סגור
עבודות תשתית הרכבת הקלה
עבודות תשתית הרכבת הקלה (צילום: שאול גולן)

תקציב 2024
תסתפקו באוטובוסים: האוצר רוצה לבטל את הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת

הצעת האוצר מקצצת באגרסיביות בתקציב משרד התחבורה כך שהתוכנית האסטרטגית והתקציב ימתחו גם לשנת 2028. פרויקטי תשתיות רבים יקוצצו כולל ביו"ש ופרויקט הרכבת הקלה לנצרת יהפוך למערך של אוטובוסים מהירים

קיצוצים נרחבים במשרד התחבורה יובילו בין היתר לביטול הרכבת הקלה המתוכננת בין חיפה לנצרת, וקיצוץ נרחב בפרויקטים לתשתיות, כך עולה מטיוטת הצעת המחליטים של האוצר שפורסמה היום (ד'). ההצעה פוגעת בתקציב פיתוח המשרד ובפרויקטים שתוכננו לצאת לדרך בשנים 2024-2027. הקיצוץ בתקציב צפוי לפחות במצטבר לכ-7.4 מיליארד שקל מתקציב המשרד בשנים 2024-2027.
בין הפרויקטים שעשויים להיפגע: מטרונית קרית אתא (עוקף מזרחי), כביש 60 – עוקף אל ערוב – בני נעים, מהחלף המוביל, מחלף עתלית, מחלף עיסוואיה, צומת אלעזר, ציר המחצבות, מחלף נחל עמוד, מחלף גלעם, מחלף עטרות ופרויקט המטרופן (שבילי אופניים במפרץ חיפה). בסך הכל היקף קיצוץ זה עומד על כ-2.4 מיליארד שקל. בנוסף, תקציב הביצוע של המשרד יופחת בכמיליארד שקל בשנים 2024-2027. עוד עולה מההצעה כי יש כוונה להאריך את התוכנית האסטרטגית של המשרד עד ל-2028 ובכך לפרוס את התקציב על מספר גדול יותר של שנים. בין הפרויקטים שייפגעו מספר כבישים ומחלפים ביו"ש, וכן יקוצצו 160 מיליון שקל עבור תאורה ואחזקה ביו"ש.
אחת ההחלטות הדרמטיות נוגעת לרכבת הקלה המתוכננת בין חיפה לנצרת. בהחלטה נכתב כי במקום מערכת של רכבת קלה ישתנה הפרויקט למערכת מסוג BRT (Bus Rapid Transit‏), כלומר מעבר למערכת תחבורתית של אוטובוסים במקום הרכבת. בהצעה מסבירים זאת בכך שפיזור האוכלוסייה בציר המתוכנן אינו צפוף מספיק ולכן רכבת קלה לא מתאימה לו, סיבה נוספת היא קיצוץ בתקציב הפרויקט והגבלתו ל-5.5 מיליארד שקל לעומת הערכות של כ-7.5 מיליארד שקל כיום. פרויקט הרכבת הקלה לנצרת כבר נמצא בשלב מתקדם יחסית שבו כבר הוגשו הצעות למכרז אך הן טרם נפתחו, וטרם הוכרז הזוכה. לאור זאת נכתב כי ייתכן וביטול המכרז עשוי להיות כרוך בתשלום פיצויים.
לצד זאת יופחתו תקציבי החברות המתוקצבות על ידי המשרד ובהן: רכבת ישראל, נתיבי ישראל, נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), חוצה ישראל ב-10% וכן הוחלט על קיצוץ של 50 תקנים במשרדי הרישוי של המשרד.