה
(קרדיט: shutterstock)
נכון, יש קהלים חלשים כמו נשים שעובדות במקצועות שוחקים או מובטלות מבוגרות שצריך לדאוג להן. למשל ההצעה להאריך את דמי האבטלה של נשים לפני גיל פרישה ל־12 חודשים הגיונית מאוד. גם ההצעה לסייע לנשים בהסבה מקצועית ובפתיחת עסקים קטנים. אם האוצר יסכים גם לעסקה שבה יועברו תקציבים למעונות יום כדי לסייע לעבודת נשים בכלל, זה רק טוב. אבל זה לא יכול להיות תנאי.
יש לקוות ששר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן לא יברח מהמערכה כמו קודמו משה כחלון. ארגוני הנשים רוצים להסתפק בהעלאה עד גיל 64. האוצר מציע מתווה איטי ומדורג של העלאת גיל הפרישה עד 67 בכ־20 שנה כולל הצמדת גיל הפרישה לתוחלת החיים, כפי שהולך ונעשה מקובל בעולם. הניסיון שבו העלאת גיל הפרישה נתקלת שוב ושוב במאבקים קשים מחייב לקבל את עמדת האוצר. אפשר לקבוע בחוק מנגנונים להתמודדות עם בעיות שאולי ייווצרו. אסור לחזור על המאבקים המיותרים האלה בעוד עשור.