סגור

משרד התחבורה תומך בבקשת נמל אשדוד להאריך את חוזי העבודה לעובדים הזמניים

במשרד התחבורה חוששים כי אי הארכת חוזי העבודה ל-90 העובדים הזמניים תחזיר את הגלגל לאחור, והתור התפעולי מחוץ לכלל נמלי ישראל יתרחב שנית. עם זאת, בהסתדרות לא מתרשמים וטוענים כי "אין כל צורך בשינוי ההסכמים"

גורמים בכירים במשרד התחבורה אמרו היום ל"כלכליסט" כי הם תומכים בבקשת נמל אשדוד להאריך את חוזי העבודה לעובדים הזמניים שהנמל גייס לטובת המאבק ב"פקק בנמלים". במשרד טוענים כי הם מרוצים מהצמצום של התור התפעולי, אך הם חוששים כי אי הארכת חוזי העבודה תחזיר את הגלגל לאחור והתור יתרחב שנית. התור התפעולי מחוץ לכלל נמלי ישראל עומד כעת על 32 אוניות, 13 מתוכן הן אוניות מתכות ו-11 מהן אוניות צובר (אוניות משא המובילות מטענים יבשים בתפזורת).
לפני כשבועיים פנה מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'נה לאבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית, בבקשה להאריך את חוזי העבודה ל-90 העובדים הזמניים שהנמל גייס לטובת המאבק ב"פקק בנמלים". במכתב שנשלח מבקש ז'נה מאדרי כי החוזים הזמניים עם כלל העובדים יוארכו בחצי שנה, כך שאלו יעבדו במשך שנה שלמה.
1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד מכולות
נמל אשדוד מכולות
נמל אשדוד
(צילום: יח"צ נמל אשדוד)
הנמל גייס כ-50 עובדים זמניים ב-22.6.2021 ו-40 עובדים זמניים נוספים ב-2.9.2021. בפנייתו ז'נה מעוניין להקדים רפואה למכה ולהימנע מפיטורי הסבב הראשון של העובדים הזמניים, שתוקף הסכם ההעסקה עמם יפוג בעוד כחודשיים. בנוסף ז'נה טוען כי כעת העובדים צברו ניסיון וניתן להפיק מהם תפוקות גבוהות יותר. בהתייחס לפקק בנמלים, ז'נה כתב כי "הוצאה לפועל של ההסכמים האמורים שיפרה את זמן המתנת האוניות הפוקדות את הנמל, אולם התור התפעולי עודנו ארוך ומכביד על לקוחות החברה ועל כלל המשק הישראלי".
ב-5.11 השיב אבי אדרי למכתב וטען כי "אין כל צורך בשינוי ההסכמים", וההוכחה לכך היא ש"ישנם עובדים זמניים שנמצאים ברזרבה ולא מוצבים לעבודה במשמרתם". עוד כתב אדרי כי עצם זה שהתור התפעולי הצטמצם אומר שהנמל צריך לסיים בהדרגה את העסקת העובדים הזמניים, בהתאם להסכם שנחתם עם הנמל. עם זאת, אדרי לא פסל על הסף את הבקשה וטען כי תבוצע בדיקה מחודשת במהלך חודש דצמבר.
הפקק בנמלים אכן הצטמצם משמעותית בחודשיים האחרונים, וכבר מספר שבועות מספר האוניות חג סביב ה-30, כשבשני הנמלים הממשלתיים מספר האוניות שממתינות עומד לרוב על מספר חד-ספרתי. נכון להיום, מחכות מחוץ לנמלי ישראל כ-32 אוניות, לעומת כ-70 אוניות שחיכו מחוץ לנמלים לפני מספר חודשים. 10 אוניות מחכות כעת מחוץ לנמל אשדוד, 6 מחוץ לנמל חיפה, 9 מחוץ לנמל מספנות ישראל, 4 מחוץ לנמל אילת ו-3 מחוץ לממגורות ולמסופי הכימיקלים של גדות בחיפה. מחוץ לנמל המפרץ החדש בחיפה אין אוניות שמחכות, והנמל כרגע עוסק רק בפינוי אוניות מכולה ריקות.
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית: "כל יום יש לנו עובדים ברזרבה, עובדים שלא משובצים לעבודה. הגענו למספרים הזויים שיש לנו לפעמים 100 עובדים שלא מועסקים. לכן אין מה להאריך כרגע את ההסכמים כשיש לנו כל יום עובדים שלא משובצים לעבודה. לכן בשלב הזה ביקשנו להמתין ולבחון את הנושא מחדש באמצע חודש דצמבר".