סגור

דירקטוריון נמל אשדוד בלם ניסיון למנות בכיר לשעבר ברכבת לסמנכ"ל תפעול: "ימי המונופול נגמרו"

ניסיונו של מנכ"ל הנמל משה זאנה למנות לסמנכ"ל בכיר לשעבר ברכבת נבלם על ידי הדירקטוריון: ״לא יכול להיות שאנחנו נכנסים לעידן של תחרות אגרסיבית עם נמל פרטי, והנהלת הנמל תמשיך להיות מאוישת על ידי אנשים שלא יודעים מה זו תחרות"

רגע לפני שנמל אשדוד מאבד את מעמדו כמונופול ממשלתי עם תחילת התחרות מצד נמל הדרום החדש, מנסה מנכ״ל נמל אשדוד, משה (שיקו) זאנה, למנות לתפקיד סמנכ״ל התפעול של החברה בכיר לשעבר במונופול ממשלתי אחר - רכבת ישראל.

ל"כלכליסט" נודע כי דירקטוריון הנמל בלם לעת עתה את המינוי בישיבתו האחרונה, לאחר שחברים בדירקטוריון דרשו, לקראת כניסת הנמל לעידן של תחרות, כי לתפקידי חברי הנהלה בנמל ימונו אנשים בעלי ניסיון בחברות עסקיות במגזר הפרטי, בדגש על חברות שפועלות בסביבה תחרותית.
2 צפייה בגלריה
נמל אשדוד מכולות
נמל אשדוד מכולות
נמל אשדוד
(צילום: יח"צ נמל אשדוד)
״לא יכול להיות שאנחנו נכנסים לעידן של תחרות אגרסיבית עם נמל פרטי, והנהלת הנמל תמשיך להיות מאוישת על ידי אנשים שלא יודעים מה זו תחרות עסקית. אם אנחנו רוצים שהעובדים יפנימו את המסר שימי המונופול נגמרו ושהנמל חייב לעבור שינוי משמעותי בהתנהלות שלו לקראת התחרות, המסר חייב לבוא קודם בשינוי בחברי ההנהלה״, אומר גורם בדירקטוריון. לעמדה זו שותפים גם בכירים במשרדי האוצר והתחבורה.
המועמד שמינויו נבלם, היה בעבר ראש אגף פרויקטים ברכבת ישראל, ומועסק כיום מטעמה של חברת ענק בינלאומית בפרויקט הקמת המחסן הדרומי של הרכבת (דיפו) באשקלון. בראש הוועדה שראיינה את המועמדים לתפקיד עמד מנכ״ל הנמל. יחד איתו היו חברים בוועדה מנהלת השיווק של הנמל, אפרת כהן, וסמנכ״ל משאבי האנוש, ירון הדרי, שמסיים בקרוב את תפקידו. הדרי שימש בתפקידו הקודם כסמנכ״ל משאבי האנוש של רכבת ישראל ויש לו היכרות מוקדמת עם המועמד בעת ששניהם עבדו ברכבת ישראל. בנמל טוענים כי הדרי הצהיר על ההיכרות המוקדמת עם המועמד.
גם הדרי וגם המועמד נחשבים מקורבים למי שהיה מנכ״ל הרכבת בעבר, בועז צפריר. צפריר העביר המלצה חמה על המועמד.
בחודשים הקרובים צפויים מינויים של שלושה חברי הנהלה נוספים בנמל אשדוד
בכירים לשעבר ברכבת אמרו לכלכליסט כי המועמד סיים את עבודתו ברכבת אחרי שצפריר פרש מהרכבת, וזאת בשל חילוקי דעות עם הממונה הישיר שלו, סמנכ״ל הרכבת בני לביא, ששימש בתקופה מסויימת כממלא מקום המנכ״ל. המועמד סיים את עבודתו ברכבת לאחר מינויו של שחר איילון, לשעבר סגן מפכ״ל המשטרה, למנכ״ל הרכבת.
בחודשים הקרובים צפויים מינויים של שלושה חברי הנהלה נוספים בנמל אשדוד: סמנכ״ל הלוגיסטיקה, סמנכ״ל משאבי אנוש והיועצת המשפטית של הנמל. ברשות החברות רואים בהחלפה של בכירי הנמל הזדמנות לנסות ולשנות את התרבות הארגונית של הנמל. ״הנמל חייב להפנים שמה שהיה כבר לא יהיה. היו מונופולים ממשלתיים שנערכו כראוי לתחרות, כמו בזק לדוגמא. והיו חברות ממשלתיות שנמחקו תחת רגלי התחרות. יש לממשלה אינטרס שנמל אשדוד יתן פייט לנמל הפרטי״.
בחודשים הקרובים פועל נמל אשדוד ללא סמנכ״ל תפעול, כאשר בתפקיד מ״מ הסמנכ״ל משמש ראש מחלקת התפעול, יהודה נניקשווילי, שהוא אחיו של איש העסקים אברהם נניקשוילי, לשעבר בעל השליטה בקבוצת ארנה.

2 צפייה בגלריה
שיחת ועידה משה זאנה
שיחת ועידה משה זאנה
מנכ"ל נמל אשדוד משה זאנה
(צילום: מאיר אזולאי)

מדוברות הנמל נמסר כי "הליך איתור סמנכ״ל תפעול בנמל אשדוד נמצא בעיצומו, ולפיכך כל קביעה המתייחסת לתוצאותיו הנה שגויה ואיננה במקומה. הליך האיתור מלווה על ידי משרד עורכי דין חיצוני - משרד מיתר ושות׳ - וכל הסוגיות הנוגעות לזיקות של מי מחברי הוועדה נבדקו על ידו, וניתנו הנחיות בהתאם. בנוגע לשאלות המתייחסות לפרמטרים מקצועיים שנבדקו ונבדקים לא נוכל להשיב משום שההליך מתקיים וטרם הסתיים ואין באפשרותנו למסור כל מידע ו/או להתייחס למועמד זה אחר. מבקש להדגיש כי כל הטענות העולות אינן אלא ניסיון לפגוע בהליך מכרזי שאמור להסתיים בימים הקרובים באישורו של דירקטוריון החברה".